Dekkaripäivien jatkoilla tapetaan kirjailija kirjojen keskellä!

Kouvolan perinteikkäät Dekkaripäivät järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta jo XXVI:n kerran. Reuna Publishing House organisoi Kouvolan kaupungintalon suuren salin päiväohjelman jälkeen jatkot Myllykoskella, Kulttuuritalo Wanhan Rautakaupan kirjahallissa klo 18-22.

Perinteinen rikos- ja jännityskirjailijoiden ja lukijoiden kohtaaminen on tänä vuonna yksipäiväinen eikä siihen liity kirjoituskilpailua, koska koko tapahtuman järjestäminen oli katkolla. Järjestäjänä ja rahoittajana on Kouvolan kaupunginkirjasto, mutta ohjelmasuunnittelu ja käytännön järjestelyt ovat talkoolaisten vastuulla, ja pitkään toiminut talkooryhmä päätti viime vuonna eläköityä tehtävästä. Uudessa tilanteessa apuun tulivat paikalliset kustantajat ja kirjoittajayhdistys, ja samalla konseptia uudistettiin.

Kirjahallista on muodostunut jo nähtävyys sinänsä: se on entiseen rautakaupan ulkovarastoon muodostunut tapahtumatila, joka on lattiasta kattoon täynnä kirjoja. Dekkaripäivien jatkoilla kirjahallin lavalla käydään Reuna-kustantamon ohjelmaperinteeksi muodostunut pudotuspeli ”Tapetaan kirjailija”. Tappolistalla ovat tällä kertaa dekkaristit Tapani Bagge, Milka Hakkarainen, Johanna Hasu ja Risto Malin.

Jatkojen musiikkiesityksestä vastaavat oikeuspsykologi, laulaja Julia Korkman sekä muusikot Aki Hauru ja Robi de Goszinsky. Korkmanin ja yhtyeen Lauluja rikosrekisteristä -konserttien kappaleet käsittelevät eri tavoin rikollisuutta, uhrin tai tekijän mielenmaisemaa.

Kirjahalli avautuu klo 16 ja hallikahviossa on myynnissä paikallisten talkoolaisten leivonnaisia ja suolapalaa, Takatalo & Tompuri -panimon palkittuja Kaski-oluita ja muita virvokkeita. Hallin seinillä olevat kymmenettuhannet kirjat ovat kaikki lahjoituksia, ja niitä saa ottaa maksutta mukaansa illan aikana. Kirjat kiertävät ja löytävät uusia lukijoita!

Laulavat hoitajat ottavat kantaa hoitotyön arkeen5.5.2022 12:13:24 EEST | Tiedote

Näyttelijä-laulaja ja erikoissairaanhoitaja Ari-Matti Hedman sekä laulava kirjailija ja erikoissairaanhoitaja Kari Häkkinen kuvaavat uutuuskirjassaan Avaimet taskussa - sattumia sairaalassa hoitotyön arkea. Jo 1980-luvulla sairaanhoitajan uransa aloittaneet ammattilaiset ovat nähneet työn monet puolet, ja ottavat kirjassa kantaa alan kehittämiseen. Keskiössä on potilas: mitä asioita tulisi tehdä toisin, jotta ihminen saisi tarvitsemansa avun. Hoitajien lakko työskentelyolosuhteiden ja palkkauksen parantamiseksi on kirjailijoiden mukaan perusteltu.

Kirjailijayhteisö auttaa sanan säilällä22.4.2022 09:58:05 EEST | Tiedote

Ukrainan humanitaarinen kriisi herätti kirjailijoissa tarpeen auttaa hädässä olevia lapsia kirjoittamalla. Reuna-kustantamossa ennätysnopeasti, rakkaudella ja yhteistyöllä toteutettu Taiteella tukea Ukrainaan -kirja on nyt tullut painosta. Kaikki kirjoittajat sekä kansisuunnittelija, taittaja Jaana Rautio lahjoittivat työpanoksensa. Myös painotalo Petra Ofsetas lähti mukaan kampanjaan. Kirjan tuotot ohjataan Pelastakaa Lapset ry:n kautta Ukrainaan.