Danske Bank Suomen tammi–maaliskuu 2017: Hyvä alku vuodelle

Suomen talouden vahvistuminen jatkui vuoden 2017 ensimmäisinä kuukausina, ja tuoreimmat taloudelliset indikaattorit kertoivat myönteisestä kehityksestä. Taloudellisen luottamuksen vahvistuminen näkyi henkilöasiakkaiden luotonkysynnän kasvuna ja merkkeinä yritysasiakkaiden taloudellisen toimeliaisuuden kasvusta. Danske Bankin Suomen[1] liiketoiminnan kokonaistuotot olivat 169,4 miljoonaa euroa tammi–maaliskuussa 2017 (Q1 2016: 154,1 miljoonaa euroa), 10 % vertailukautta enemmän.

Matalasta korkotasosta huolimatta korkokate kasvoi 10 %, kun rahoituksen hankintakustannukset laskivat, luotonanto kasvoi ja talletuskorkotasoa sopeutettiin markkinatilanteeseen. Nettopalkkiotuotot pienentyivät 3 %. Arvopaperi- ja valuuttatoiminnan nettotuottoihin vaikutti myönteisesti johdannaisten arvonoikaisu (xVA). Liiketoiminnan kulut olivat edellisvuoden tasolla, ja voitto ennen veroja kasvoi 31 % 81,8 miljoonaan euroon (62,4 milj. euroa).

“Saimme vuoden ensimmäisellä neljänneksellä myötätuulta arvonoikaisuista ja rahoituksen hankinnan kustannusten pienentymisestä. Perusliiketoimintamme kehittyi vakaasti, ja luotonanto pienille ja keskisuurille yrityksille kasvoi 5 %. Näimme erityisen vahvaa kasvua leasing-rahoituksen kysynnässä, mikä kertoo yritysten investointihalukkuuden toipumisesta. Kuluttajien kiinnostus asuntolainoja kohtaan oli ennätyksellisen korkealla, ja uusien asuntolainojen volyymi kasvoi 13 % edellisvuodesta. Olemme viimeisen vuoden ajan pyrkineet eri tavoin rohkaisemaan nuoria ensiasunnon ostajia, ja onkin erityisen ilahduttavaa että uusien ensiasuntolainojen volyymi kasvoi peräti 29 %”, sanoo Danske Bank Oyj:n toimitusjohtaja Risto Tornivaara.

Danske Bankin Suomen toimintojen avainluvut

Danske Bank Oyj:n ohella Danske Bankin Suomen toiminnot kattavat Danske Bank A/S, Helsingin sivukonttorin.

Milj. €

30 380,6

-1,3 %

Näkymät vuodelle 2017

Suomen talouden kasvun odotetaan jatkuvan vaatimattomana vuosina 2017–2018 ja korkotason, erityisesti lyhyiden korkojen, odotetaan pysyvän alhaisena myös vuonna 2017.

Odotamme luotonannon niin henkilö- kuin yritysasiakkaille jatkavan kasvua vuoden 2017 aikana ja näin korkokatteen sekä tuottojen yhteensä odotetaan paranevan vuoteen 2016 verrattuna.

Liikekulujen odotetaan olevan hieman alemmalla tasolla edelliseen vuoteen verrattuna, sillä pankin tavoitteena on edelleen parantaa kustannustehokkuuttaan ja toimintaprosessejaan. Kaiken kaikkiaan odotamme nettotuloksen vuodelle 2017 olevan hieman korkeampi kuin vuonna 2016.

Toimintojen mahdollinen sulautuminen Suomessa

Danske Bank -konserni julkisti 2.2.2017 selvittävänsä mahdollisuuksia sulauttaa toimintonsa Suomessa – Danske Bank Oyj ja Danske Bank A/S Helsingin sivuliike – yhdeksi sivuliikkeeksi. Näin Danske Bank -konserni saavuttaisi yhtenäisen organisaatiorakenteen kaikissa Pohjoismaissa. Muutos olisi luonteeltaan lähinnä tekninen, eikä sillä olisi vaikutusta siihen, miten palvelemme asiakkaitamme. Toimintojen sulauttaminen ei vaikuttaisi myöskään työntekijöihimme.

Osana tätä prosessia Danske Bank Oyj:n hallitus hyväksyi 23.3.2017 osittaisjakautumissuunnitelman, jolla pankin kiinnitysluottopankkitoiminta yhtiöitetään. Suunnitellulla osittaisjakautumisella ei ole vaikutuksia Danske Bank Oyj:n asiakkaisiin. Jakautumisen edellytyksenä on Danske Bank Oyj:n yhtiökokouksen hyväksyntä sekä se, että jakautumisessa syntyvä yhtiö saa luottolaitos- ja kiinnitysluottopankkitoimintaan tarvittavat toimiluvat. Toimilupahakemukset on jätetty Finanssivalvonnalle.

Osavuosikatsaus tammi–kesäkuu 2017

Danske Bank Oyj -konserni julkistaa yhden osavuosikatsauksen vuonna 2017. Konsernin tammi–kesäkuun 2017 osavuosikatsaus julkaistaan 20.7.2017.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Risto Tornivaara, Danske Bank Oyj, puh. 010 546 6675

[1]Mukaan lukien Danske Bank Oyj -konserni ja Danske Bank A/S, Helsingin sivukonttori.

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank Oyj on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi

Danske Bank A/S -konserni

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Palvelemme yli 3,4 miljoonaa henkilö-, yritys- ja instituutioasiakasta, joille tarjoamme pankkipalveluiden lisäksi henki- ja eläkevakuutuksia, varainhoitoa, kiinteistönvälitys- ja leasing-palveluita.

Tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, ja haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme. Danske Bank A/S –konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. www.danskebank.com

Sijoittajan personal trainer hyppäsi mobiiliin16.1.2018 15:00:00 EET | Tiedote

Sijoittajat ovat jo pitkään käyneet kauppaa mobiililaitteillaan, ja varainhoitoakin on automatisoitu. Kuitenkaan ratkaisuja, jotka tarjoaisivat sijoittajalle aidosti digitaalisesti neuvoja omien sijoituspäätösten tekemiseen, ei ole ollut. Danske Bank tuo nyt sijoitusneuvojan suomalaisten älypuhelimiin. Sijoittaja saa reaaliaikaisesti ja omaan sijoitusprofiiliinsa perustuen neuvoja, kun tapahtuu hänen salkkuunsa vaikuttavia muutoksia.