Delårsrapport Q3/2018: Veikkaus målsättning är att stärka konkurrenskraften i en föränderlig verksamhetsmiljö

• Omsättning 2326,3 miljoner euro (-2,4%).
  • Resultat 752,5 miljoner euro (+0%).
  • Av omsättningen härrör 57,7% från försäljningsställen och 42,3% från de digitala kanalerna.
  • Veikkaus förnyade sin strategi för att bevara sin förmåga att kanalisera spelandet i den internationella konkurrensen.
  • De stora vinstpotterna på 90 miljoner boostade Eurojackpots försäljning under början av året (222,8 miljoner euro) med en tillväxt om 33,4 procent.
  • 44,8 procent av spelandet är identifierat (+4,6 procentenheter).

Verkställande direktör Olli Sarekoski:

”Penning spelandet övergår starkt till digitala kanaler. Även om Veikkaus har ensamrätt att anordna spel i Finland erbjuds spel i digitala kanaler i praktiken på en konkurrensutsatt marknad. Den totala marknaden för finska spel i januari-september uppskattades till cirka 1 460 miljoner euro, mätt med spelbidrag EUR (+0%). Veikkaus andel av den totala marknaden utgjorde ca 89 procent. Bland annat har utvecklingen av regelverket lett till att en del av spelandet har övergått till utländskt utbud.

Veikkaus styrelse godkände bolagets nya strategiska riktlinjer vid sitt möte i slutet av augusti. Veikkaus strategi för 2019-2021 bygger på konkurrenskraftig ensamrätt. Syftet är att bygga Veikkaus till en aktör som kommer att lyckas även i den internationella konkurrensen. Framgång i tävlingen och säkerställande av kanaliseringsförmågan bidrar till sin del och möjliggör bevarandet av ensamrätt. Vi vill även i framtiden kunna erbjuda spel på ett ansvarsfullt sätt, där spelproblem kan minimeras och spelavkastningen riktas till finländarnas nytta.

Ur ansvarssynpunkt är det viktigt att vi får kanaliserat det digitala spelandet till Veikkaus spel, där man även internationellt sett tillämpar unika spelgränser. Spelarna har genom spelgränserna lyckats styra sitt spelande på ett sådant sätt, att problemspelandet har minskat. Enligt de första analyserna har spelgränserna fungerat på rätt och avsett sätt. Spelbegränsningshelheten uppskattas årligen minska Veikkaus spelbidrag från digitala kanaler med cirka 30 miljoner euro.

Bolagets spelbidrag minskade under det tredje kvartalet. Detta beror förutom på spelbegränsningshelhetens inverkan även på förändringen i detaljhandelns handelsstruktur som inverkat minskande på spelandet i spelautomater. Året har framskridit bäst för drömspel och särskilt för Eurojackpot, som under början av året erbjöd en maximal vinstpott på 90 miljoner euro till och med upp till nio gånger.

Inrikesministeriets utkast till ändring av lotterilagstiftningen som sänts ut på remiss avslutades den 10 augusti. Enligt lagpropositionen skulle man övergå till obligatorisk identifiering av spelandet i decentraliserat placerade spelautomater från och med början av 2021. Veikkaus fäste uppmärksamhet i sitt eget utlåtande bland annat vid den föreslagna tvåstegsidentifieringen, tidtabellen för förnyelserna samt vid urvalet av metoder för frivillig identifiering av spelandet. I vårt utlåtande uppskattar vi att förändringarna vid införandet medför en negativ inverkan på spelintäkterna om 78-170 miljoner euro under år 2021, beroende på vilken typs identifieringslösningar och spelbegränsnings redskap som kommer att tas i bruk. "