Coronatrygg provkörning av båtar

Suomiveneilee.fi testdagar av båtar, som arrangerades för tredje gången, erbjöd trygga provkörningar för både erfaret båtfolk och nybörjare. Båtlivet är rekordartat populärt och solen sken på båtfararna på Drumsövattnen.

Under fredag och lördag förra veckan kördes med drygt tjugo båtar nästan 300 provkörningar av totalt över 500 personer. Det soliga vädret och möjligheten att testa olika båtar drog folk till evenemangområdet, men någon trängsel förekom inte.

”Det finns en tydlig beställning på ett dylikt evenemang. Vi vill erbjuda människor möjligheten att vid samma tillställning jämföra och testa båtar av helt olika typ, för att man säkert skall finna båten som bäst lämpar sig för det egna bruket. Båten utgör en långsiktig anskaffning, så det lönar sig att jämför olika alternativ genom att provköra dem”, berättar Jarkko Pajusalo, verkställande direktör för evenemangets arrangör Båtbranschens Centralförbund Finnboat.

”Vädret var fint, människorna på gott humör och uppenbarligen på jakt efter en båt. Bland deltagarna fanns även de som är intresserade av båtlivet, som inte hade tidigare erfarenhet och jag tror att deras intresse förstärktes ytterligare efter provkörningarna. Det var trevligt att iakttaga att båtlivet intresserade såväl ensamseglare som familjer, och att även åldersfördelningen var allomfattande”, berättar Bike & Boat Worlds verkställande direktör Erkan Fere.

”För elmotorbåten Candela var evenemanget en framgång. Under två dagar gjorde vi 42 provkörningar och 100 olika personer fick njuta av de tysta, lugna och roliga testkörningarna”, berättar Telva Oy:s Sabina Hollmén.

Under evenemanget, som arrangerades i samarbete med båtbranschens aktörer, kunde man provköra ett brett register av båtar i olika storlek och av olika typ, från små utombordarbåtar till segelbåtar och en elbåt i lyxklass.

Stug- och båtlivets popularitet är i topp – båtregistreringarna ökade med drygt 30 %

Båtlivets starka popularitet fortsätter och tillväxtkurvan stiger redan för andra året i sträck. Senaste år ökade antalet första registreringar av vattenfarkoster med 20 % och under årets fem första månader var tillväxten hela 31 %. De mest populära båtmodellernas leveranstider sträcker sig i nästan alla storleksklasser redan till sommaren 2022, vilket är mycket exceptionellt.

Stug- och båtlivets tilltagna popularitet avspeglades i antalet testare. Man kom i kompisgrupper för att provköra båtar och speciellt under lördagen med hela familjen. En del besökare ville bekanta sig med båtlivet, men största delen gick redan i båtköpstankar. Båtarnas leveranstider har förlängts, så en del av provkörarna kom redan för att jämföra olika alternativ med tanke på nästa sommar.

Ett friluftsevenemang lämpar sig även i undantagsförhållanden

Vid ett evenemang som arrangeras ute på stort område var det lätt att hålla tryggt avstånd och för dem som önskade erbjöds även engångshandskar och munskydd. I båtarna steg man med den egna familjen eller det egna sällskapet, och båtarnas skeppare instruerades att mellan provkörningarna rengöra båtarnas räcken, rattar och handtag.

”På ett område om nästan en hektar var det lätt att hålla tryggt avstånd. Under lördagen hamnade man i viss mån att vänta på provkörning av de populäraste båtarna, men i det vackra vädret var det ett tidsfördriv i sig själv att sitta på bryggorna och beundra båtarna som gled förbi. Och tack vare det stora området bildades inte anhopningar på grund av väntandet”, berättar Pajusalo.

”Evenemanget var lyckat. De som var på plats beaktade säkerhetsföreskrifterna och kundträffarna förverkligades beaktande Covid-19 bestämmelserna”, konstaterar Fere.

Utöver branschorganisationen Finnboat deltog Helsingfors Båtmässa samt talrika finländska båttillverkare och –importörer i arrangerandet av evenemanget.

Helsingfors Flytande båtutställning i augusti

Sommarens absoluta höjdpunkt är Helsingfors Flytande båtutställning, som arrangeras i medlet av augusti. Till evenemanget har redan drygt 130 utställare anmält sig och där får vi se många nyhetsmodeller och även båtmärken, som man inte tidigare sett i Finland. Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras 19–22.8.2021 tryggt i HSK:s klubbhamn på ett drygt två hektar stort strandområde. Under evenemanget finns det också utmärkta tillfällen för provkörningar.

”Nu är det rätt tid att fara ut till sjöss och till stugan. Vi får utbyta båtsommarens erfarenheter under Flytande i augusti”, konstaterar Pajusalo.

Suomiveneilee.fi boat testing days in Lauttasaari, Helsinki 4–5 June1.6.2021 10:03:09 EEST | Press release

At the beginning of June, anyone interested in boating will have the opportunity to try different boats at sea. More than 20 different boats, from small outboard motorboats to sailboats, will be available for testing at the suomiveneilee.fi (“Finland goes boating”) test days. The test rides are free of charge for the participants and the boats always have a skilled professional skipper.

Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kan man provköra båtar på Drumsö i Helsingfors 4.–5.6.1.6.2021 10:03:08 EEST | Tiedote

För alla som är intresserade av båtlivet och av att röra sig till sjöss öppnar sig i början av juni en möjlighet att på havet prova olika båtar. Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kommer drygt 20 olika båtar att finnas för provkörning, från små aktersnurror till segelbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna och i båtarna finns alltid en kunnig professionell skeppare.

Suomiveneilee.fi -koeajopäivillä pääsee koeajamaan veneitä Helsingin Lauttasaaressa 4.–5.6.1.6.2021 10:03:07 EEST | Tiedote

Kaikille veneilystä ja vesillä liikkumisesta kiinnostuneille avautuu kesäkuun alussa mahdollisuus päästä kokeilemaan merellä erilaisia veneitä. Suomiveneilee.fi -koeajopäiville tulee testattavaksi yli 20 erilaista venettä pienistä perämoottoriveneistä purjeveneisiin. Koeajot ovat osallistujille maksuttomia ja veneissä on aina osaava ammattilainen kipparina.

COVID-19 raised in particular the demand of small motor boats in Finland12.2.2021 05:00:00 EET | Press release

The Finnish boat industry experienced both disadvantages and benefits from COVID-19. The latter part of the year showed a strong growth after the sudden stop in the spring 2020: business grew 11 per cent and the boat exports, which had suffered the most during first half of 2020, were back in growth in the second half of the year. Boating industry employs approximately 3,500 people in Finland and the turnover of Finnboat member companies is more than 600 million euros.