Danske Bankin toimitusjohtaja Risto Tornivaara saa Most Reliable CEO 2016 -tunnustuspalkinnon

Danske Bankin Suomen maayhtiötä vuodesta 2013 johtaneelle Risto Tornivaaralle on myönnetty Nordic Institute of Business & Society NIBS:in tunnustuspalkinto ”Most Reliable CEO in Finland” – Suomen luotettavin yritysjohtaja. Tunnustuspalkinto jaetaan kahden vuoden välein, ja se annetaan sille suomalaisen suuryrityksen johtajalle, jonka luotsaama yritys on tuottanut vankinta ja tasaisinta kannattavaa kasvua.

”Palkinnolla viitataan toimitusjohtajan luotettavuuteen erityisesti tasaisen nousujohteisen tuloskehityksen mielessä. Toisin sanoen palkinnon saavan toimitusjohtajan johtamana yrityksen tulos on kasvanut kohtalaisen voimakkaasti ja ennen kaikkea hyvin ennakoitavasti ja vakaasti”, kertovat NIBS:in perustajajäsenet Hanken Svenska handelshögskolanin professori Jaakko Aspara ja Aalto-yliopiston Professor of Practice Pekka Mattila.

Most Reliable CEO -palkinnon saaja etsitään Suomen 250 suurimman yrityksen tunnuslukuihin keskittyvän analyysin perusteella. Palkinnon perustana olevassa mittarissa lasketaan yrityksen nettotuloksen kasvuprosentin keskiarvo neljältä edelliseltä vuodelta (2012-2015) ja suhteutetaan se kasvuprosentin heilahteluun.

Vuonna 2016 palkinnon saava Danske Bankin Risto Tornivaara on toiminut pankin Suomen yhtiön toimitusjohtajana vuodesta 2013 ja sitä ennen yhtiön varatoimitusjohtajana ja eri liiketoiminta-alueiden johtajana. Tornivaaran aikana Danske Bankin nettotulos on kasvanut tasaisesti, ilman merkittäviä notkahduksia.

Tornivaara kommentoi saamaansa tunnustusta: ”Olemme viime vuodet määrätietoisesti pyrkineet rakentamaan yhä asiakaskeskeisempää, selkeämpää ja tehokkaampaa Danske Bankia, ja tavoitteenamme on jatkuvasti myös parantaa pankin taloudellista tulosta. On hienoa, että tämä työ näkyy samaan aikaan sekä asiakastyytyväisyyden tasaisena nousuna että taloudellisen tuloksemme vahvistumisena. Tämä tunnustuspalkinto on tunnustus myös koko organisaatiolle hyvin tehdystä pitkäjänteisestä työstä.”

”Siinä missä toimialasuhdanteet sekä sattumat usein heittelevät suuryritysten tuloksia vuodesta toiseen, Most Reliable CEO -palkinto pyrkii antamaan tunnustuksen tavallista vähemmän heittelevästä nousujohteisesta tuloskehityksestä yli vuosien”, toteaa NIBS:in kolmas perustajajäsen, Aalto-yliopiston professori Henrikki Tikkanen.

NIBS jakaa tunnustuspalkinnon toistaa kertaa, yhteistyössä Aalto University Executive Educationin kanssa. Edellisen palkinnon vuonna 2014 sai Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen. Seuraavan kerran palkinto jaetaan vuoden 2018 joulukuussa.

Professor of Practice
Puhelin 040 738 7221

#mostreliableCEO, #nibsprize

Risto Tornivaaran kuva löytyy Danske Bankin mediapankista:

Nordic Institute of Business & Society NIBS

Nordic Institute of Business & Society (NIBS) on soveltava tutkimusinstituutti ja ajatushautomo, jonka missiona on edistää ihmisten, organisaatioiden, toimialojen ja samalla koko yhteiskunnan kestävää muutosta tunnistamalla haasteita ja mahdollisuuksia totunnaisissa toimintamalleissa. www.nibs.fi