Demarinaiset: Harrastukset ovat tärkeä osa tyttöjen hyvinvointia

Tänään vietetään kansainvälistä tyttöjen päivää. Harrastukset ovat tärkeä osa tyttöjen hyvinvointia ja ne vähentävät myös yksinäisyyden tunnetta. Tutkimusten mukaan 13 prosenttia tytöistä kokee itsensä melko tai usein yksinäiseksi. Yksi ratkaisu yksinäisyyden tunteen vähentämiseen on matalan kynnyksen harrastustoiminta. Harrastusmahdollisuuksia rajoittavat liian usein kustannuskysymykset: vähävaraisten tai työttömien lapset harrastavat muita vähemmän.

”Maksutonta matalan kynnyksen harrastustoimintaa on tuettava valtakunnallisesti, sillä se maksaa itsensä takaisin osallisuudella ja vähentämällä mahdollisia mielenterveysongelmia”. toteaa Demarinaisten puheenjohtaja, Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen.

Pelastakaa Lapset ry:n teetättämän tutkimuksen mukaan, 70 prosenttia vähävaraisista perheistä tulevista nuorista kokee syyllisyyttä perheensä taloudellisesta tilanteesta – luvut ovat huolestuttavat ja tällä on suora yhteys myös nuorten mielenterveysongelmiin. Kyselyyn vastanneista joka kymmenes vastasi tulevansa vähävaraisesta perheestä. Harrastusten rooli nuorten elämässä on erittäin tärkeä, sillä ne kasvattavat nuorten sosiaalisia taitoja, antavat onnistumisen kokemuksia sekä vähentävät yksinäisyyttä ja mielenterveysongelmia.

Harrastustoiminnan järjestämisessä on syytä kiinnittää huomiota myös harrastusmahdollisuuksien monipuolisuuteen, esimerkiksi tarjoamalla myös luovia harrastusmahdollisuuksia liikuntamahdollisuuksien lisäksi.

Rinteen hallituksen hallitusohjelmassa tullaan panostamaan nuorten matalan kynnyksen harrastusmahdollisuuksiin niin sanotun Islannin mallin mukaan, jossa jokaiselle nuorelle taataan vähintään yksi harrastus koulupäivän yhteydessä. Tämän lisäksi kouluja ja muita oppilaitoksia aletaan hyödyntämään enemmän aamu- ja iltapäivätoiminnan yhteydessä.

”Harrastustoiminnan kehittämisessä tärkeässä asemassa ovat erityisesti kunnat ja kolmas sektori sekä ennen kaikkea myös nuorten itsensä ääni. Hallituskaudella aloitettava valmistelu on tärkeä uudistus, jolla tullaan parantamaan nuorten hyvinvointia ja osallisuuden kokemusta. ” Tuppurainen päättää.

Demarinaisten hallitus 11.10.2019 Tyttöjen päivänä

Oppivelvollisuuden pidentäminen on yksi aikamme suurimmista tasa-arvoteoista10.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Jokainen vanhempi ja kasvattaja toivoo jälkikasvulleen vain parasta. Haluamme taata lapsellemme mahdollisimman turvallisen tien tasapainoiseen elämään. Yksi keskeisimmistä lasten ja nuorten elämää tasapainottavista ja turvaa tuovista elementeistä on koulu. Koronasta johtuvana etäaikana olemme huomanneet, miten merkittävä asema koulunkäynnillä on nuorten elämässä. Tasa-arvoinen, maksuton koulutus tarjoaa jokaiselle lähtökohdista riippumatta samanarvoisen koulutuksen ja avaimet oman elämän rakentamiseen.

Demarinaiset: Koti ei ole kaikille turvallinen paikka – tasa-arvo on turvattava myös poikkeusaikana29.4.2020 16:03:52 EESTTiedote

Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan vuoksi koti on saanut yhä merkittävämmän aseman ihmisten arjessa. Koti ei kuitenkaan ole kaikille turvallisin paikka, ja etäaikana riski joutua lähisuhdeväkivallan uhriksi on kasvanut huomattavasti. Kun poikkeustila pakottaa ihmiset pysymään kotona, pahimmassa tapauksessa koti saattaa muuttua vankilanomaiseksi paikaksi.