Cumulus-hotellit katoavat Tampereen katukuvasta – Hämeenpuiston Cumulus muuttuu Scandiciksi tänään

Hämeenpuiston Cumulus saa tänään Scandic-kyltit toisena Cumulus-hotellina. Viikon päästä vuorossa on Koskikadun Cumulus. Hotelleista poistettavat Cumulus-materiaalit kierrätetään.

Pohjoismainen hotellialan edelläkävijä Scandic osti Restelin koko hotelliliiketoiminnan joulukuun lopussa ja nousi kaupan myötä Suomen suurimmaksi hotelliyritykseksi. Ensimmäinen Cumulus-hotelli muutettiin Scandiciksi Helsingin Meilahdessa kaksi viikkoa sitten. Tänään vuorossa on Cumulus City Hämeenpuisto Tampere, joka on toinen Scandicin uusista hotelleista Tampereella. Hotellin nimeksi tulee Scandic Tampere Hämeenpuisto.

Kylttien lisäksi Tampereen Hämeenpuiston hotellin kaikki tuotteet ja materiaalit vaihdetaan Scandic-brändin mukaisiksi. Myös Scandic Friends -kanta-asiakasedut ja lisäpalvelut toteutetaan hotellissa tiistaista lähtien. Keskiviikkoaamusta alkaen hotellissa tarjotaan Scandic-aamiainen.

Kierrätettävänä jopa 29 000 henkaria ja 6 000 roska-astiaa

Uudistuksen yhteydessä hotelleista poistetaan kaikki Cumulus-brändätty materiaali. Poistettavat materiaalit kierrätetään. Tavoitteena on, että lopputuloksena syntyy mahdollisimman vähän sekajätettä.

”Huoneroskisten ja henkareiden kierrätys on tuottanut eniten päänvaivaa. Cumulus-hotelleissa lahjoitettavina on yhteensä noin 29 000 henkaria ja noin 6 000 roska-astiaa.”, kertoo Scandicin aluejohtaja Christer Skjäl.

Cumulus City Hämeenpuiston henkarit lahjoitetaan Tampereen Työväen Teatterille ja osa roska-astioista paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle, Eläinavustaja ry:lle.
Scandicin kierrätysohjeistuksen mukaisesti kaikki brändätyt lahja- ja paperituotteet, kynät, fläppitaulupaperit ja hiirimatot sekä kertakäyttöiset kylpyhuonetuotteet lahjoitetaan Mannerheimin Lastensuojeluliitolle. Grano hoitaa kaikkien ulko- ja sisäkylttien poiston ja niiden kierrätyksen. Saippuajakelijat poistaa ARE. Scandic tekee yhteistyötä myös Hotelli- ja ravintolamuseon kanssa, jolle lahjoitetaan aineistoa Cumulus-historiasta kertovaan näyttelyyn kesällä 2018.

”Hotellien materiaalikierrätys ei ole ihan yksinkertainen toimenpide. Samankin brändin alle mahtuu laaja kirjo yksilöllisiä eroja hotelleittain. Osaan hotelleista on materiaalia kertynyt vuosien saatossa paljon.”, kertoo hotellinjohtaja Outi Ahola, joka on aktiivisesti edistänyt Cumulus-materiaalien kierrätystä Tampereen alueella. Ahola on viimeiset kaksi vuotta työskennellyt Tampereella molempien Cumulus-hotellien johtajana. Lisäksi hän on toiminut lähes kolme vuotta Cumuluksen eteläisen alueen aluepäällikkönä.

Viikon kuluttua on Cumulus City Koskikadun vuoro

Tiistaina 20.3. Scandiciksi muutetaan Cumulus City Koskikatu Tampere. Hotellin nimeksi tulee Scandic Tampere Koskipuisto.

”Suurissa kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Tampereella hotellien nimet kertovat sijainnista tietyissä kaupunginosissa tai puistojen läheisyydessä”, kertoo Scandicin kaupallinen johtaja Christian Borg.

Scandic Tampere Hämeenpuistossa on 177 hotellihuonetta ja yksi kokoustila. Tulevassa Scandic Tampere Koskipuistossa on 284 huonetta, 11 kokoustilaa 10 hengen ryhmätyötiloista aina 200 hengen kokoustiloihin. Scandicilla on jo entuudestaan kolme hotellia Tampereella; Scandic Tampere Station, Scandic Tampere City ja Scandic Rosendahl.

• Scandicilla on nyt 70 hotellia ja 13 000 hotellihuonetta 31 paikkakunnalla. Työntekijöitä on runsaat 2 300.

Christer Skjäl, aluejohtaja, Scandic Hotels Oy
christer.skjal@scandichotels.com