Delårsrapport T2/2017: Veikkaus har över två miljoner stamkunder

Nya Veikkaus, som inledde sin verksamhet i början av 2017, har kommit bra igång. Sammanslagningen av funktioner har bundit en hel del av bolagets resurser, men bolaget har hållit den planerade resultatutvecklingen. Antalet registrerade stamkunder hos Veikkaus steg under rapportperioden redan till över två miljoner.

• Omsättning 2 107,1 milj. euro (-0,5 %*).
  • Resultat 665,7 milj. euro (-3,3 %).
  • Spänningsspelens och sysselsättningsspelens omsättning utvecklades positivt. I drömspelen sänkte det lägre utbudet av spelpotter omsättningen.
  • Antalet stamkunder är redan över två miljoner. Över 40 % spelar identifierat.

– Rapportperioden kulminerade fint när vi överskred gränsen två miljoner registrerade stamkunder. Detta är cirka två tredjedelar av de vuxna finländare som spelar penningspel, säger Veikkaus verkställande direktör Olli Sarekoski.

I slutet av rapportperioden hade Veikkaus 2,012 miljoner registrerade stamkunder i sin kundbas. Andelen identifierat spel av allt tipsspel ökade under rapportperioden till 40,3 % (+2,8 %-enheter).

– Att öka andelen identifierat spel är ett av Veikkaus centrala strategiska mål. Via det kan vi erbjuda kunden en allt bättre betjänande kundupplevelse samt alla verktyg för ansvarsfullt spel, säger Sarekoski.

Bra början på året för spännings- och sysselsättningsspelen

Veikkaus spel fördelas på tre affärsgrupper, varav spänningsspel är störst. Spänningsspelens** omsättning uppgick till 801,6 milj. euro (+4,2 %) i januari−augusti. Den största produktlanseringen under rapportperioden var automatspelet Kulta-Jaska 2, som introducerades både i spelautomater och på veikkaus.fi. Lanseringen var den mest lyckade någonsin i sin produktgrupp.

Drömspelens** omsättning uppgick till 764,0 milj. euro (-8,2 %) i januari−augusti. Nedgången påverkades av potternas lägre nivå än året innan i Eurojackpot och Vikinglotto samt det lägre antalet dragningar i Lotto, Eurojackpot och Jokern än föregående år. Vikinglotto genomgick en av de största reformerna i spelets historia i maj, och reformen har tagits väl emot av spelarna.

Sysselsättningsspelens** omsättning uppgick till 541,5 milj. euro (+5,2 %) i januari−augusti. Spel med fasta odds har ökat bra under året (+16,0 %). Dessutom utvecklades omsättningen för Stryktipset under sommaren mycket gynnsamt (+11,1 %). Toto-spelens omsättning sjönk med 0,5 procent. Uppgången i antalet Toto-spelkunder, som skedde efter lanseringen av webbhandeln, har stabiliserats. Kunderna är nu cirka 40 procent fler jämfört med före lanseringen av den nya webbhandeln.

Över en halv miljon spelare på webben varje vecka

Spelarna har tagit väl emot den förnyade webbhandeln som öppnade i april, antalet spelare är redan över 550 000 på veckonivå.  Efter den stora reformen har vi fokuserat på att förbättra webbhandelns användargränssnitt, tjänster och spel. I nästa reformskede kommer vi att förena de två olika spelkontona Spelkonto och Kasinokonto. Samtidigt förenhetligar vi redskapen för kontroll av spelandet, som spelaren kan följa upp och kontrollera sitt spelande med.

Resultatet kan uppnås

Fusionen av spelsammanslutningarnas spelverksamhet påverkar bolagets resultat via integrationskostnaderna av engångskaraktär. Bolaget tror ändå att den förväntade avkastningen på 1 014,3 milj. euro, som skrivits in i statsbudgeten för 2017, kan uppnås. Hela intäkten redovisas till grupperna av understödstagare. Av medlen får konst, idrott, vetenskap och ungdomsarbete 53 %, social- och hälsoorganisationerna 43 % samt hästsport och -uppfödning 4 %.

*Sammanräknat: Fintoto, Penningautomatföreningen och Veikkaus, vilkas penningspelverksamheter fusionerades den 1 januari 2017

** Spänningsspel är fysiska och digitala automatspel, skraplotter och digitala eLotter samt digitala eBingo-spel och lotterispel med snabbt tempo. Drömspel är Lotto, Eurojackpot och Vikinglotto med dragning varje vecka samt Jokern och Lomatonni som spelas tillsammans med dem samt spelen Keno och Kaikki tai ei mitään med dragning varje dag. Sysselsättningsspel utgörs av vadslagningsspelen Lången och Live-vad med fasta odds, vadslagningsspelen Flervad, Resultatvad och Vinnarvad med variabla odds, Stryktipset, Toto-spel samt Bordsspel.

Ytterligare information:

Verkställande direktör Olli Sarekoski, kontakt via journumret för medier, tfn 09 4370 7000

Veikkaus är ett finländskt spelbolag, och vi har en särskild uppgift. Vi vill att kunderna spelar våra spel på ett tryggt och måttfullt sätt. Nästan alla vuxna finländare spelar våra penningspel, och vi har två miljoner stamkunder.