Däckratsia 3/3: Återvinning ger däcket ett nytt liv
Utom synhåll, utom tanke. Ungefär så kunde man beskriva det när ett utgående däck och ägaren går skilda vägar. Så ska det också vara, säger VD Risto Tuominen på Finsk Däckåtervinning Ab.
”Vi har velat skapa ett så enkelt återvinningssystem som möjligt. Återvinningen fungerar väl om kunden inte behöver fundera på den.”
Finsk Däckåtervinning och dess samarbetsföretag Kuusakoski Oy ser till att däck som tagits ur bruk utnyttjas. Oftast kommer däcken till återvinning från däckföretag när kunderna köper nya däck, men däck samlas också in på bolagets mottagningspunkter.
Det kostar inget för konsumenten att lämna in däcken. Däremot fungerar systemet med en återvinningsavgift, där man betalar 1,74 euro per däck när man köper nya däck.
Om man kör tre år med däcken kommer återvinningsavgiften att bli 2,32 euro om året.
”För den summan drar bilisten sitt strå till stacken för en renare miljö. Systemet fungerar med återvinningsavgifter och på det sättet ser vi tillsammans till att däcken inte pryder vägkanterna och skogarna.”
Lagen styr det system som däckbranschen skapat
Ännu i början 1990-talet bortskaffades däck tillsammans med övrigt avfall – om ens så. Tiderna har förändrats och då var även annan materialåtervinning först i barnaskor i Finland. Inom däckbranschen märke man problemet och 1995 grundade aktörerna i branschen Finsk Däckåtervinning Ab.
Sedan 1996 har bolaget svarat å producentmedlemmarnas del, det vill säga däckimportörernas och tillverkarnas, för att samla in däck som säljs i Finland och återanvända dem enligt lagen.
Under de senaste åren har återvinningsgraden stabiliserat sig på cirka hundra procent.
”De viktigaste orsakerna finns på båda sidor om bordet. Däckbranschen har själv utvecklat verksamheten aktivt och samtidigt är de finländska konsumenterna också punktliga återvinnare. I dag lämnas däck inte nämnvärt liggande i knutarna i förrådet.”
Sedan 1997 har Finsk Däckåtervinning räknats till gruppen på 13 officiella producentorganisationer i Finland. Dess verksamhet styrs av miljölagen.
Däckklipp ger lättare mark
I dag används största delen av det insamlade däckmaterialet på markbyggnadsarbetsplatser. Vatten- och värmeisoleringsförmågan och lättheten gör gummit till en eftertraktad produkt till exempel i bullerskydd.
”Senare kan samma däckmaterial förädlas på annat sätt i följande omgång”, säger Tuominen.
Vid markbyggnadsarbeten har man observerat att däckklipp från kasserade däck rentav är bättre än traditionella stenmaterial.
”En kubikmeter däckklipp väger mindre än hälften än en kubik grus. Detta underlättar och minskar antalet transporter och man behöver inte heller så mycket annat material för grundläggningen. På det här sättet ökar miljöfördelarna under byggtiden märkbart.”
Modell från regummering i den tunga trafiken
Vid sidan av markbyggnad används däck mycket till exempel i bottnen av hästmaneger, där däckmaterialet ger mer flexibilitet under hovarna. Under de senaste åren har man också märkt att däckklipp är ett effektivt filtermaterial för rengöring av dagvatten från lantgårdar. Dessutom har finkornigare gummipulver testats som bindemedel i asfalt för att förbättra tjälegenskaperna och minska mängden sprickor.
”Varje insamlat däck ska utnyttjas maximalt. Vårt mål är att göra våra lösningar för den cirkulära ekonomin så konkurrenskraftiga att vi med intäkterna från dem i framtiden ännu någon gång kunde driva hela återvinningssystemet.”
En del av däcken kan även återanvändas. Däck på lastbilar och tunga fordon regummeras upp till fyra gånger, det vill säga man skapar en ny slityta på däckstommar som frigjorts från gammal slityta.
”Många högklassiga stommar från personbilsdäck skulle bra tåla en ytterligare användningsomgång. Tyvärr har regummeringsbranschen nästan helt försvunnit från Finland, och vi skulle vilja se den återhämta sig.”
INFO: Däckratsia
Däckratsian är Bildäcksförbundets, Trafikskyddets och polisens gemensamma däcksäkerhetskampanj. Den har arrangerats varje höst från och med år 1997.
Under kampanjveckan har man följt med däckens skick på person- och paketbilar på flera olika orter och samtidigt informerat bilisterna om däckens inverkan på trafiksäkerheten.
I år har man beslutat utelämna granskningarna på grund av Covid-19-pandemin. Däckkontrollerna ersätts med upplysningar.
I vår upplysningsserie publiceras fyra meddelanden som behandlar däcksäkerhet.
- Däckratsian startar igen – coronaviruset bytte däckkontroller till upplysningar (Bildäcksförbundet och polisen, förhandsmeddelande vecka 35)
- Djupa spår i däcken ger säkerhet (Bildäcksförbundet, vecka 37)
- Bra kvalitet på däcken hjälper inte om hastigheten är för hög (Trafikskyddet, vecka 37)
- Återvinning ger däcken nytt live (Suomen Rengaskierrätys Oy, vecka 37)
- Sammandrag av Däckratsian (vecka 38)
Våra meddelanden
Däcken är den vanligaste riskfaktorn i bil- och paketbilsolyckor. Vi hoppas att bilisterna minns att
- säkerhetsrekommendationen på sommardäckens mönsterdjup i regnväder är minst 4 millimeter
- utrusta bilen med däck som lämpar sig för väglaget
- granska däcktrycken minst en gång i månaden
- bra kvalitet på däcken inte hjälper om föraren tar risker
- återlämna däcken avgiftsfritt till återvinning och på så sätt värna om den gemensamma miljön
Kontakter
Finsk Däckåtervinning Ab
Risto Tuominen
Verkställande direktör
040 717 7200
risto.tuominen@rengaskierratys.com
www.rengaskierratys.com
Bildäcksförbundet
Ordförande
Jarmo Nuora
040 5575690
jarmo.nuora@autonrengasliitto.fi
Bilder
Dokument
Om
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Talviloman liikenne edellyttää renkaalta pitoa ja kuskilta rauhallista asennetta14.2.2024 12:07:28 EET | Tiedote
Lomaliikenteeseen lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Hyväkuntoisten talvirenkaiden ohessa se merkitsee sitä, että matkalle on pukeuduttava oikein ja varmistettava, että autosta löytyvät riittävät varusteet kylmässä pärjäämiseen.
Tarkasta talvirenkaat ennen joululiikenteeseen lähtöä20.12.2023 05:12:00 EET | Tiedote
Viikonloppuna alkava joululomien menoliikenne edellyttää kiireen jättämistä taakse ja hyväkuntoisia talvirenkaita. Joulunpyhien aikana Suomen teillä voi tulla vastaan lähes mitä tahansa talven keliä, joista varmaa on vain liukkaus.
Talvirenkaat on vaihdettava alle nyt27.10.2023 01:36:00 EEST | Tiedote
Talvirengaskausi alkaa keskiviikkona 1. marraskuuta, mutta kylmät kelit ovat saaneet autoilijat vaihtamaan talvirenkaita ennakoivasti. Talvirengaskaudella oikeasta ja keliin sopivasta rengastuksesta vastaa aina ajoneuvon kuljettaja.
Talvirenkaat alle, jos ajelet lomalle pohjoiseen11.10.2023 10:40:53 EEST | Tiedote
Nastoilla tai ilman, mutta talvirenkaiden mallista riippumatta vaihtoon kannattaa ryhtyä nyt. Aikaisin pohjoisessa satanut ensilumi ja etelän kylmät yöt ovat aloittaneet talvirengaskauden Suomessa hieman tavallista aikaisemmin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum