Demarinaiset: Naisiin kohdistuva väkivalta on yksi suurimmista ihmisoikeusloukkauksista Suomessa

Maanantaina vietetään YK:n kansainvälistä päivää naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi. Naisiin kohdistuva väkivalta on niin kansainvälisesti, kuin Suomessakin vakava ongelma. EU:n perusoikeusvirasto FRA:n mukaan Suomessa 47% yli 15- vuotiaista naisista on kokenut fyysistä tai/ja seksuaalista väkivaltaa. Kolmasosa väkivaltaisuuksien aiheuttajista on ollut oma puoliso tai seurustelukumppani. Lisäksi tyypillistä väkivallan uhreille on rikosten toistuvuus.

”Naisiin kohdistuva väkivalta on yksi Suomen hälyttävimmistä ihmisoikeusloukkauksista. On tärkeää, että asiasta puhutaan ja ongelmia ei vähätellä,” Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen korostaa.

Suomessa toiseksi yleisin henkirikostyyppi on tappo, jonka uhri on nainen ja tekijä nykyinen tai entinen seurustelukumppani. Vuonna 2016 julkaistun EU tutkimuksen mukaan Suomi sai kyseenalaisen maineen sijoittuessaan EU -maiden vertailussa toiseksi vaarallisemmaksi maaksi naisille.

”Kun puhutaan lähisuhdeväkivallasta, on kyse erittäin sensitiivisestä asiasta ja kynnys ilmoittaa viranomaisille rikoksesta on korkeampi. Asenteiden on muututtava ja tietoisuutta on levitettävä. Lisäksi on selvää, että matalan kynnyksen tukipalveluja on oltava saatavilla mahdollisimman saavutettavasti,” Tuppurainen painottaa.

Olemme tyytyväisiä siihen, että hallitusohjelmassa naisiin kohdistuva väkivalta on otettu huomioon asiaa vaativalla vakavuudella: Kuluvalla hallituskaudella valmistellaan naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma, jossa huomiota kiinnitetään nimenomaan uhrien palveluihin. Lisäksi turvakotien määrää korotetaan EU:n vaatimalle tasolle.

”Nämä ovat välttämättömiä toimenpiteitä, jotka helpottavat uhrien asemaa. Sukupuolittuneen väkivallan kitkemiseksi on tehtävä paljon töitä ja nämä toimenpiteet ovat askelmerkkejä kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa,” Tuppurainen päättää.

Demarinaisten hallitus YK:n kansainvälisenä päivänä naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi 25.11.2019

Demarinaiset: Hallitus vie kestävän kehityksen ja tasa-arvon tavoitteita määrätietoisesti eteenpäin – muutos näkyy arjessa ensimmäisen kerran vuoden vaihtuessa1.12.2019 15:43:47 EETTiedote

Kesäkuussa julkaistu Rinteen hallituksen hallitusohjelma on historiallinen. Ohjelman keskiössä ovat kestävän kehityksen tavoitteet ja ihmisten hyvinvointi. Tämä hallitusohjelma katsoo kauemmas kuin neljän vuoden päähän. Ohjelmaan sisältyvien tulevaisuusinvestointien on tarkoitus vaikuttaa vielä 2030 -luvulla.

Demarinaiset: Lapsen etu ja oikeudet politiikan keskiöön20.11.2019 11:45:37 EETTiedote

Tänään vietetään lapsen oikeuksien päivää, lisäksi tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisestä. Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajimmin ratifioitu YK:n ihmisoikeussopimus ja Suomi ratifioi sopimuksen vuonna 1991. Sopimus on parantanut lasten asemaa globaalisti, esimerkiksi kolmenkymmenen vuoden aikana koulun ulkopuolella olevien lasten määrä on vähentynyt yli sadalla miljoonalla. Lisäksi myös lasten aliravitsemuksen määrä on puolittunut vuodesta 1990.

Demarinaiset: Palkkatasa-arvon eteneminen vaatii määrätietoisia ja konkreettisia toimenpiteitä4.11.2019 11:00:00 EETTiedote

Jos sukupuolten välinen palkkaero suhteutetaan vuodessa tehtäviin työpäiviin, on tänään ensimmäinen päivä vuodesta 2019 jolloin naiset eivät saa työstään palkkaa. Naisen euro on Suomessa noin 84 senttiä ja sukupuolten välinen palkkaero on pysynyt 16 % viimeisten vuosien ajan. Ero on sitäkin suurempi maahanmuuttajataustaisilla -ja vammaisilla naisilla, joiden euro on keskimäärin 65 senttiä. Syitä naisten matalampaan palkkatasoon on monia ja tämän vuoksi palkkatasa-arvoa on edistettävä erityisesti intersektionaalisesta näkökulmasta, eli risteävät erot huomioon ottaen. Ilman määrätietoisia ja kunnianhimoisia toimenpiteitä, muutos ei tapahdu tarpeeksi nopealla tahdilla.

Demarinaiset: Puretaan opintojen ja työelämän sukupuolisegregaatio!16.10.2019 09:53:23 EESTTiedote

Suomi mainitaan usein maailmalla tasa-arvon mallimaana. Meillä on kuitenkin vuosikymmeniä jatkunut tasa-arvopulma: sekä koulumme, että työelämämme ovat vahvasti eriytyneet sukupuolen mukaan. Suomalaisten koulutusvalinnat ovat vahvimmin sukupuolittuneet kaikista EU-maista, käy ilmi Nuorisotutkimusseura ry:n Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen tutkimuksesta. Tuore OECD:n koulutusvertailu vahvistaa trendin.