Arjessa Oy

De första barnen placerat i fosterfamiljer inom Arjessa familjevård

Arjessa Ab producerar nationellt omfattande social- och välfärdstjänster. Från och med ny finns även familjevård för placerade barn i serviceuppsättningen. Familjevården är ett betydelsefullt tillägg till Arjessa servicerepertoar.

En mängd familjer har utbildats för fosterfamiljer under våren 2017 och de första barnen har nyligen fått flytta till sina nya familjer. Ett tätt samarbete mellan Arjessa och fosterfamiljer möjliggör att man kan placera inom familjevården också barn med relativt krävande bakgrund och behov till intensivt stöd. Först och främst är placeringen i familjer inriktat till yngre barn men det kan även vara nyttigt för ungdomar med speciella behov.

- Arjessas omfattande barn- och familjeservice har utökats med ny service, familjevård för placerade barn. Familjevården har länge varit en frånvarande del av den annars väldigt omfattande servicehelheten. Vår ägare, det svenska företaget Humana, har en lång erfarenhet inom familjevård och med hjälp av det kan vi erbjuda åt våra klienter nya och moderna vårdmodeller som har utvecklats noggrant och tar hänsyn till klientsegmentens behov, berättar Arjessas verkställande direktör Pasi Kohtala.

- Arjessas familjevård erbjuder både åt barnen, fosterfamiljen och den placerande kommunen en tjänst till vilket det är lätt att vända sig till, är mångsidig med sina arbetssätt, är närvarande och erbjuder intensivt stöd. Ett viktigt värde i vårt arbete är att bry om alla parten i processen. Vi anstränger oss för att förmedla värme och omtanke till både barnen och familjerna, kommenterar servicechef Janne Telén.

Arjessa familjevård erbjuder tvåspråkig service inom Österbotten och i ett senare skede i hela Finland.

Pasi Kohtala
verkställande direktör
Arjessa Ab
tel. 050 571 9112
pasi.kohtala@arjessa.fi

Janne Telén
servicechef
Välfärdstjänster Arjessa Ab
tel. 044 025 9030
janne.telen@arjessa.fi

Kita Westerlund
verksamhetschef
familjevård
Välfärdstjänster Arjessa Ab
tel. 050 329 0282
kita.westerlund@arjessa.fi

Om

Arjessa är en växande nationell aktör som erbjuder social- och välfärdstjänster till familjer och individer. Tjänsten produceras med kunskap och krafter av cirka 1000 människor med utbildning inom social- och hälsovården samt fostring och utbildning. Grunden till verksamheten är ett starkt ansvarstagande och strävan efter effektiva och högkvalitativa service. Arjessa är en del av Humana som är en ledande aktör i norden inom social- och välfärdstjänster. Arjessa är Humanas landsorganisation i Finland. http://www.arjessa.fi/, http://www.humana.se/

Följ Arjessa Oy

Senaste pressmeddelandena från Arjessa Oy

Ryhmäkoti Raide Oy vahvistamaan Arjessa Oy:n lastensuojelupalveluita23.10.2017 11:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja hoivapalveluita tarjoava Arjessa on ostanut Pirkanmaalla Akaassa toimivan Ryhmäkoti Raide Oy:n 20.10.2017 allekirjoitetulla sopimuksella. Ryhmäkoti Raide Oy tarjoaa kokonaisvaltaista ja yksilöllistä lastensuojelun laitospalvelua erityistä hoivaa ja huolenpitoa tarvitseville lapsille ja nuorille. Ryhmäkoti Raide on seitsemänpaikkainen kodinomainen lastensuojeluyksikkö Akaan kaupungissa, Toijalassa. Yritys on aloittanut toimintansa vuonna 2006.

Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä Oy vahvistamaan Arjessa Oy:n lastensuojelupalveluita23.12.2016 11:18:54 EET | Tiedote

Sosiaali- ja hoivapalveluita tarjoava Arjessa on ostanut Uudellamaalla toimivan Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä Oy:n 21.12.2016 allekirjoitetulla sopimuksella. Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä Oy tarjoaa terapeuttista ja kuntouttavaa ympärivuorokautista lastensuojelun sijaishuollon palvelua erityistä hoivaa ja huolenpitoa tarvitseville lapsille ja nuorille. Yhtiöllä on 7-paikkainen yksikkö Vihdin Nummelassa ja 6-paikkainen yksikkö Lohjan Muijalassa. Puolenhehtaarin Metsä on aloittanut toimintansa vuonna 2008.