Danske Bank: Suomalaissijoittajien osakekaupankäynnissä nähtävissä sektorirotaatiota

Danske Bankin suomalaiset yksityissijoittaja-asiakkaat ostivat marraskuussa kotimaisista eniten Nordean osakkeita ja myivät muun muassa Keskoa. Yhdysvaltojen markkinoilla nettomyydyimmissä osakkeissa näkyy mielenkiintoisesti lääkeyhtiö Pfizer, joka on ollut lupaavan rokotteensa vuoksi näyttävästi otsikoissa.

Marraskuu oli osakemarkkinoilla yksi tuottoisimmasta kuukausista pitkiin aikoihin, kun globaalit osakeindeksit nousivat euromääräisenä yli 10%.  Alueellisesti syklinen ja arvoteeman sävyttämä Eurooppa ylisuoriutui ja vahvan kasvuteeman markkinat, kuten Yhdysvallat ja Tanska, alisuoriutuivat. Tanska on eräänlainen poikkeus Euroopassa, sillä sen osakemarkkinalla on tavallista enemmän kasvavia ja korkealle hinnoiteltuja lääketeollisuuden, terveydenhoitoteknologian ja vihreän teknologian yhtiöitä, jotka ovat menestyneet aiemmin tänä vuonna erittäin hyvin. Marraskuussa menestyivät alkuvuonna heikosti suoriutuneet halvat sykliset sektorit kuten energia ja rahoitus, kun taas defensiiviset sektorit menestyivät heikommin.

”Suomessa sektorirotaatiota nähtiin myös Dansken yksityissijoittaja-asiakkaiden kaupankäynnissä. Rahoitussektorin Nordea oli netto-ostetuin osake. Ostetuimpien listalla kärkisijoilla olivat myös sykliset ruostumattoman teräksen valmistaja Outokumpu ja muun muassa kaivosteollisuuteen laitteita toimittava Metso Outotec. Myydyimmissä vastaavissa taas  defensiivinen Kesko”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Tuukka Kemppainen.

Suomen vaihdetuimpien kärki Finnairia lukuun ottamatta noudattaa melko tarkasti suurimpien yhtiöiden markkina-arvoja.

”Positiivisilla rokoteuutisilla Finnair nousi lyhyessä ajassa noin 50 %, kun suomalaisten haaveet lomalennoista ja odotukset elämän normalisoitumisesta nousivat. Suomalaiset piensijoittajat mahdollisesti myivät kesän annista ostettuja osakkeita nouseviin kursseihin, kun tilaisuus tuli”

Maakohtaisesti Suomen osuus kaupoista laski noin 75 %:iin, kun viime aikoina se on ollut noin 80 %. Seuraavina listalta löytyvät tuttuun tapaan USA ja Saksa, joista jälkimmäisen vaihtokärjestä löytyy tuttuja nimiä. Mahdollisesti rokoteuutiset ja USA:n vaalit siirsivät sijoittajien painopistettä tavallista enemmän Atlantin toiselle puolelle.

”Yhdysvalloissa suomalaisten yksityissijoittajien netto-ostetuin oli lentoyhtiö American Airlines. COVID19 leviää edelleen ja rajoitukset ovat tiukentuneet, mutta sijoittajat voivat nyt ajatella näkevänsä horisontissa kriisin lopun, mikä näyttäisi tulevan odotettua nopeammin. Nettomyydyimmissä osakkeissa näkyy mielenkiintoisesti lääkeyhtiö Pfizer, joka on ollut näyttävästi otsikoissa lupaavan rokotteensa kanssa. Vaihdetuimpien listalla myös Moderna, joka kehittää omaa COVID19-rokotettaan. Molemmat yhtiöt raportoivat marraskuun alussa lupaavista testituloksista, jotka osaltaan vauhdittivat marraskuun osakkeiden globaalia nousurallia. Myös Modernan osake nousi marraskuussa voimakkaasti”, Kemppainen sanoo.

Lisätietoja: Senioristrategi Tuukka Kemppainen, Danske Bank, 050 3760596, tuukka.kemppainen@danskebank.fi

DANSKE BANKIN YKSITYISSIJOITTAJIEN OSAKEKAUPANKÄYNTI

YHDYSVALLAT
American Airlines Group Inc. Nio Inc. ADR
Exxon Mobil Corp Pfizer
Plug Power Inc. Pinterest Inc.
Nvidia Corp. Palantir Technologies Inc.
Tesla Inc. Fisker Inc.
VAIHDETUIMMAT OSUUS MAAN VAIHDOSTA
NIO Inc. ADR A                                 11,15 %
Tesla Inc (US)                                 6,49 %
Moderna Inc.                                   6,05 %
Plug Power Inc.                                4,46 %
Ideanomics Inc                                 4,25 %

SAKSA
Volkswagen AG Bayer AG
Hensolt AG Bearer BMW Bayerische Motoren-Werke AG
Continental AG Infineon Technologies AG
Hornbach Holding AG & Co KGaA Symrise AG
Hugo Boss AG Regd Lanxess AG
VAIHDETUIMMAT OSUUS MAAN VAIHDOSTA
Zalando SE                                     11,929 %
Wirecard AG                                    4,717 %
Volkswagen AG (Pref)                           3,859 %
Varta AG                                       2,019 %
ThyssenKrupp AG                                1,222 %

Tietoa vertailusta

Osakkeiden ostomaat perustuvat Danske Bankin suomalaisten asiakkaiden tekemiin kauppoihin marraskuussa 2020.

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Välityspalkkiot ovat minimissään 2-8 euroa kaupankäyntiaktiivisuudesta riippuen.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.