Demarinaiset: Hallitus vie kestävän kehityksen ja tasa-arvon tavoitteita määrätietoisesti eteenpäin – muutos näkyy arjessa ensimmäisen kerran vuoden vaihtuessa

Kesäkuussa julkaistu Rinteen hallituksen hallitusohjelma on historiallinen. Ohjelman keskiössä ovat kestävän kehityksen tavoitteet ja ihmisten hyvinvointi. Tämä hallitusohjelma katsoo kauemmas kuin neljän vuoden päähän. Ohjelmaan sisältyvien tulevaisuusinvestointien on tarkoitus vaikuttaa vielä 2030 -luvulla.

Hallitusohjelmassa parannetaan ihmisten hyvinvointia sosiaalisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla: aktiivimallin poisto, korotukset pienimpiin eläkkeisiin, koulutusinvestoinnit sekä subjektiivisen päivähoito-oikeuden palauttaminen jokaiselle lapselle parantavat ihmisten arkea ja vaikutukset tulevat näkymään yhteiskunnassa myös tulevaisuudessa. Lisäksi hallitusohjelma panostaa suomalaiseen koulutukseen ja osaamiseen kaikilla koulutusasteilla.

Hallitusohjelmassa näkyy vahvasti myös ympäristö- ja ilmastopolitiikka. Koskaan aiemmin ei ole panostettu vastaavalla tavalla ympäristön suojeluun ja hallituksen ympäristöpoliittisia kirjauksia on pidetty maailman kunnianhimoisimpina.

”Nämä investoinnit ovat niitä keinoja, joilla parannetaan ihmisten hyvinvointia pitkällä aikavälillä. Rinteen hallitus on muuttanut hallituspolitiikan suunnan, ja uudistukset tulevat näkymään ihmisten arjessa vuoden vaihteessa, kuin ensimmäinen Rinteen hallituksen budjetti tulee voimaan,” Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen painottaa.

Rinteen hallitus on vasta työnsä alussa, nämä edellä mainitut yhteiskuntamme kannalta merkittävät uudistukset muuttavat politiikan suuntaa. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Demarinaisten hallitus 1.12.2019

Demarinaiset: Naisiin kohdistuva väkivalta on yksi suurimmista ihmisoikeusloukkauksista Suomessa24.11.2019 19:00:00 EETTiedote

Maanantaina vietetään YK:n kansainvälistä päivää naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi. Naisiin kohdistuva väkivalta on niin kansainvälisesti, kuin Suomessakin vakava ongelma. EU:n perusoikeusvirasto FRA:n mukaan Suomessa 47% yli 15- vuotiaista naisista on kokenut fyysistä tai/ja seksuaalista väkivaltaa. Kolmasosa väkivaltaisuuksien aiheuttajista on ollut oma puoliso tai seurustelukumppani. Lisäksi tyypillistä väkivallan uhreille on rikosten toistuvuus.

Demarinaiset: Lapsen etu ja oikeudet politiikan keskiöön20.11.2019 11:45:37 EETTiedote

Tänään vietetään lapsen oikeuksien päivää, lisäksi tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisestä. Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajimmin ratifioitu YK:n ihmisoikeussopimus ja Suomi ratifioi sopimuksen vuonna 1991. Sopimus on parantanut lasten asemaa globaalisti, esimerkiksi kolmenkymmenen vuoden aikana koulun ulkopuolella olevien lasten määrä on vähentynyt yli sadalla miljoonalla. Lisäksi myös lasten aliravitsemuksen määrä on puolittunut vuodesta 1990.

Demarinaiset: Palkkatasa-arvon eteneminen vaatii määrätietoisia ja konkreettisia toimenpiteitä4.11.2019 11:00:00 EETTiedote

Jos sukupuolten välinen palkkaero suhteutetaan vuodessa tehtäviin työpäiviin, on tänään ensimmäinen päivä vuodesta 2019 jolloin naiset eivät saa työstään palkkaa. Naisen euro on Suomessa noin 84 senttiä ja sukupuolten välinen palkkaero on pysynyt 16 % viimeisten vuosien ajan. Ero on sitäkin suurempi maahanmuuttajataustaisilla -ja vammaisilla naisilla, joiden euro on keskimäärin 65 senttiä. Syitä naisten matalampaan palkkatasoon on monia ja tämän vuoksi palkkatasa-arvoa on edistettävä erityisesti intersektionaalisesta näkökulmasta, eli risteävät erot huomioon ottaen. Ilman määrätietoisia ja kunnianhimoisia toimenpiteitä, muutos ei tapahdu tarpeeksi nopealla tahdilla.

Demarinaiset: Puretaan opintojen ja työelämän sukupuolisegregaatio!16.10.2019 09:53:23 EESTTiedote

Suomi mainitaan usein maailmalla tasa-arvon mallimaana. Meillä on kuitenkin vuosikymmeniä jatkunut tasa-arvopulma: sekä koulumme, että työelämämme ovat vahvasti eriytyneet sukupuolen mukaan. Suomalaisten koulutusvalinnat ovat vahvimmin sukupuolittuneet kaikista EU-maista, käy ilmi Nuorisotutkimusseura ry:n Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen tutkimuksesta. Tuore OECD:n koulutusvertailu vahvistaa trendin.