Däckratsia 3/3: Återvinning ger däcket ett nytt liv

Systemet fungerar med nominella återvinningsavgifter och dess syfte är att se till att däck som körts slut utnyttjas maximalt. Ur den cirkulära ekonomins perspektiv är det viktigt att allt flera däckstommar kan återanvändas som regummerade däck.

Utom synhåll, utom tanke. Ungefär så kunde man beskriva det när ett utgående däck och ägaren går skilda vägar. Så ska det också vara, säger VD Risto Tuominen på Finsk Däckåtervinning Ab.

”Vi har velat skapa ett så enkelt återvinningssystem som möjligt. Återvinningen fungerar väl om kunden inte behöver fundera på den.”

Finsk Däckåtervinning och dess samarbetsföretag Kuusakoski Oy ser till att däck som tagits ur bruk utnyttjas. Oftast kommer däcken till återvinning från däckföretag när kunderna köper nya däck, men däck samlas också in på bolagets mottagningspunkter.

Det kostar inget för konsumenten att lämna in däcken. Däremot fungerar systemet med en återvinningsavgift, där man betalar 1,74 euro per däck när man köper nya däck.

Om man kör tre år med däcken kommer återvinningsavgiften att bli 2,32 euro om året.

”För den summan drar bilisten sitt strå till stacken för en renare miljö. Systemet fungerar med återvinningsavgifter och på det sättet ser vi tillsammans till att däcken inte pryder vägkanterna och skogarna.”

Lagen styr det system som däckbranschen skapat

Ännu i början 1990-talet bortskaffades däck tillsammans med övrigt avfall – om ens så. Tiderna har förändrats och då var även annan materialåtervinning först i barnaskor i Finland. Inom däckbranschen märke man problemet och 1995 grundade aktörerna i branschen Finsk Däckåtervinning Ab.

Sedan 1996 har bolaget svarat å producentmedlemmarnas del, det vill säga däckimportörernas och tillverkarnas, för att samla in däck som säljs i Finland och återanvända dem enligt lagen.

Under de senaste åren har återvinningsgraden stabiliserat sig på cirka hundra procent.

”De viktigaste orsakerna finns på båda sidor om bordet. Däckbranschen har själv utvecklat verksamheten aktivt och samtidigt är de finländska konsumenterna också punktliga återvinnare. I dag lämnas däck inte nämnvärt liggande i knutarna i förrådet.”

Sedan 1997 har Finsk Däckåtervinning räknats till gruppen på 13 officiella producentorganisationer i Finland. Dess verksamhet styrs av miljölagen.

Däckklipp ger lättare mark

I dag används största delen av det insamlade däckmaterialet på markbyggnadsarbetsplatser. Vatten- och värmeisoleringsförmågan och lättheten gör gummit till en eftertraktad produkt till exempel i bullerskydd.

”Senare kan samma däckmaterial förädlas på annat sätt i följande omgång”, säger Tuominen.

Vid markbyggnadsarbeten har man observerat att däckklipp från kasserade däck rentav är bättre än traditionella stenmaterial.

”En kubikmeter däckklipp väger mindre än hälften än en kubik grus. Detta underlättar och minskar antalet transporter och man behöver inte heller så mycket annat material för grundläggningen. På det här sättet ökar miljöfördelarna under byggtiden märkbart.”

Modell från regummering i den tunga trafiken

Vid sidan av markbyggnad används däck mycket till exempel i bottnen av hästmaneger, där däckmaterialet ger mer flexibilitet under hovarna. Under de senaste åren har man också märkt att däckklipp är ett effektivt filtermaterial för rengöring av dagvatten från lantgårdar. Dessutom har finkornigare gummipulver testats som bindemedel i asfalt för att förbättra tjälegenskaperna och minska mängden sprickor.

”Varje insamlat däck ska utnyttjas maximalt. Vårt mål är att göra våra lösningar för den cirkulära ekonomin så konkurrenskraftiga att vi med intäkterna från dem i framtiden ännu någon gång kunde driva hela återvinningssystemet.”

En del av däcken kan även återanvändas. Däck på lastbilar och tunga fordon regummeras upp till fyra gånger, det vill säga man skapar en ny slityta på däckstommar som frigjorts från gammal slityta.

”Många högklassiga stommar från personbilsdäck skulle bra tåla en ytterligare användningsomgång. Tyvärr har regummeringsbranschen nästan helt försvunnit från Finland, och vi skulle vilja se den återhämta sig.”

INFO: Däckratsia

Däckratsian är Bildäcksförbundets, Trafikskyddets och polisens gemensamma däcksäkerhetskampanj. Den har arrangerats varje höst från och med år 1997.

Under kampanjveckan har man följt med däckens skick på person- och paketbilar på flera olika orter och samtidigt informerat bilisterna om däckens inverkan på trafiksäkerheten.

I år har man beslutat utelämna granskningarna på grund av Covid-19-pandemin. Däckkontrollerna ersätts med upplysningar.

I vår upplysningsserie publiceras fyra meddelanden som behandlar däcksäkerhet.

• Däckratsian startar igen – coronaviruset bytte däckkontroller till upplysningar (Bildäcksförbundet och polisen, förhandsmeddelande vecka 35)
  • Djupa spår i däcken ger säkerhet (Bildäcksförbundet, vecka 37)
  • Bra kvalitet på däcken hjälper inte om hastigheten är för hög (Trafikskyddet, vecka 37)
  • Återvinning ger däcken nytt live (Suomen Rengaskierrätys Oy, vecka 37)
  • Sammandrag av Däckratsian (vecka 38)

Våra meddelanden

Däcken är den vanligaste riskfaktorn i bil- och paketbilsolyckor. Vi hoppas att bilisterna minns att

• säkerhetsrekommendationen på sommardäckens mönsterdjup i regnväder är minst 4 millimeter
  • utrusta bilen med däck som lämpar sig för väglaget
  • granska däcktrycken minst en gång i månaden
  • bra kvalitet på däcken inte hjälper om föraren tar risker
  • återlämna däcken avgiftsfritt till återvinning och på så sätt värna om den gemensamma miljön

Finsk Däckåtervinning Ab
Risto Tuominen
risto.tuominen@rengaskierratys.com
www.rengaskierratys.com

Bildäcksförbundet
jarmo.nuora@autonrengasliitto.fi

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf