Danske Bank avaa monipankkipalvelun ensimmäisenä Suomessa
Yli 70 prosentilla suomalaisista on tilejä useissa pankeissa, joten ihmisten taloustiedot ovat hajallaan useassa verkkopankissa. Danske Bank julkaisee ensimmäisenä pankkina Suomessa monipankkipalvelun, jonka kautta Danske Bankin asiakas näkee uudessa mobiilipankissa maksutilitietonsa myös muissa pankeissa olevista tileistä.
Palvelu hakee tiedot OP:n, Nordean, S-Pankin, Handelsbankenin, Ålandsbankenin ja Aktian verkkopankeista. Palvelun mahdollistaa PSD2-maksupalveludirektiivi, joka ohjaa pankkeja avaamaan rajapintojaan.
”Uskomme, että muutoksessa menestyvien pankkien rooli tulee muuttumaan alustan suuntaan. Menestyviin alustoihin kootaan palveluita, jotka tekevät kuluttajien taloudenhoidosta aiempaa vaivattomampaa”, sanoo Danske Bankin kehitysjohtaja Rami Tättilä.
PSD2 ja sen edellyttämät tekniset standardit tarkoittavat, että muutaman vuoden päästä kuluttaja voi ohjata usean pankin palveluita yhdestä verkkopankista.
”Danske Bank avaa nyt tämän polun monipankkipalvelullaan. Kehityspolkumme ohjaa meitä kehittämään palveluitamme entistä monipuolisempaan suuntaan, ja mobiilipankkimme tulee mahdollistaman esimerkiksi sopimusten hallinnointia, budjetinhallinnan automatisointia tai säästämisen tukemista aivan uudella tavalla”, Tättilä sanoo.
Ensimmäinen sijoitus fintechiin
Danske Bank on tehnyt sijoituksen tanskalaiseen Spiir-fintechiin, jonka kanssa pankki on kehittänyt monipankkipalvelun Danske Bankin ympäristöön.
Aiemmin Danske Bank on kertonut yhteistyöstä ruotsalaisen Minna Technologiesin kanssa, jonka tuote mahdollistaa tulevaisuudessa kuluttajalle tilauspohjaisten palveluiden, kuten sähkölaskun, puhelinlaskun sekä Spotifyn ja Netflixin kaltaisten palveluiden tilausten hallinnoimisen ja kilpailuttamisen.
“Me teemme yhteystyötä usean fintechin kanssa ja kehitämme uusia asiakassovelluksia open banking –hengessä. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun Danske Bankista tulee myös osaomistaja”, sanoo johtaja Lars Malmberg Danske Bankista.
Danske Bankin pitää myös erittäin kiinnostava Spiirin kehitystyötä pohjoismaisen API Gatewayn rakentamiseksi. Tämä ohjelmistorajapinnan välityspalvelin mahdollistaa kolmansille osapuolille palveluiden rakentamisen.
Tietoa pohjoismaisesta API Gatewaysta
PSD2-maksupalveludirektiivin tavoitteena on lisätä kilpailua, lisätä turvallisuutta ja parantaa maksupalveluja kuluttajien eduksi.
Direktiivin yksi seuraus on, että pankit ovat velvollisia tarjoamaan pääsyn asiakkaidensa tilitietoihin, jotta uudet maksupalveluntarjoajat voivat tarjota maksupalvelujaan.
Velvoitetta ei kuitenkaan sovelleta ennen vuoden 2019 loppua, koska tekninen standardi ei ole vielä voimassa. Nordic API Gateway mahdollistaa Danske Bankin ja muiden pankkien asiakkaiden pääsyn käyttämään pankkitietoja muissa sovelluksissa jo ennen kuin direktiivin tekniset standardit ovat voimassa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kehitysjohtaja Rami Tättilä, Danske Bank, Suomi 0504230266, rami.tattila@danskebank.fi
Lehdistöpäällikkö Josi Tikkanen, Danske Bank Suomi, 0503269701, josi.tikkanen@danskebank.fi
Tietoja julkaisijasta
Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, ja haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Jens Wiklund Danske Bank Suomen maajohtajaksi27.3.2024 11:45:00 EET | Tiedote
Danske Bank on nimittänyt Suomen henkilöasiakasliiketoiminnan johtajan Jens Wiklundin Suomen maajohtajakseen 2.4.2024 alkaen. Hän jatkaa myös nykytehtävässään henkilöasiakasliiketoiminnan johtajana.
Ensiasunnon ostajat 2024: Omistusasumista ei pidetä enää taloudellisesti niin järkevänä kuin ennen27.3.2024 09:50:00 EET | Tiedote
Asunnon ostaminen ei ole suomalaisnuorten mielestä niin hyvä tapa vaurastua kuin aikaisemmin, selviää Danske Bankin tuoreesta Ensiasunnon ostajat 2024 -kyselytutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin 18–39-vuotiaiden näkemyksiä ensiasunnon ostamisesta ja omistamisesta.
Danske Bank kannustaa taloyhtiöitä joustavampaan päätöksentekoon vastikkeiden osalta21.3.2024 08:45:00 EET | Tiedote
Taloyhtiöiden yhtiökokouskausi käynnistyy lähiviikkoina. Danske Bankin Ville Roihu peräänkuuluttaa hallituksille ja isännöitsijöille aktiivisempaa otetta taloyhtiöiden talouden seurantaan.
Luonnon monimuotoisuuden integrointi liiketoimintamalleihin vielä vaikeaa pohjoismaisille yhtiöille19.3.2024 08:45:00 EET | Tiedote
Kolme neljästä pohjoismaisesta suuryrityksestä kokee haastavaksi luonnon monimuotoisuuteen liittyvien riskien monimutkaisuuden, uskottavien tavoitteiden asettamisen sekä hallintomallin kehittämisen. Muutama yritys erottuu myönteisesti joukosta, mutta yksikään ei vielä ole päässyt tasolle, jossa luonnon monimuotoisuus on sisällytetty liiketoimintastrategiaan, ilmenee Danske Bankin varainhoidon tuoreesta raportista.
Kutsu Danske Bankin Ensiasunnon ostajat 2024 -tutkimuksen julkistamistilaisuuteen18.3.2024 12:37:00 EET | Tiedote
Taloudellinen epävarmuus vaikeuttaa ensiasunnon ostoa, ja ensiasunnon ostajien huolet ovat selvästi lisääntyneet, selviää Danske Bank Suomen tuoreesta Ensiasunnon ostajat 2024 -tutkimuksesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme