Demarinaiset: Äänestäminen aluevaaleissa on kannanotto hyvinvointivaltion tulevaisuuden suunnasta

Historiansa ensimmäisten aluevaalien ennakkoäänestys alkoi tänään ja varsinainen vaalipäivä on ensi viikon sunnuntaina 23.1. Vaalit käydään kaikkiaan 21 hyvinvointialueella.

-Nyt päätetään siitä, miten alueiden sosiaali- ja terveys, sekä palo- ja pelastustoimen palvelut järjestetään tulevaisuudessa ja on erittäin tärkeää, että kaikki äänioikeutetut käyttävät tulevissa vaaleissa ääntään.

Kyse on paitsi hengen ja terveyden turvaamisesta hätätilanteissa, myös ennen kaikkea hyvän ja toimivan arjen perusedellytysten rakentamisesta kaikille ihmisille. Me Demarinaiset haluamme, että palvelut ovat saavutettavia ja laadukkaita ja että palveluverkko on toimiva”, Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kommentoi.

Aluevaalit ovat myös tasa-arvokysymys. Tutkimusten mukaan naiset käyttävät julkisia palveluita miehiä enemmän. Lisäksi sosiaali- ja terveysalalla työskentelevistä huomattava osa on naisia. Onkin erittäin tärkeää, että alalla toteutuvat reilut työolot ja työssäjaksamiseen kiinnitetään huomiota.

-Hyvinvointivaltio on ollut halki historiansa naisen paras ystävä. Nyt on aika viedä hyvinvointivaltio uudelle vuosikymmenelle ja varmistaa, että sote- ja pelastuspalvelut toteutetaan saavutettavasti ja tasa-arvoisesti”, Tuppurainen päättää.

Demarinaiset: Rauhaa ja tasa-arvoa on puolustettava kaikkialla maailmassa8.11.2021 18:00:00 EET | Tiedote

Sosialidemokraattisten naisten 16. liittokokouksen kansainvälinen julkilausuma. Rauha ja vakaus ovat kansainvälisen sääntöpohjaisen yhteistyön ytimessä. Ylikansalliset instituutiot kuten Yhdistyneet kansakunnat ja Euroopan unioni ovat rakentuneet rauhan ja solidaarisuuden periaatteille. Viime vuosina olemme joutuneet kokemaan kylmän ja demokratiaa kaventavan voimapolitiikan paluuta. Olemme saaneet huomata, miten jo saavutetut naisten oikeudet ovat uhattuina monessa maassa, emmekä voi ottaa tasa-arvon kehitystä itsestään selvyytenä.

Oululainen Tytti Tuppurainen jatkaa Demarinaisten puheenjohtajana - myös SDP:n opiskelijoita johtaa nyt oululainen8.11.2021 09:53:55 EET | Tiedote

Sosialidemokraattisten Naisten 16. liittokokous 6.-7.11.21 Helsingissä on valinnut yksimielisesti Tytti Tuppuraisen jatkokaudelle puheenjohtajana. Tuppurainen on oululainen kansanedustaja ja eurooppa- ja omistajaohjausministeri. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Emmi Lintonen (Häme) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Minna Salminen (Helsinki). Oulusta hallituksen varsinaiseksi jäseniksi kaudelle 2022–2024 valittiin Helena Ohtonen ja Lapista Henna Knuuti.