Danske Bank aloittaa maksuttoman käteisen toimituksen henkilöasiakkailleen

Danske Bankin henkilöasiakkailla on jatkossa mahdollisuus tilata käteistä lähimpään Postin palvelupisteeseen. Käteistilauksen avulla pankki vastaa osaltaan yhteiskunnalliseen haasteeseen käteisen saatavuudesta osana peruspankkipalveluita myös poikkeustilanteen aikana.

Danske Bank aloittaa 500–15 000 euron suuruisten käteistilausten postittamisen asiakkaan valitsemaan Postin palvelupisteeseen 2. huhtikuuta alkaen. Palvelu on tarjolla toistaiseksi maksutta koko Suomen alueella kaikille pankin henkilöasiakkaille.

”Haluamme auttaa asiakkaitamme koronaviruksen luomassa poikkeuksellisessa tilanteessa, jossa pankkipalveluita suositellaan hoitamaan ensisijaisesti sähköisesti tai etänä. Käteispostituksilla varmistamme käteisen saannin kaikille asiakkaillemme turvallisesti”, kertoo Danske Bank Suomen Vähittäispankkitoiminnasta vastaava johtaja Riikka Laine-Tolonen.

Käteisen rahan tilaaminen onnistuu helpoiten soittamalla Danske Bankin Asiakaspalveluun. Palvelulla helpotetaan erityisesti niiden asiakkaiden arkea, jotka eivät käytä korttia maksamiseen.

”Käteispostituksien aloittamisesta huolimatta suosittelemme asiakkaillemme korttimaksamista aina mahdollisuuksien mukaan etenkin vallitsevan koronaviruspandemian aikana. Erityisen turvallisesti maksut voi suorittaa lähimaksuna tai mobiilimaksamisena esimerkiksi MobilePaylla, ApplePaylla tai GooglePaylla.”

”On myös hyvä muistaa, että pankki ja henkilökohtainen pankkitili ovat rahoille käteistä turvallisempi säilytystapa, emmekä suosittele asiakkaillemme suurten käteissummien säilyttämistä. Käteistä on hyvä nostaa vain tarpeen mukaan.”

Danske Bank ohjeistaa asiakkaitaan hoitamaan pankkiasiointiaan mahdollisuuksien mukaan konttoritapaamisten sijaan itsepalvelukanavissa, kuten automaateilla, puhelimitse sekä mobiili- ja verkkopankissa. Ohjeistuksella halutaan turvata asiakkaiden ja henkilökunnan terveys ja turvallisuus COVID-19-viruspandemian aikana.

”Palveluidemme digitalisointi ja pankkiasioinnin hoitamisen mahdollistaminen ajasta ja paikasta riippumatta on osoittautunut nyt entistäkin tärkeämmäksi”, Laine-Tolonen jatkaa.

Koronaviruksen aiheuttaman erityistilanteen vuoksi Danske Bank on tarjonnut jo yli viikon ajan laajennettua tukea henkilö- ja yritysasiakkailleen. Pandemian tuomista äkillisistä taloudellisista vaikutuksista kärsivät asiakkaat ovat voineet hakea muun muassa asuntolainan lyhennysvapaata ja maksutonta korttiluoton luottorajan korotusta.

”Poikkeustilanteella on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia niin perheille, yrityksille kuin yhteiskunnallekin. Tarjoamillemme toimille on selvästi ollut tarvetta, ja olemme neuvoneet ja auttaneet jo suurta joukkoa asiakkaitamme. Pyrimme jatkuvasti etsimään uusia keinoja tehdä päivittäisestä pankkiasioinnista entistäkin sujuvampaa. Käteisen rahan postituksen aloittaminen on tästä yksi esimerkki.”

Tietoa käteispalveluista

• Danske Bank aloittaa käteisen lähettämisen postin välityksellä henkilöasiakkailleen. Uudella palvelulla halutaan varmistaa käteisen turvallinen saanti tilanteissa, joissa henkilökohtainen asiointi konttoreissa ei ole suositeltavaa, matka konttoriin on pitkä tai konttorissa asiointi on muuten vaikeaa.
  • Käteistilaukset tehdään ensisijaisesti soittamalla Danske Bankin Asiakaspalveluun, puh. 0200 2580.
  • Asiakas voi tilata käteistä 500–15 000 euron arvosta valitsemaansa Postin toimipisteeseen. Käteinen toimitetaan turvallisesti postivakuutettuna lähetyksenä, ja se tulee noutaa henkilökohtaisesti kahden viikon kuluessa saapumisilmoituksesta.
  • Käteisen tilaaminen postitse on toistaiseksi maksutonta kaikille Danske Bankin henkilöasiakkaille.
  • Danske Bankin asiakkaat voivat edelleen nostaa käteistä kortilla yli 3 500 pisteestä ympäri Suomen, käteisautomaattien lisäksi K-ruokakaupoista, Tokmanneista sekä R-Kioskeista. Käteisen tallettaminen on mahdollista TalletusOtto-automaateilla.

Lisätietoja:
Riikka Laine-Tolonen, Vähittäispankkitoiminnasta vastaava johtaja, Danske Bank