Dansens hus kombinerar enkelhet, lekfullhet och överraskningar

EMBARGO: Fri för publicering 17.8.2017 kl. 16. Dansens hus vid Kabelfabriken i Helsingfors kommer att öppnas för publiken år 2020. Husets arkitektoniska uttryck heter ”Drake” och har nu publicerats. Teemu Kurkela från den prisbelönta JKMM Arkkitehdit Oy är husets chefsarkitekt medan Pia Ilonen från arkitektur- och designbyrå Talli Oy, fungerar som ansvarig byggnadsplanerare. Ilonen har också bidragit till att Kabelfabriken skyddats.

En drake som trotsar tyngdkraften. Industriellt robust. En maskin som är djupt rotad i jorden. En magisk låda som blir komplett först när den fylls av dans.

Så här beskrivs Dansens hus av arkitekt Teemu Kurkela från JKMM Arkkitehdit Oy som är ansvarig för husets design. JKMM har varit med sedan projektets början och är känd för bl.a. planering och design av OP:s huvudkontor i Vallgård, kultur- och kongresscentret Verkatehdas i Tavastehus samt Amos Andersons nya konstmuseum som öppnas inom kort.

Arkitekt Pia Ilonen har i sin tur genomfört många moderniseringar och ombyggnationer av Kabelfabriken under årens lopp - ända sedan hon var med och räddade Kabelfabriken för kulturverksamheten i början av 1990-talet.

Enligt Kurkela och Ilonen har man inte i planeringen av Dansens hus och dess arkitektoniska uttryck utgått från en prydlig utsida utan velat kombinera gammalt och nytt ur ett funktionellt perspektiv. Bland materialen har man använt polerat aluminium, rostat stål och flätat aluminiumnät i mässingsfärg.

Enligt arkitekterna är byggnaden extremt avskalad och till och med överraskande enkel.

- Den försöker inte vara för färdig innan den har fyllts med dans, beskriver Kurkela.

Det enkla har ändå kryddats med detaljer som öppnas upp på olika sätt ju närmare och längre in i huset besökaren kommer. En del av fasaden är reflekterande, vilket bidrar till en magisk upplevelse och får byggnaden att smälta in i omgivningen.

- Då man närmar sig byggnaden möts man av en utsikt som består av både Kabelfabrikens gamla gavel och den nya tilläggsdelen. Mellan dem finns den kännetecknande passagen, innergården som är täckt. Det gamla och det nya möts och skakar glatt hand med varandra - bjuder dig in, säger Ilonen.

- Målet var att göra Dansens hus till en ”magic box”. Det är en som en enorm container som drivit i land. Dansen hittar den och gör den till sitt hem. När man närmar sig huset, ser det ut att trotsa tyngdkraften och vara nästan immateriellt. Det är som en stor drake som svävar i luften, berättar Kurkela.

- När man går närmare och rör vid huset, blir intrycket ett annat. Det är som en stor ”maskin” - industriellt robust, tung och djupt rotat i jorden. Och när man stiger in i Dansens hus, möts man av en ”magic box”, en magisk låda som är fylld med upplevelser och överraskningar. Den enorma interiören är helt annorlunda och i konstant förändring.

Huset har sitt eget uttryck som smälter naturligt in i Kabelfabrikens industriella arkitektur.

- Dansens hus har sin egen unik identitet och arkitektur. Det finns endast en handfull motsvarande projekt ute i världen. Kabelfabriken och Dansens hus är två helt olika byggnader, men tillsammans bildar de en spänning som gör helheten intressant, säger Kurkela.

Allt utgår från funktionalitet

Under planeringen av Dansens hus har olika aktörer från dansfältet och Kabelfabriken fått säga sitt.

- Det har varit en fin och fungerande process. Vi har tillsammans med olika aktörer från dansfältet, Kabelfabriken och grannskapet kommit på den bästa lösningen ur funktionalitetsperspektivet, och detta syns i arkitekternas arbete. Arbetet tar dock inte slut här utan det fortsätter vidare, säger Hanna-Mari Peltomäki, verksamhetsledaren för Dansens hus rf.

- Det nu valda alternativet tål tidens tand och passar fint ihop med Kabelfabriken samtidigt som det är ett eget självständigt Dansens hus.

Enligt vd för Fastighet Ab Kaapelitalo Kai Huotari respekterar Drake den gamla Kabelfabriken samtidigt som den tillför den nya dimensioner till exempel genom reflekterande ytor.

- Val av material passar väl in i den industriella miljön. Uttrycket är lekfullt. En reflekterande yta upprepar på sätt och vis den gaveln framför vilken Dansens hus ska byggas, säger Huotari.

Pia Ilonen berättar att flera alternativa placeringar för Dansens hus undersöktes under projektplaneringsprocessen.

- Planeringen har innefattat även en modernisering av den funktionella lösningen i själva Kabelfabriken samt kartläggning av olika synergimöjligheter. Kabelfabriken är först och främst ett center för konstnärlig verksamhet; dess anda uppstår från det! I planeringen säkerställer man att fabrikens logistik fungerar även i framtiden, berättar Ilonen.

I och med Dansens hus får också Kabelfabriken ett ansiktslyft. Bland annat innergården täcks med glas, och en del av innergården bildar Kabelfabrikens nya hjärta – en gemensam och mycket efterlängtad foajé för alla aktörer i huset.

- Våra hyresgäster har i många år önskat att innergården skulle bli en mötesplats för olika kulturevenemang och aktiviteter. Den skulle göra Kabelfabriken till en mer tillgänglig plats för alla. Kunder kan köpa sina biljetter från en och samma plats och vi kan betjäna och hjälpa besökarna betydligt bättre än idag då informationspunkten finns längt in i hörnet av innergården. Den täckta innergården ger ungefär tusen kvadratmeter mera plats för kultur, säger Huotari.

Byggnadsarbetet för Dansens hus inleds sommaren 2018 och huset ska stå färdigt 2020. Husets totala budget uppgår till 34,8 miljoner euro. Cirka 15 miljoner av finansieringen kommer från Jane och Aatos Erkkos stiftelse, 6 miljoner från Helsingfors stad, 6 miljoner från staten och resterande 7,8 miljoner euro från Fastighet Ab Kaapelitalo Oy. Byggherren är Fastighet Ab Kaapelitalo. Dansens hus rf ansvarar för husets verksamhet.

Ytterligare upplysningar:

Kai Huotari, Fastighet Ab Kaapelitalo, kai.huotari@kaapelitehdas.fi, tel. 050 384 1557
Hanna-Mari Peltomäki, Dansens hus rf, hanna-mari.peltomaki@tanssintalo.fi, tel. 044 513 1069

KAAPELI 25 - muistikuvia ja muistelmia julkaistaan 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kaapelitehdas viettää 25-vuotisjuhliaan syksyllä 2017. Entinen kaapeleita valmistanut tehdas, joka oli vuosikymmeniä Suomen suurin rakennus, ja joka symbolisoi Suomen siirtymistä agraariyhteiskunnasta teollistuneeksi maaksi, on toiminut suomalaisille taide- ja kulttuuritoimijoille omistautuneena keskuksena 1990-luvun alusta lähtien. Näiden vuosien aikana sen suojissa on toiminut Suomen eturivin kuvataiteilijoita, valokuvaajia, kirjailijoita, muusikkoja, tanssitaiteilijoita ja elokuvantekijöitä.

KAAPELI 25 - minnesbilder och hågkomster av Kabelfabriken ges ut 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kabelfabriken firar sitt 25-årsjubileum hösten 2017. Den före detta kabeltillverkande fabriken, som i årtionden var Finlands största byggnad och en symbol för Finlands omvandling från ett agrarsamhälle till ett industrisamhälle, har sedan början av 1990-talet varit ett center för finländska konst- och kulturaktörer. Under de gångna åren har många av landets främsta bildkonstnärer, fotografer, författare, musiker, danskonstnärer och filmmakare verkat i huset.

KAAPELI 25 - reminiscences and recollections of the Cable Factory is published 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kaapelitehdas, Cable Factory, will celebrate its 25th anniversary in the fall of 2017. The former cable factory, which was for decades the largest building in Finland and a symbol for Finland's transition from an agrarian society to an industrialized country, has been a center for Finnish art and culture since the early 1990s. Over the years, it has housed numerous high-profile Finnish artists, photographers, writers, musicians, dance artists and filmmakers.