Danske Bank avaa monipankkipalvelun ensimmäisenä Suomessa

Danske Bank avaa kesäkuussa osana uutta mobiilipankkiaan monipankkipalvelun, joka mahdollistaa tilitietojen seuraamisen myös muiden pankkien tileiltä. Samalla Danske Bank kertoo tehneensä sijoituksen tanskalaiseen fintech-yritys Spiiriin.

Yli 70 prosentilla suomalaisista on tilejä useissa pankeissa, joten ihmisten taloustiedot ovat hajallaan useassa verkkopankissa. Danske Bank julkaisee ensimmäisenä pankkina Suomessa monipankkipalvelun, jonka kautta Danske Bankin asiakas näkee uudessa mobiilipankissa maksutilitietonsa myös muissa pankeissa olevista tileistä.

Palvelu hakee tiedot OP:n, Nordean, S-Pankin, Handelsbankenin, Ålandsbankenin ja Aktian verkkopankeista. Palvelun mahdollistaa PSD2-maksupalveludirektiivi, joka ohjaa pankkeja avaamaan rajapintojaan.

”Uskomme, että muutoksessa menestyvien pankkien rooli tulee muuttumaan alustan suuntaan. Menestyviin alustoihin kootaan palveluita, jotka tekevät kuluttajien taloudenhoidosta aiempaa vaivattomampaa”, sanoo Danske Bankin kehitysjohtaja Rami Tättilä.

PSD2 ja sen edellyttämät tekniset standardit tarkoittavat, että muutaman vuoden päästä kuluttaja voi ohjata usean pankin palveluita yhdestä verkkopankista.

”Danske Bank avaa nyt tämän polun monipankkipalvelullaan. Kehityspolkumme ohjaa meitä kehittämään palveluitamme entistä monipuolisempaan suuntaan, ja mobiilipankkimme tulee mahdollistaman esimerkiksi sopimusten hallinnointia, budjetinhallinnan automatisointia tai säästämisen tukemista aivan uudella tavalla”, Tättilä sanoo.

Ensimmäinen sijoitus fintechiin

Danske Bank on tehnyt sijoituksen tanskalaiseen Spiir-fintechiin, jonka kanssa pankki on kehittänyt monipankkipalvelun Danske Bankin ympäristöön.

Aiemmin Danske Bank on kertonut yhteistyöstä ruotsalaisen Minna Technologiesin kanssa, jonka tuote mahdollistaa tulevaisuudessa kuluttajalle tilauspohjaisten palveluiden, kuten sähkölaskun, puhelinlaskun sekä Spotifyn ja Netflixin kaltaisten palveluiden tilausten hallinnoimisen ja kilpailuttamisen.

“Me teemme yhteystyötä usean fintechin kanssa ja kehitämme uusia asiakassovelluksia open banking –hengessä. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun Danske Bankista tulee myös osaomistaja”, sanoo johtaja Lars Malmberg Danske Bankista.

Danske Bankin pitää myös erittäin kiinnostava Spiirin kehitystyötä pohjoismaisen API Gatewayn rakentamiseksi. Tämä ohjelmistorajapinnan välityspalvelin mahdollistaa kolmansille osapuolille palveluiden rakentamisen.

Tietoa pohjoismaisesta API Gatewaysta

PSD2-maksupalveludirektiivin tavoitteena on lisätä kilpailua, lisätä turvallisuutta ja parantaa maksupalveluja kuluttajien eduksi.

Direktiivin yksi seuraus on, että pankit ovat velvollisia tarjoamaan pääsyn asiakkaidensa tilitietoihin, jotta uudet maksupalveluntarjoajat voivat tarjota maksupalvelujaan.

Velvoitetta ei kuitenkaan sovelleta ennen vuoden 2019 loppua, koska tekninen standardi ei ole vielä voimassa. Nordic API Gateway mahdollistaa Danske Bankin ja muiden pankkien asiakkaiden pääsyn käyttämään pankkitietoja muissa sovelluksissa jo ennen kuin direktiivin tekniset standardit ovat voimassa.

Kehitysjohtaja Rami Tättilä, Danske Bank, Suomi 0504230266, rami.tattila@danskebank.fi

Lehdistöpäällikkö Josi Tikkanen, Danske Bank Suomi, 0503269701, josi.tikkanen@danskebank.fi

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, ja haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi

Yhteiskunnalliset startupit tarvitsevat toimivan ekosysteemin ja apua liiketoimintamallin löytämiseen21.5.2018 14:04Tiedote

Pohjoismailla on kaikki mahdollisuudet tulla ns. impact startupien eli yhteiskunnallisten startup-yritysten keskukseksi. Danske Bankin selvityksen mukaan impact startup –kenttä on kuitenkin vielä sirpaleinen ja niin yritykset kuin sijoittajatkin tarvitsevat lisää yhteistä dataa ja kokemuksia kukoistavan ekosysteemin syntymiseksi. Lisäksi impact startupit kaipaavat tukea toimivan liiketoimintamallin löytymiseen.