DBA-väitös: Kuluttajakeskeinen yritys ymmärtää digitalisaation vaativan suuria muutoksia
Digitalisaatio muokkaa markkinoita, hälventää eri alojen välisiä rajoja ja muuttaa yritysten arvonluonnin ja -hyödyntämisen logiikkaa. Se vaikuttaa voimakkaasti myös kuluttajien käyttäytymiseen ja ostotapoihin. Näistä syistä digitalisaatio vaatii yrityksiltä suuria muutoksia.
Kauppatieteiden maisteri Susanna Takkunen seurasi väitöskirjaansa varten kahdeksaa kansainvälistä, kuluttajatuotteita valmistavaa yritystä. Tutkimuksen aikana hän muun muassa haastatteli yritysten työntekijöitä, osallistui erilaisiin työpajoihin sekä pohti tutkimustuloksia yhdessä niiden kanssa.
Tuloksista ilmeni, että yritysten tulkintaa digitalisaatiosta ja suhtautumista siihen määrittää se, pitävätkö yritykset ensisijaisena asiakasryhmänään vähittäiskauppaa vai kuluttaja-asiakkaita. Ne yritykset, jotka näkivät digitalisaation muuttavan voimakkaasti kuluttajien käyttäytymistä, ymmärsivät, että pärjätäkseen markkinoilla niiden on muutettava liiketoimintamalliaan ja keskityttävä vähittäiskaupan sijasta kuluttajaan.
Asiakaskeskeisestä ajattelusta on puhuttu vuosikymmeniä, mutta käytännössä kuluttajatuoteyritykset ovat usein pitäneet ensisijaisena asiakkaanaan vähittäiskauppaa. Liiketoimintamalli on perustunut siihen, että kuluttajat hankkivat tuotteet tietystä paikasta ja yritykset ovat keskittyneet jälleenmyyjään kilpaillen tietyistä mainospaikoista ja hyllytiloista.
Digitaalisessa maailmassa ja transformaatiossa liiketoiminnan ajattelutavan täytyy kuitenkin muuttua, sanoo Takkunen. Nykyään kuluttajat katsovat tv-sarjoja ja elokuvia suoratoistopalveluista, joista puuttuvat mainokset, ja päättävät itse, ottavatko vastaan mainosviestejä tai käyvätkö lainkaan kivijalkakaupassa. Näistä syistä vähittäiskaupan rooli myynnissä on murroksessa.
Takkusen mukaan yritysten sisällä on yllättävän usein epäselvyyttä siitä, onko sen ensisijainen asiakas kuluttaja vai vähittäiskauppa. Hän sanoo, että onnistunut siirtymä vähittäiskauppakeskeisestä ajattelusta kuluttajakeskeiseen vaatii ylimmän johdon selkeää linjausta yrityksen keskittymisestä tuotteen loppukäyttäjiin.
Digitransformaatiolle täytyy myös varata riittävästi aikaa. ”Monesti ajatellaan, että digitalisaation pitää tapahtua heti. Kuitenkin niissä yrityksissä, joissa siinä on onnistuttu, prosessi on vienyt 7–8 vuotta ja senkin jälkeen on asioita, joiden kanssa kipuillaan. Ajattelu niissä yrityksissä on kuitenkin muuttunut eikä vähittäiskauppa enää dominoi.”
”Jos yritykset eivät lähde tekemään murrosta voimakkaasti, viiden vuoden päästä ne eivät välttämättä enää pärjää, koska uusia toimijoita tulee alalle koko ajan. Yritykset kyllä ymmärtävät, mistä digitalisaatiossa on kyse, mutta haasteena on ymmärtää, mitä pitää muuttaa ja millä tavalla.”
Susanna Takkusen väitöstutkimusta ovat rahoittaneet Business Finland ja Jenny ja Antti Wihurin säätiö. Linkki väitöskirjaan: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/109518
DBA-väitöstilaisuus
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu tarkastaa KTM Susanna Takkusen DBA-väitöskirjan ”Understanding Organizational Orientations Towards Digitalization: A Sensemaking Approach” perjantaina 10.9.2021 kello 12.00 Aalto-yliopisto Töölössä, salissa Osipow. Tilaisuutta voi seurata Zoomissa: https://us06web.zoom.us/j/85255607573?pwd=dWZKdmc2dWgvY0hpWDFHK2IrYmRaZz09
Vastaväittäjänä toimii professori Siegfried Gudergan University of Waikatosta ja kustoksena professori Tomas Falk Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.
Mikä on Aalto Executive DBA – Doctor of Business Administration -ohjelma?
Aalto Executive DBA (Doctor of Business Administration) -ohjelma on suunnattu kokeneille johtajille, jotka haluavat suorittaa tohtorintutkinnon työn ohella. Se on työelämälähtöinen ohjelma ja tutkimus on soveltavaa. DBA on maailmalla tunnustettu tutkinto, joka on mahdollista suorittaa useissa johtavissa kouluissa, kuten Harvard Business Schoolissa.
Samaan tapaan kuin Aalto Executive MBA- ja Aalto MBA -tutkinto-ohjelmat, DBA ei kuulu suomalaiseen tutkintojärjestelmään. Tutkinnon myöntää kuitenkin akkreditoitu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu. Aalto Executive DBA -ohjelman voi suorittaa työn ohella 3–6 vuodessa. Maksullinen ohjelma käynnistyi vuoden 2013 alussa.
DBA-ohjelman akateemisena johtajana toimii Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen professori Henrikki Tikkanen.
Ohjelman verkkosivut: www.aaltoee.com/aaltoexecutivedba
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
DBA-väitöskirjatilaukset ja lisätiedot tutkimuksesta:
Susanna Takkunen, KTM
Principal Director, Accenture
puhelin 050 460 6183
susanna.takkunen@aalto.fi
Lisätiedot DBA-ohjelmasta:
Mikko Laukkanen
akateeminen johtaja, KTT, Aalto University Executive Education
puhelin 010 837 3732
mikko.laukkanen@aaltoee.fi
Henrikki Tikkanen
professori, KTT, Aalto-yliopisto
puhelin 050 573 4174
henrikki.tikkanen@aalto.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Aalto University Executive Education
Aalto University Executive Education Oy tarjoaa korkealaatuisia liikkeenjohdon kehittämispalveluja (Aalto EE) ja asiantuntijoiden täydennyskoulutusta (Aalto PRO), palveluita yrittäjyyden kehittämiseksi (Aalto ENT) sekä Suomen monipuolisinta finanssikoulutusta (Finva). Laaja-alaisessa kokonaisuudessa yhdistyvät käytännön osaaminen ja Aalto-yliopiston uusin tutkimustieto. Aalto University Executive Education Oy:lla on kaksi tukikohtaa: Helsingin toimisto koordinoi toimintaamme Euroopassa, ja Singaporesta johdetaan Aasian alueen toimintoja.
Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi Aalto University Executive Education Oy tarjoaa ohjelmia globaalisti. Osana Aalto-yliopistoa Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto EE
Suomalaisyhtiöiden johtoa kouluttava Elizabeth Stephens: Nämä asiat jokaisen yrityksen pitäisi ymmärtää geopoliittisista riskeistä20.12.2023 07:27:37 EET | Tiedote
Suomalaisyritykset investoivat nyt voimakkaasti siihen, että ne saisivat lisättyä johtajiensa ymmärrystä geopoliittisista riskeistä. Yritykset, jotka pystyvät ennakoimaan tulevaa, pärjäävät kilpailijoitaan paremmin, sanoo tohtori Elizabeth Stephens.
Vuoden 2023 turvallisuusjohtaja on Fortumin Juha Härkönen – "Koronasta saadut opit hyödynnettiin välittömästi"8.12.2023 07:31:50 EET | Tiedote
Juha Härkönen on työskennellyt yli pari vuosikymmentä Fortumissa, joka on kärsinyt suoraan viime vuosien valtavista kriiseistä.
Professori Vesa Puttonen arvostelee maailman nopeimmin kasvavaa sijoitusvillitystä – ”Jos me tämä mokataan, niin toista kierrosta ei tule”3.12.2023 09:12:00 EET | Tiedote
Vastuullisuus eli ESG on maailman nopeimmin kasvava rahoitustrendi. Aalto-yliopiston professori Vesa Puttonen on yksi trendin arvostelijoista.
Aalto EE ja Silo AI aloittavat yhteistyön - tavoitteena auttaa johtajia navigoimaan "tekoälyhypen" keskellä25.11.2023 09:23:00 EET | Tiedote
"Sadasta tänä vuonna tapaamastani yritysjohtajasta 90 hakee vielä ymmärrystä, mitä tekoäly tarkoittaa, mitkä ovat mahdollisuudet ja mihin suuntaan yrityksen tulisi tekoälykehityksessään suunnata", sanoo Silo AI:n palveluliiketoiminnan johtaja Seppo Kuula.
Dataosaamista täytyy jakaa nykyistä avoimemmin, jotta suurilta tietoteknisiltä epäonnistumisilta vältyttäisiin25.10.2023 07:36:22 EEST | Tiedote
Tietojohtajille on tarjottava enemmän mahdollisuuksia hyvien käytänteiden jakamiseen ja vertaisoppimiseen, sanoi itsenäinen neuvonantaja Kimmo Kontra CDOIQ Nordic Symposiumin julkistustilaisuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme