Danske Bank: Kuluttajan vuotta värittää inflaatio – korkojen nousu huolettaa nyt yli 40 prosenttia

Suomalaisten ansiot nousevat vuonna 2022 keskimäärin inflaatiota nopeammin, vaikka inflaatio on nousussa, arvioi Danske Bank Kuluttajan vuosi -katsauksessa. Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisilla työmarkkinoilla ei tulla näkemään suurta työpaikkojen vaihtamisaaltoa. Korkojen noususta ollaan aiempaa enemmän huolissaan.

Suomalaiset ennakoivat nyt aiempaa enemmän korkojen nousua, kertoo Danske Bankin Kuluttajan vuosi 2022 -katsaukseen tehty kysely. 41 prosenttia asuntovelallisista on huolissaan korkojen noususta, kun vuonna 2019 vastaava osuus oli noin kolmannes. Molemmissa tutkimuksissa vajaa kolmannes kertoi, että ei ole lainkaan huolissaan korkojen noususta.

”Pitkästä aikaa voimakkaaseen nousuun kääntynyt inflaatio herättää monissa pelkoja korkojen noususta. Tällä hetkellä näyttää, että Euroopan keskuspankki on varovainen korkojen nostamisen suhteen tänä vuonna. Inflaation pitkittyminen voi kuitenkin nopeuttaa ohjauskorkojen nostamisen tarvetta”, sanoo Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Kasvava huoli korkojen noususta näkyy myös Danske Bankin asiakkaiden ottamissa korkosuojauksissa. Nyt korkosuojan ottaa noin 40 prosenttia, kun vuonna 2020 osuus oli noin 20 prosenttia.

Korona-aikana osakkeiden arvostukset ovat nousseet, asuntojen hinnat ovat nousseet ja säästöt lisääntyneet. Vuonna 2022 kuluttajan täytyy miettiä, miten toimia inflaation noustessa samalla kun talletuskorot ovat matalat.

”Viime vuonna osakemarkkinoilla nähtiin roima nousu. Osakekursseihin on jo hinnoiteltu tulosten merkittävä kasvu ja riskit ovat viime aikoina nousseet. Osakkeiden lyhyen aikavälin tuottoja on vaikea ennustaa, mutta vuoden 2022 kurssinousu jäänee maltilliseksi. Kohtuukokoinen talletus on hyvä puskuri yllättävien menojen varalta, mutta suuret talletukset aiheuttavat tappioita niiden ostovoiman laskiessa korkean inflaation oloissa.”

Työmarkkinoilla ei suurta irtisanoutumisaaltoa

Koronaepidemia varjostaa Suomen talouden näkymiä alkuvuodesta.

”Paluu kohti normaalia toteutuu asteittain tehosterokotusten edetessä, laumasuojan vahvistuessa ja rajoitustoimien auttaessa. Odotamme talouden toimivan normaalimmin jälleen kesällä.”

Koronakriisi on vaikeuttanut monen kuluttajan elämää, kun lomautukset ovat nostaneet työttömyyttä. Nyt Danske Bank ennustaa, että työttömyysaste laskee 6,9 prosenttiin. Ostovoima nousee keskimäärin, sillä ansiotason nousu ylittää ennustetun inflaation.

Koronakriisin aikana on maailmalla alettu puhua suuresta irtisanoutumisaallosta uusien työpaikkojen perässä, joka vavisuttaa työmarkkinoita. Suomessa tällaista ilmiötä on tuskin odotettavissa, sillä tällä hetkellä töissä olevista aikoo hakea uutta työpaikkaa vain 9 prosenttia. Kolme vuotta sitten vastaava osuus oli 11 prosenttia ja kaksi vuotta sitten 10 prosenttia.

”Työpaikan vaihtamisaikeen mataluus on kiinnostavaa, sillä työpaikkoja on avoinna erittäin paljon. Työpaikkaa ei myöskään aiota vaihtaa merkittävästi enemmän kasvukeskuksissa kuin muuallaa Suomessa. Innokkaimmin uutta työpaikkaa etsivät nuoret, mutta tämäkään ei eroa aiemmasta tutkimuksesta.”

Tietoa katsauksesta

Danske Bankin Kuluttajan vuosi 2022 pitää sisällään ennusteet kuluttajien talouden kannalta oleellisista muuttujista vuodelle 2022.

Suomen talous: Koronaepidemiavarjostaa Suomen talouden näkymiä alkuvuodesta. Paluu kohti normaalia toteutuu asteittain tehosterokotusten edetessä, laumasuojan vahvistuessa ja rajoitustoimien auttaessa. Odotamme talouden toimivan normaalimmin jälleen kesällä. Talous kasvaa ennusteemme mukaan 2,8 prosenttia.

Asuminen: Asuntojen hintojen ennustamme nousevan keskimäärin 2 prosenttia. Kotitalouksien asunnonostohalut ovat laskeneet huippulukemista ja tarjontaa nousee uudiskohteiden valmistuessa. Hintojen nousu painottuu pääkaupunkiseudulle ja kasvukeskuksiin.

Työmarkkinat: Kotitalouksille työllisyys on ydinkysymys ja avoimia työpaikkoja on runsaasti. Koronaepidemia kohtelee kuitenkin väestöryhmiä eri tavoin, ja rajoitustoimet nostavat lomautuksia alkuvuoden aikana. Työttömyysaste laskee 6,9 prosenttiin.

Korot: Lyhyet markkinakorot pysyvät negatiivisina 2022, mikä tukee velallisten kotitalouksien taloustilannetta ja asuntomarkkinoita.

Palkat: Palkansaajien ostovoima nousee ansiotason noustessa aavistuksen inflaatiota nopeammin ja verotuksen kevetessä hieman. Ansiotason nousu kiihtyy hieman 2,8 prosenttiin.

Inflaatio: Inflaatio on nopeaa eli 2,6 prosenttia.

Katsauksessa käytetty kyselyaineisto on kerätty syksyllä 2021. YouGovin toteuttamaan kyselyyn vastasi 3022 suomalaista.

Josi Tikkanen, lehdistöpäällikkö, Danske Bank, josi.tikkanen@danskebank.fi, 050 326 9701

Luonnon monimuotoisuuden integrointi liiketoimintamalleihin vielä vaikeaa pohjoismaisille yhtiöille19.3.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kolme neljästä pohjoismaisesta suuryrityksestä kokee haastavaksi luonnon monimuotoisuuteen liittyvien riskien monimutkaisuuden, uskottavien tavoitteiden asettamisen sekä hallintomallin kehittämisen. Muutama yritys erottuu myönteisesti joukosta, mutta yksikään ei vielä ole päässyt tasolle, jossa luonnon monimuotoisuus on sisällytetty liiketoimintastrategiaan, ilmenee Danske Bankin varainhoidon tuoreesta raportista.