Demarinaiset: Harrastukset ovat tärkeä osa tyttöjen hyvinvointia

Tänään vietetään kansainvälistä tyttöjen päivää. Harrastukset ovat tärkeä osa tyttöjen hyvinvointia ja ne vähentävät myös yksinäisyyden tunnetta. Tutkimusten mukaan 13 prosenttia tytöistä kokee itsensä melko tai usein yksinäiseksi. Yksi ratkaisu yksinäisyyden tunteen vähentämiseen on matalan kynnyksen harrastustoiminta. Harrastusmahdollisuuksia rajoittavat liian usein kustannuskysymykset: vähävaraisten tai työttömien lapset harrastavat muita vähemmän.

”Maksutonta matalan kynnyksen harrastustoimintaa on tuettava valtakunnallisesti, sillä se maksaa itsensä takaisin osallisuudella ja vähentämällä mahdollisia mielenterveysongelmia”. toteaa Demarinaisten puheenjohtaja, Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen.

Pelastakaa Lapset ry:n teetättämän tutkimuksen mukaan, 70 prosenttia vähävaraisista perheistä tulevista nuorista kokee syyllisyyttä perheensä taloudellisesta tilanteesta – luvut ovat huolestuttavat ja tällä on suora yhteys myös nuorten mielenterveysongelmiin. Kyselyyn vastanneista joka kymmenes vastasi tulevansa vähävaraisesta perheestä. Harrastusten rooli nuorten elämässä on erittäin tärkeä, sillä ne kasvattavat nuorten sosiaalisia taitoja, antavat onnistumisen kokemuksia sekä vähentävät yksinäisyyttä ja mielenterveysongelmia.

Harrastustoiminnan järjestämisessä on syytä kiinnittää huomiota myös harrastusmahdollisuuksien monipuolisuuteen, esimerkiksi tarjoamalla myös luovia harrastusmahdollisuuksia liikuntamahdollisuuksien lisäksi.

Rinteen hallituksen hallitusohjelmassa tullaan panostamaan nuorten matalan kynnyksen harrastusmahdollisuuksiin niin sanotun Islannin mallin mukaan, jossa jokaiselle nuorelle taataan vähintään yksi harrastus koulupäivän yhteydessä. Tämän lisäksi kouluja ja muita oppilaitoksia aletaan hyödyntämään enemmän aamu- ja iltapäivätoiminnan yhteydessä.

”Harrastustoiminnan kehittämisessä tärkeässä asemassa ovat erityisesti kunnat ja kolmas sektori sekä ennen kaikkea myös nuorten itsensä ääni. Hallituskaudella aloitettava valmistelu on tärkeä uudistus, jolla tullaan parantamaan nuorten hyvinvointia ja osallisuuden kokemusta. ” Tuppurainen päättää.

Demarinaisten hallitus 11.10.2019 Tyttöjen päivänä

Demarinaiset: Hallitus vie kestävän kehityksen ja tasa-arvon tavoitteita määrätietoisesti eteenpäin – muutos näkyy arjessa ensimmäisen kerran vuoden vaihtuessa1.12.2019 15:43:47 EETTiedote

Kesäkuussa julkaistu Rinteen hallituksen hallitusohjelma on historiallinen. Ohjelman keskiössä ovat kestävän kehityksen tavoitteet ja ihmisten hyvinvointi. Tämä hallitusohjelma katsoo kauemmas kuin neljän vuoden päähän. Ohjelmaan sisältyvien tulevaisuusinvestointien on tarkoitus vaikuttaa vielä 2030 -luvulla.

Demarinaiset: Naisiin kohdistuva väkivalta on yksi suurimmista ihmisoikeusloukkauksista Suomessa24.11.2019 19:00:00 EETTiedote

Maanantaina vietetään YK:n kansainvälistä päivää naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi. Naisiin kohdistuva väkivalta on niin kansainvälisesti, kuin Suomessakin vakava ongelma. EU:n perusoikeusvirasto FRA:n mukaan Suomessa 47% yli 15- vuotiaista naisista on kokenut fyysistä tai/ja seksuaalista väkivaltaa. Kolmasosa väkivaltaisuuksien aiheuttajista on ollut oma puoliso tai seurustelukumppani. Lisäksi tyypillistä väkivallan uhreille on rikosten toistuvuus.

Demarinaiset: Lapsen etu ja oikeudet politiikan keskiöön20.11.2019 11:45:37 EETTiedote

Tänään vietetään lapsen oikeuksien päivää, lisäksi tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisestä. Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajimmin ratifioitu YK:n ihmisoikeussopimus ja Suomi ratifioi sopimuksen vuonna 1991. Sopimus on parantanut lasten asemaa globaalisti, esimerkiksi kolmenkymmenen vuoden aikana koulun ulkopuolella olevien lasten määrä on vähentynyt yli sadalla miljoonalla. Lisäksi myös lasten aliravitsemuksen määrä on puolittunut vuodesta 1990.

Demarinaiset: Palkkatasa-arvon eteneminen vaatii määrätietoisia ja konkreettisia toimenpiteitä4.11.2019 11:00:00 EETTiedote

Jos sukupuolten välinen palkkaero suhteutetaan vuodessa tehtäviin työpäiviin, on tänään ensimmäinen päivä vuodesta 2019 jolloin naiset eivät saa työstään palkkaa. Naisen euro on Suomessa noin 84 senttiä ja sukupuolten välinen palkkaero on pysynyt 16 % viimeisten vuosien ajan. Ero on sitäkin suurempi maahanmuuttajataustaisilla -ja vammaisilla naisilla, joiden euro on keskimäärin 65 senttiä. Syitä naisten matalampaan palkkatasoon on monia ja tämän vuoksi palkkatasa-arvoa on edistettävä erityisesti intersektionaalisesta näkökulmasta, eli risteävät erot huomioon ottaen. Ilman määrätietoisia ja kunnianhimoisia toimenpiteitä, muutos ei tapahdu tarpeeksi nopealla tahdilla.