De resterande tre vindkraftverken i Märkenkall fick bygglov

Bolaget för förnybar energi OX2 och Renewable Power Capital (RPC), som placerar kanadensiska pensionstillgångar, undertecknade i maj 2021 ett avtal om att bygga en vindpark i Märkenkall. Av de 15 vindkraftverken som planerades för vindparken när avtalet ingicks hade bygglov för tre kraftverk ännu inte vunnit laga kraft. Efter högsta förvaltningsdomstolens beslut har också de resterande tre kraftverken fått bygglov.

Byggande av vindkraftverkets fundament i Metsälamminkangas vindpark i Vaala. Fotograf: Anders Lönnfeldt

Byggnadsarbetena på Märkenkall vindpark inleddes redan i somras i fråga om de 12 första kraftverken. Byggandet av de resterande tre kraftverken inleds genast. När vindparken blir färdig kommer den sammanlagda effekten att vara 82,5 megawatt. Vindparken ansluts till elnätet via den nya transformatorstation som byggs inom området för Märkenkall vindpark.

Projektet som inleddes redan 2013 finns i Österbotten på områden i Korsholm och Vasa. För närvarande byggs vägar, lyftfält och fundament för kraftverken på området i Märkenkall vindpark. Byggandet av ett elnät för vindparken har nyligen inletts och arbetena med det fortsätter fram till nästa sommar. Vindkraftverken uppförs sommaren 2022 och vindparken färdigställs före utgången av 2022, då den överlåts till sin ägare RPC.

Uppgifter om vindkraftsprojektet i Märkenkall:

• 15 vindkraftverk, sammanlagt 82,5 MW, med en total höjd på 240 meter
  • Turbiner: GE 158 5,5 MW
  • Infrastrukturarbete: Suvic
  • Transformatorstationer: VEO Oy
  • Transformatorer Multirel/Koncar

Heidi Siekkinen, projektchef hos OX2, +358 50 572 8823, heidi.siekkinen@ox2.com

Bilder

OX2 utvecklar och säljer vind- och solkraftsparker. Inom storskalig landbaserad vindkraft har OX2 de senaste dryga 16 åren intagit en ledande position, efter att ha utvecklat och sålt cirka 2,5 GW i Sverige, Finland, Polen och Norge åt kunder såsom Allianz, Ardian och IKEA. Under perioden 2014 till 2020 realiserade OX2 mer landbaserad vindkraft i Europa än någon annan utvecklare. Genom att ständigt öka tillgången på förnybar energi driver OX2 omställningen mot en mer hållbar framtid. OX2 har verksamhet i Sverige, Finland, Polen, Frankrike, Litauen, Norge, Spanien, Italien och Rumänien med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Nettoomsättningen under 2020 uppgick till 5 201 MSEK. OX2:s aktie är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market.
För mer information, besök: http://www.ox2.com

Följ OX2

Senaste pressmeddelandena från OX2

Merkkikallion loput kolme voimalaa saivat rakennusluvan5.10.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 ja kanadalaista eläkevarallisuutta sijoittava Renewable Power Capital (RPC) allekirjoittivat toukokuussa 2021 sopimuksen Merkkikallion tuulipuiston rakentamisesta. Sopimuksentekohetkellä tuulipuistoon suunnitelluista 15 tuulivoimalasta kolmen voimalan rakennusluvat eivät olleet vielä lainvoimaisia. Nyt korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaan myös loput kolme voimalaa ovat saaneet rakennusluvan.

OX2 ja Renewable Power Capital sinetöivät 171 megawatin sopimuksen – Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentaminen alkaa24.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Pohjoismainen, Euroopan johtava maatuulivoimatoimija OX2 ja kanadalaista eläkevarallisuutta sijoittava Renewable Power Capital (RPC) ovat sinetöineet tammikuussa tehdyn 171 megawatin sopimuksen. Nyt tehty investointipäätös mahdollistaa Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentamisen. Jo vuonna 2013 käynnistetty hanke sijaitsee Pohjanmaalla Mustasaaren ja Vaasan alueilla.