Dekkaritaivaan uudet nimet – nämä tulokkaat kannattaa huomioida!

Otavan ja Liken dekkarikevääseen on valikoitu kiinnostavimmat kansainväliset dekkarihitit. Tänä keväänä kannattaa panna merkille erityisesti korealaiset dekkarit ja poikkeuksellisen laadukkaat esikoisdekkarit.
Kicki Sehlstedt ja You-jeong Jeong

Søren Sveistrup - Kastanjamies (VK 9)

Muistatko televisiosta Jälkiä jättämättä -menestyssarjan? Sarjan maailmankuululta tanskalaiselta käsikirjoittajalta on pyydetty dekkaria jo vuosia ja vihdoin odotukset lunastetaan. Kastanjamies on nostettu vuoden tapausten joukkoon niin BBC:llä kuin The Guardianissakin

Kicki Sehlstedt - Älä silmä pieni (VK 9, Like)

Ruotsalaisen rikostoimittajan ja kriminologin Kicki Sehlstedtin esikoisdekkari Tukholman pimeästä puolesta. Sehlstedt on urallaan keskittynyt erityisesti hyväksikäyttötapausten tutkimiseen. Dekkarissa nuoriin tyttöihin kohdistuviin rikoksiin perehtynyt tutkija murhataan, ja tutkivat journalistit alkavat selvittää tapausta.

Sehlstedt vierailee Suomessa 19.–20. helmikuuta Suomessa ja on median haastateltavissa.

You-jeong Jeong - Piruparka (VK 10, Like)

Maailmalla kohistaan nyt korealaisista dekkareista! Palkittu dekkarikirjailija You-jeong Jeong työskenteli sairaanhoitajana ennen kirjailijaksi ryhtymistään. Piruparka-dekkarissa 25-vuotias Yu-Jin on elänyt äitinsä kovassa komennossa suojattua elämää, jota outo sairaus varjostaa. Hän löytää äitinsä murhattuna, kätkee todisteet ja alkaa itse etsiä murhaajaa.

”Vangitseva, poikkeuksellinen trilleri.” – The Wall Street Journal

Stina Jackson - Hopeatie (ilmestynyt tammikuussa)

Esikoisdekkaristi Stina Jackson on kotoisin Ruotsista ja asuu nykyään Yhdysvalloissa. Kiitetty ja maailmalle myyty Hopeatie on dekkari pohjolan pimeydestä, menetyksen ja surun ytimestä. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Siitä on nyt kolme vuotta, ja surun murtama isä etsii yhä. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoita.

Haastattelupyynnöt: hannele.tavi@otava.fi, p. 044-531 2225

Arvostelukappale- ja vedospyynnöt: hannele.tavi@otava.fi

Kicki Sehlstedt ja You-jeong Jeong

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.