DBA-väitös: Globaalin toimintamallin toteuttaminen vaatii yritykseltä tasapainottelua vastakkaisten odotusten välillä

KTM Margit Suurnäkki väittelee 29.11.2019 Aalto Executive DBA -tutkinto-ohjelmasta (Doctor of Business Administration). Hänen väitöskirjansa aiheena on kansainvälinen johtaminen ja erityisesti se, mitä globaalisti toimivalta yritykseltä vaaditaan sisäisesti, jotta se voisi vastata yhä globaalimman liiketoimintaympäristön vaatimuksiin.

Väitöskirjassa tutkitaan yrityksen globaalin toimintamallin kehittämistä sekä sitä, miten yritys hallitsee jännitteitä, jotka aiheutuvat vastakkaisista odotuksista globaalin toimintamallin ja paikallisen joustavuuden, tehokkuuden ja innovatiivisuuden, sekä organisaation sisäisen ja ulkoisen fokuksen välillä.

Kansainvälisen liiketoiminnan tutkimuksen kohteena on kysymys siitä, miten ja miksi kansalliset liitetoimintaympäristöt ovat merkityksellisiä, sekä se, miten yksilöt ja yritykset johtavat paikallisia variaatioita liiketoimintaympäristössä. Vaikka liiketoimintaympäristö globalisoituu, kansalliset erot eivät vähene. Kysymys siitä, miten löytää tasapaino globaalin yhdenmukaisuuden ja paikallisen joustavuuden välillä, on ajankohtainen kysymys alan tutkimuksessa. Kansainväliset yritykset ovat tyypillisesti yhdenmukaistaneet toimintatapojaan liiketoimintaprosessien standardoinnin avulla. Näin onkin saavutettu tehokkuutta ja tuottavuutta, mikä on saattanut tapahtua innovaatio- ja uusiutumiskyvykkyyden kustannuksella. Lisäksi, sisäiset kehityshankkeet saattavat kääntää huomion jopa liiallisesti organisaation sisäisiin kysymyksiin.

Historialliseen aineistoon pohjautuva case-tutkimus tarkastelee globaalisti toimivan yrityksen muutosmatkaa globaalin integroinnin näkökulmasta. Globaalin toimintamallin kehitystä ovat ajaneet tarpeet mukautua globaaliin toimintaympäristöön, varmistaa yrityksen innovaatiokyvykkyys, sekä yrityksen tarve uusiutua. Case-yrityksen globaali strategia pohjautuu harmonisoituun prosessiarkkitehtuuriin, yrityksen yhteiseen toimintamalliin, jonka kehittäminen ja jalkautus ovat vaatinut paljon aikaa ja resursseja. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, miten harmonisoidut toimintatavat nähdään yrityksessä edellytyksenä uusiutumiselle ja tarvittaessa nopeille muutoksille yrityksen toimintamallissa.

Lähdekirjallisuuden pohjalta tunnistetut jännitteet nousivat vahvasti esiin myös tässä tutkimuksessa. Case-yrityksessä ristiriitaisia odotuksia hallittiin eri tavoin, usein hakien synergiaa osapuolten välillä. Tässä tutkimuksessa keskeiseksi tekijäksi osoittautui globaalin organisaation ja paikallisen yksikön välinen valta-asetelma. Tilanteissa, joissa paikallisella yksiköllä oli keskeinen merkitys koko yrityksen tulokseen, se pystyi vaikuttamaan globaalin toimintamallin sisältöön ja toteutusaikatauluihin. Jännitteet johtivat transformaatioon, ja edistivät toimintamallin kehitystä ja uuden osaamisen uusien parempien toimintatapojen syntymistä.

Tutkimus soveltaa olemassa olevaa teoriaa käytäntöön ja täydentää olemassa olevaa kansainvälisen liiketoiminnan tutkimusta käytännön case-tutkimuksella, joka tarkastelee globaalia integraatioprosessia perinteisellä toimialalla toimivan yrityksen näkökulmasta.

DBA-väitöstilaisuus

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu tarkastaa KTM Margit Suurnäkin DBA-väitöskirjan ”Global integration and local flexibility: Managing contradictions in a global company. A case study of a multi-national service-oriented manufacturing company” perjantaina 29.11.2019 klo 12.00 Aalto-yliopiston päärakennuksessa Dipolissa, salissa Palaver. Osoite on Otakaari 24, Espoo.

Vastaväittäjänä toimii professori Karl-Erik Michelsen Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT:sta. Kustoksena toimii professori Henrikki Tikkanen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Mikä on Aalto Executive DBA – Doctor of Business Administration -ohjelma?

Aalto Executive DBA (Doctor of Business Administration) -ohjelma on suunnattu kokeneille johtajille, jotka haluavat suorittaa tohtorintutkinnon työn ohella. Se on työelämälähtöinen, ja tutkimus on soveltavaa. DBA on maailmalla tunnustettu tutkinto, joka on mahdollista suorittaa useissa johtavissa kouluissa, kuten Harvard Business Schoolissa.

Samaan tapaan kuin Aalto Executive MBA ja Aalto MBA -tutkinto-ohjelmat, DBA ei kuulu suomalaiseen tutkintojärjestelmään. Tutkinnon myöntää kuitenkin akkreditoitu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu. Aalto Executive DBA -ohjelman voi suorittaa työn ohella 3–6 vuodessa. Maksullinen ohjelma käynnistyi vuoden 2013 alussa.

DBA-ohjelman akateemisena johtajana toimii Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen professori Henrikki Tikkanen.

DBA-väitöskirjatilaukset ja tiedustelut

Margit Suurnäkki
Head of CTO Office & HR Director, KTM, KONE Technology & Innovation
puhelin 050 493 1815
margit.suurnäkki@kone.com

Mikko Laukkanen
akateeminen johtaja, KTT, Aalto University Executive Education
mikko.laukkanen@aaltoee.fi

Henrikki Tikkanen
professori, KTT, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
henrikki.tikkanen@aalto.fi

Ohjelman sivut

www.aaltoee.com/aaltoexecutivedba

Stiftelserna stärker ledarskapskompetensen inom konst- och kultursfären tillsammans med Aalto EE26.11.2019 09:13:12 EETTiedote

Megatrender i världen, förändringar i arbetet och oviss finansiering driver konst- och kultursfären att utveckla ledarskaps- och affärskompetensen. Programmet Business of Culture antar den utmaningen tillsammans med olika kulturaktörer. Programmet inleds i november och yrkesverksamma inom konst- och kultursfären understöds av Jenny and Antti Wihuri Foundation, Saastamoinen Foundation, Föreningen Konstsamfundet och Kulturfonden för Sverige och Finland.

Säätiöt vahvistavat taide- ja kulttuurialan johtamisosaamista yhdessä Aalto EE:n kanssa26.11.2019 08:55:32 EETTiedote

Maailman megatrendit, työn muutos ja rahoituksen epävarmuus vauhdittavat taide- ja kulttuurialaa kehittämään johtamis- ja liiketoimintaosaamista. Uusi Business of Culture-ohjelma tarttuu haasteeseen yhdessä alan toimijoiden kanssa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Keskiviikkona alkavassa ohjelmassa taide- ja kulttuurialan ammattilaisia ovat tukemassa Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Saastamoisen säätiö, Föreningen Konstsamfundet ja Suomalais-ruotsalainen Kulttuurirahasto.

Maailman 100 parhaan joukkoon arvioidun Aalto Executive MBA:n vahvuus on vaikuttavuudessa18.11.2019 08:23:17 EETTiedote

Aalto-yliopisto on noussut kaikissa tärkeissä alakohtaisissa yliopistovertailuissa. Vastikään julkistetussa Times Higher Education -rankingin kauppa- ja taloustieteiden alan yliopistovertailussa Aalto nousi sijalle 54. Alle 50-vuotta sitten perustetuista yliopistoista 50 parasta listaava ”QS Top 50 under 50” piti Aalto-yliopiston yhdeksäntenä. Financial Times on arvostanut Aalto Executive MBA -ohjelman jälleen maailman sadan parhaimman joukkoon tuhansien verrokkien joukosta. Sijoitus oli tänä vuonna 92.

Osaamisen murros vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn – organisaatioiden johtajilla merkittävä rooli12.9.2019 09:17:45 EESTTiedote

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on tehnyt johtajilta johtajille tarkoitetun käsikirjan osaamisen murrokseen ja Suomen kilpailukyvyn parantamiseen. Kirja on tehty yhteistyössä Aalto-yliopiston työelämäprofessori Risto Sarvaksen ja opiskelijoiden kanssa. ”Saa soveltaa – osaamisen ja kilpailukyvyn pieni käsikirja” julkaistaan torstaina 12.9.2019.