D-vitamiinitutkimus siivitti Utajärven lukion Tiedetonni-kilpailun voittoon

Utajärven lukio voitti opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Akatemian ja Opetushallituksen lukioille järjestämän Tiedetonni-kilpailun. Utajärven lukion ansiokkaassa projektissa tutkittiin biologian ja maantiedon opettaja Liisa Virran johdolla riittävää D-vitamiinin saantia. Palkinnon jakoi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen Tiedefoorumi-tapahtumassa keskiviikkona 9.5. Palkintoraha, 1000 euroa, tarjoaa koululle mahdollisuuden uusien projektien toteuttamiseen.

Palkintoperusteissa Utajärven lukion projekti sai kiitosta siitä, että siinä pureuduttiin D-vitamiinin mainoslauseiden taakse ja haettiin niille tietopohjaa. Työssä oli vahva tieteellinen ote ja erinomainen kysymyksenasettelu tutkimushypoteeseja myöten. Lisäksi työssä kerättiin monipuolisesti dataa. Työ nosti hyvin esille ruoan yllättävänkin suuren merkityksen D-vitamiinin lähteenä. Hyvää on myös se, että projekti saa jatkoa tulevina vuosina.

Tiedetonnikilpailulla haettiin hyviä esimerkkejä siitä, miten lukiot, korkeakoulut ja tutkimusorganisaatiot voivat tuoda yhdessä tiedettä ja tutkimusta opiskelijoiden elämään jo mahdollisimman varhain.

Kilpailuun osallistui yhteensä 14 lukiota. Finaaliin valittiin kuusi projektia kuudesta lukiosta eri puolilta Suomea. Utajärven lukion lisäksi Tiedetonnin voitosta kilpailivat Jyväskylän normaalikoulu, Ulvilan lukio, Kaarinan lukio, Helsingin luonnontiedelukio ja Lahden Lyseo. Suomen Akatemian, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen asiantuntijoista koostunut raati kiinnitti huomiota etenkin projektin kiinnostavuuteen, omaperäisyyteen ja innostavuuteen. Raati oli erityisen iloinen siitä, että kilpailulla pystyttiin tavoittamaan näin monia innovatiivisia, monipuolisia ja haastavia projekteja.

Valokuvia Tiedefoorumista ja Tiedetonnista on saatavissa viestintäassistentti Marjo Aaltomaalta, marjo.aaltomaa(at)aka.fi.

Tiedetonni: https://www.aka.fi/fi/tietysti/tapahtumat/muut-tapahtumat/tiedetonni/

Utajärven lukion esitys Tiedefoorumissa: https://www.youtube.com/watch?v=kSHT9K51_l8&index=7&t=0s&list=PL5iCSZCVmSzcIV9dbq1FAI7W_cbefn9zO

Tiedefoorumin kaikki esitykset: https://www.youtube.com/playlist?list=PL5iCSZCVmSzcIV9dbq1FAI7W_cbefn9zO

- Opettaja Liisa Virta, Utajärven lukio
liisa.virta(at)utajarvi.fi, p. 050 441 9210

tiedottaja Terhi Loukiainen
terhi.loukiainen(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

Academy of Finland selects first two competence clusters to the new Flagship Programme18.4.2018 16:15Tiedote

The Academy of Finland today announced the first two competence clusters to be funded under its new Flagship Programme. The two clusters are: CERES - the Competence Centre for the Materials Bioeconomy: A Flagship for our Sustainable Future (Aalto University, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) and 6Genesis - the 6G-Enabled Wireless Smart Society & Ecosystem (University of Oulu).