Danske Bank: Maailmantalouden kasvu hidastuu, mutta taantuma vältetään

Danske Bank alentaa ennustettaan maailmantalouden kasvunäkymistä kahdesti vuodessa ilmestyvässä Big Picture -katsauksessaan. Talouskehityksen ratkaisevat nyt kauppasota ja keskuspankkien politiikka.

Kauppasodan uhka väijyy maailmantaloutta, arvioi Danske Bank kahdesti vuodessa ilmestyvässä Big Picture -katsauksessaan. Yhdysvallat ja Kiina kävivät sopimisen partaalla, mutta neuvotteluiden kariutuessa tilanne on tulehtunut pahasti. Yhdysvallat on kiristänyt kiristämistään taloudellisia rajoitteita ja Kiina on vastannut samalla mitalla, mutta ei ole vielä nokittanut.

”Kauppasopu edellyttää suurempaa painetta neuvottelijoille. Yhdysvaltojen tapauksessa osakemarkkinan tulee laskea vielä merkittävästi enemmän, jotta paine sovintoon olisi riittävä. Kiinan tapauksessa paine riippuu keskeisesti Kiinan talouden tilanteesta, jota kauppasota pahentaa”, sanoo Danske Bankin päästrategi Valtteri Ahti.

Markkinat ovat huolestuneet maailmantalouden tilanteesta. Osakemarkkinoiden lasku on ollut maltillista, mutta korkomarkkinat hinnoittelevat koronlaskuja Atlantin kummallakin puolella. Markkinatunnelman latistuminen painaa taloudellisten toimijoiden mielialaa ja siten toimintaa.

”Tulehtuneen kauppasodan ja heikentyneen markkinatunnelman johdosta laskemme ennusteemme maailmantalouden kasvusta 3,2 prosenttiin vuodelle 2019 ja 3,4 prosenttiin vuodelle 2020. Aikaisemmat ennusteemme olivat 3,6 ja 3,5 prosenttia.”

Kauppasota kiristynyt

Danske Bank uskoo talouden kääntyvän maltilliseen nousuun vuoden toisella puoliskolla USA:n ja Kiinan solmiessa kauppasopimuksen. Kauppasopimuksen solmiminen ei tarkoita suurvaltakonfliktin loppuvan, vaan tulevaisuudessa näemme uusia yhteenottoja.

Yhdysvaltojen keskuspankki Fed todennäköisesti laskee ohjauskorkoa 25 korkopistettä peräti kolmesti tänä vuonna, eli heinäkuussa, syyskuussa ja joulukuussa ennakoidessaan talouden heikentymistä. Markkina hinnoittelee kahta koronlaskua kuluvalle vuodelle ja kahta koronlaskua myös vuodelle 2020. Kiinan keskuspankki on elvyttänyt useampaan kertaan ja jatkaa samalla polulla. EKP pitää korot paikoillaan ainakin vuoden 2021 loppuun saakka samalla, kun inflaatio loistaa poissaolollaan.

”Ennusteemme riippuu keskeisesti kahdesta asiasta, eli kauppasodasta ja keskuspankkipolitiikasta. Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasopimus ei välttämättä toteudu ja tilanne voi tulehtua entisestään. Keskuspankkien elvyttävät toimet saattavat viivästyä ja olla riittämättömiä talouden heikentyessä. Epävarmuudesta huolimatta maailmantalouden taantuman todennäköisyys tänä ja ensi vuonna on edelleen pieni, sillä matala inflaatio mahdollistaa keskuspankkielvytyksen tarpeen vaatiessa.”

BKT:n kasvuennuste vuositasolla

3,7

Latinalainen Amerikka

2,6