Danske Bank Suomen tammi-syyskuu 2018: Luotonannon vahva kasvu jatkui

Danske Bankin Suomen luotonanto jatkoi vahvaa kasvuaan tammi-syyskuussa 2018, kun etenkin pienten ja keskisuurten yritysten luotonanto kasvoi. Kiinnostus uusia sijoituspalveluita kohtaan jatkui vilkkaana, ja sekä uusien asiakkaiden määrä että palveluiden piirissä olevien asiakasvarojen määrä kehittyivät myönteisesti. Pankin luotonanto kasvoi yhteensä 3 prosenttia.

Danske Bankin Suomen toimintojen kokonaistuotot olivat tammi-syyskuussa 464,3 miljoonaa euroa, mikä on 4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna (1-9/2017: 481,2 miljoonaa euroa). Tuottojen pienentymiseen vaikuttivat varainhoidon korkeammat hallinnointikulut ja paikallisiin riskipositioihin liittyvien kaupankäyntituottojen pienentyminen.

Liiketoiminnan kulut kasvoivat 21 prosenttia, mikä johtui pääasiassa jo tammi-kesäkuussa raportoiduista Mandatum Lifen kanssa tehtyyn uuteen yhteistyösopimukseen liittyvistä kertaluonteisista arvonlisäverokuluista. Danske Bankin Suomen toimintojen voitto ennen veroja oli tammi-syyskuussa 149,7 miljoonaa euroa, mihin vaikuttivat muun muassa kertaluonteiset arvonlisäverokulut.

“Yrityslainoituksen hyvä kehitys jatkui kolmannella neljänneksellä, ja yritysrahoituksen kasvun pohja laajeni keskisuurten yritysten joukossa, kun markkinaosuutemme kasvoi myös pienempien yritysten joukossa. Olen iloinen siitä että yhä useampi suomalainen yritys antaa meidän auttaa liiketoimintansa kasvattamisessa, ja että asiakkaiden luottamus meitä kohtaan näkyy myös asiakastyytyväisyyden tasaisessa kehityksessä. On luonnollista, että viimeaikaiset uutiset konsernimme aiemmin lopetetusta Viron liiketoiminnasta on herättänyt asiakkaissamme kysymyksiä, ja jatkamme tiivistä ja avointa keskustelua asiakkaidemme kanssa aiheesta”, sanoo Danske Bankin Suomen maajohtaja Leena Vainiomäki.

Danske Bank Suomen avainluvut

20 627,2

-3 %

Maajohtaja Leena Vainiomäki, Danske Bank Suomi, puh. 010 546 6675

Danske Bankin ennuste: Hallituksen työllisyystavoitteen saavuttaminen vaikeaa – kasvun hyytyminen ja rakenteellinen työttömyys esteenä17.6.2019 10:00:00 EESTTiedote

Suomen talous kehittyy nyt heikommin kolmen kasvuvuoden jälkeen, arvioivat Danske Bankin ekonomistit suhdannekatsauksessaan. Talouskehitys vaikeuttaa uuden hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamista ja johtaa lisävelkaantumiseen. Maailmatalouden näkymät ovat kauppasodan sumentamat ja markkinakorot pysyvät matalalla.

Lähes 50 000 muovikorttia kuukaudessa vaihtuu yhteen sovellukseen ja laitteeseen - helpottaa asiointia sadoissa palveluissa ja verkkokaupoissa12.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Danske Bank on lanseerannut uuden Danske ID -tunnistussovelluksen, jonka kautta pankin asiakkaat kirjautuvat pankin palveluiden lisäksi satoihin erilaisiin palveluihin ja verkkokauppoihin. Jo 100 000 pankin asiakasta on ottanut sovelluksen käyttöönsä. Tunnistussovelluksen lisäksi tarjolla on myös tunnuslukulaite heille, jotka eivät käytä älypuhelinta.