Demarimepit: Suomen lopetettava asevienti Saudi-Arabiaan

Europarlamentaarikot Miapetra Kumpula-Natri ja Liisa Jaakonsaari vaativat Suomea lopettamaan aseiden viennin Saudi-Arabiaan.

– Aseiden ja sotilastarvikkeiden vienti raakaa sotaa Jemenissä käyvään maahan on lopetettava välittömästi, demarimepit painottavat.

– EU:n jäsenmaiden tulisi ryhdistäytyä ja sopia yhteisistä sitovista sotateknologian vientiä koskevista säädöksistä. Jäsenmailla on vientiä koskeva yhteinen kanta, mutta käytännössä jäsenmaat vievät aseita kriisialueille jatkuvasti. Suomen tulisi olla aloitteellinen vientirajoitteiden vahvistamisessa.

Saudi-Arabia ja sen toimet ovat nousseet keskiöön sen jälkeen, kun Saudi-Arabian Istanbulin suurlähetystössä kadonneen ja kuolleen toimittaja Jamal Khashoggin tapauksesta on saatu uutta tietoa. Esimerkiksi Saksan liittokansleri Angela Merkel on todennut, ettei Saksan pidä viedä aseita Saudi-Arabiaan ennen murhan selvittämistä. Asia on esillä tällä viikolla myös Euroopan parlamentin täysistunnossa Strasbourgissa. Tiistain täysistunnossa keskustellaan, miten Euroopan parlamentti ottaa kantaa tapaukseen.

Toimittajan kuoleman muistuttaa myös Saudi-Arabian osuudesta Jemenin sodassa. Maa johtaa liittoumaa, joka pommittaa myös siviilikohteita Jemenissä. Jemenin tilannetta on kuvattu humanitaariseksi katastrofiksi.

Suomi on viime vuosina jopa lisännyt sotilastarvikevientiä Saudi-Arabiaan ja esimerkiksi niin ikään Jemenin konfliktissa osallisena olevaan Yhdistyneisiin Arabiemiirikuntiin. Saudi-Arabiaan Suomi on toimittanut esimerkiksi Patrian AMV-panssariajoneuvoja. Vientiluvat Suomessa myöntää puolustusministeriö. Ministeri Jussi Niinistö on korostanut, miten lupia on myönnetty ainoastaan miehistönkuljetusvaunuille, ei aseille.

– Esimerkiksi syyskuussa uutistoimiston julkaistussa videossa kuitenkin paljastui, miten patrian valmistamaan ajoneuvoon on liitetty tykkitorni ja miten sitä käytettiin Jemenissä, mepit korostavat.

– Kun sotilastarvikkeet on myyty ja luovutettu kaupan toiselle osapuolelle, esimerkiksi Saudi-Arabiaan, Suomella ei ole mahdollisuuksia valvoa missä, milloin ja miten myytyjä tarvikkeita käytetään. Tämän vuoksi jäljelle jää vain yksi ratkaisu: Kaikkien sotilastarvikkeiden vienti maahan on lopetettava.

Miapetra Kumpula-Natri +358 505113004
Liisa Jaakonsaari +358 505113036
Tekstissä mainittu EU-jäsenmaiden yhteinen kanta: (2008/944/YUTP)

”Verovälttely aiheuttaa vuosittain kymmenien ja taas kymmenien miljardien eurojen menetykset” – Kumpula-Natri toivottaa komission esityksen tervetulleeksi15.1.2019 17:16Tiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toivottaa tervetulleeksi komission esityksen, jolla tähdätään yksimielisyysperiaatteesta luopumiseen verotuksiin liittyvissä EU-säädöksissä. Toteutuessaan komission keskustelunavaus tarkoittaisi, että yksittäisen jäsenmaan vastustus ei voisi jatkossa torpata enemmistön kannattamia verouudistuksia.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Tutkimus- ja tiederahoituksessa miljardien vaje9.1.2019 12:29Tiedote

Suomessa tiede, tutkimus ja koulutus ovat liian pitkään joutuneet kärsimään valtiontalouden sopeuttamistoimista. Ryhtiliikettä kaivataan myös EU:ssa. Europarlamentti haluaakin kasvattaa yliopistoille ja tutkimuslaitoksille suunnattua Horisontti-ohjelman rahoitusta 120 miljardiin nykyisestä noin 80 miljardista vuosille 2021-27, kertoo europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.).

EU:lta liikenemässä yli 40 miljardia liikenne-, energia- ja digi-infroihin – Kumpula-Natri: Suomen pääradalla mahdollisuus päästä rahoituksen piiriin12.12.2018 20:19Tiedote

Euroopan parlamentti antoi keskiviikkona Strasbourgin täysistunnossa kantansa verkkojen Eurooppa -ohjelmasta, jossa päätetään yli 42 miljardin euron julkisista investoinneista vuosille 2021-27 eurooppalaiseen rajat ylittävään liikenne-, energia- ja digi-infraan. Osana ohjelmaa Suomen päärata on pääsemässä eurooppalaisen rahoituksen piiriin.

Lehdistökutsu: Katowicen jälkilöylyt 17.12.12.12.2018 09:24Kutsu

Lehdistökutsu Katowicen jälkilöylyt Eduskunnan kansalaisinfo maanantaina 17.12. klo 12.30-14.30 Miten Katowicen ilmastokokouksessa kävi ja mitä se tarkoittaa ilmastotyölle Suomessa, EU:ssa ja globaalisti? YK:n ilmastosopimuksen osapuolet kokoontuvat neuvottelemaan Pariisin sopimuksen toimeenpanosta ja uusista ilmastonmuutoksen torjuntakeinoista Puolan Katowiceen 2.-14.12. Katowicen ilmastokokous on kriittinen askel vuonna 2020 voimaan astuvan Pariisin sopimuksen täytäntöönpanemiseksi. Kokoukselta odotetaan yhteisiä linjauksia siitä, miten päästöt ja päästövähennykset lasketaan ja raportoidaan Pariisin sopimuksen puitteissa. Lisäksi maailman mailta odotetaan vastauksia siihen, miten maapallon keskilämpötilan nousu saadaan pidettyä alle 1,5 asteessa. Syksyllä julkaistu IPCC:n ilmastoraportin ja tutkijoiden viesti on selvä: Jotta tavoitteeseen päästään, ilmastotoimia on kiristettävä viipymättä. Tilaisuudessa puheenvuorot käyttävät mm. Euroopan parlamentin delegaatiossa kokoukseen osallist