Demarinaiset & Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK: Yhdenvertaisuus vaatii vielä toimia

Demarinaiset ja SONK pyrkivät edistämään Sosialidemokraattisen puolueen puoluekokouksessa sortavien rakenteiden purkamista yhteiskunnassa sekä korostavat yhdenvertaisten mahdollisuuksien turvaamista kaikille yhteiskunnan jäsenille.

Demarinaiset on esittänyt SDP:n puoluekokoukselle, että kuukautis- ja inkontinenssisuojien arvonlisävero lasketaan 24 prosentista kymmeneen prosenttiin. Kertakäyttöisten suojien- ja tamponien lisäksi muutoksen tulee koskea myös kestosuojia, kuten kuukuppeja.

”Kuukautisten tuomat kustannukset ovat jo tällä hetkellä korkeat, joten on perusteltua vaatia laskemaan niiden verotusta kustannusten kohtuullistamiseksi. Kuukautisköyhyys on todellinen ongelma myös Suomessa. SDP on aina ollut edistyksen ja tasa-arvon eturintamassa. Tässä vielä yksi asia, joka vaatii meiltä rohkeutta. Aloitteen hyväksymisessä on kysymys ennen kaikkea yhdenvertaisuudesta”, vaatii Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry on tehnyt puoluekokousaloitteet niin sanottujen eheytyshoitojen kieltämiseksi sekä translain uudistuksen loppuunviemiseksi. Eheytyshoidot ovat yksilön kannalta erittäin haitallisia ja voivat aiheuttaa muun muassa vakavia mielenterveysongelmia ja itsetuhoisuutta. Translain uudistuksen kokonaisvaltaisen toteutumisen kannalta on erittäin tärkeää, että alle 18-vuotiaalla on oikeus korjata juridinen sukupuolensa huoltajan suostumuksella lääketieteellisessä ohjauksessa sekä aloittaa blokkerihoidot yksilön tarpeen mukaan.

"Olemme tyytyväisiä puoluehallituksen vastauksiin koskien näitä kahta aloitetta ja toivomme, että myös puoluekokous yhtyy näihin aloitteisiin. Eheytyshoitojen kieltäminen ja translain uudistuksen loppuunvieminen ovat tärkeitä askeleita kohti yhdenvertaisuutta", kommentoi SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen.

Demarinaiset ja SONK haluavat kannustaa Sosialidemokraattisen puolueen puoluekokousedustajia tekemään rohkeita päätöksiä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon puolesta sekä rikkomaan yhteiskunnan epätasa-arvoisia rakenteita.

Lisätietoja:

Tytti Tuppurainen

puheenjohtaja, Demarinaiset

tytti.tuppurainen@eduskunta.fi

Heidi Miettinen
puheenjohtaja, SONK

heidi.miettinen@sonk.fi

Demarinaiset peräänkuuluttaa faktatietoa koronarokotekeskusteluun17.12.2020 10:48:46 EETTiedote

Marinin hallitus julkaisi joulukuun alussa Suomen rokotestrategian koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Rokotestrategian toimeenpano alkaa, kun myyntiluvallinen ja Euroopan unionin standardit täyttävä rokote on saatavilla. Strategian mukaisesti rokotetta tullaan tarjoamaan jokaiselle halukkaalle ja rokotuksen saavat ensiksi sosiaali- ja terveysalan henkilöstö, ikäihmiset sekä riskiryhmiin kuuluvat henkilöt.

Naisiin kohdistuva väkivalta on saatava loppumaan25.11.2020 09:09:39 EETTiedote

Maailmassa joka kolmas nainen kohtaa elämänsä aikana fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Joissakin maissa luku nousee jopa 70 prosenttiin. Naisiin kohdistuvan väkivallan yleisin muoto on kotona tapahtuvaa väkivalta. Koronaepidemia ja poikkeusolot ovat pahentaneet tilannetta, kun pääsy terveyspalveluihin ja turvakoteihin heikentynyt. Lähisuhdeväkivallan lisäksi myös muut naisiin kohdistuvan väkivallan muodot, kuten julkisissa tiloissa tapahtuvat väkivaltaiset hyökkäykset ja verkkohäirintä ovat lisääntyneet. Moninainen naisiin kohdistuva väkivalta on yksi vakavimmista uhista naisten oikeuksien toteutumiselle ja tasa-arvon saavuttamiselle kaikkialla maailmassa.

Jokaisella kuntalaisella on oikeus saavutettavaan tiedonsaantiin23.11.2020 11:20:58 EETTiedote

Maailmanlaajuisesti jopa 15 % ihmisistä ei pysty käyttämään verkkopalveluita ja Suomessa yli 1,2 miljoonaa ihmistä tarvitsee niihin lisää saavutettavuutta. Euroopan unioni sääti vuonna 2016 saavutettavuusdirektiivin (2016/2021), jonka siirtymäkausi päättyi syyskuussa 2020. Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on, että jokainen voi käyttää digitaalisia palveluita toimintarajoitteista riippumatta. Direktiivi koskee kaikkia julkisia verkkopalveluita, kuten kuntia ja valtion hallintoa. Kunnissa tämä tarkoittaa digitaalisten palvelujen lisäksi esimerkiksi sitä, että kunnanvaltuuston kokoukset täytyy tekstittää jälkikäteen.

Marinin hallitus puuttuu naisiin kohdistuvaan väkivaltaan entistä laajemmin25.10.2020 05:45:00 EETTiedote

Tämän viikon torstaina julkaistiin Marinin hallituksen hallitusohjelmassa sovittu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma. Ohjelmassa painotetaan erityisesti digitaaliseen ja kunniaan liittyvään väkivaltaan puuttumista. Lisäksi keskiössä ovat väkivallan ennaltaehkäisy, viranomaisten kouluttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tilastojen mukaan Suomi on yksi Euroopan vaarallisimmista maista naisille, arvion mukaan joka kolmas nainen kokee lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana. Seksuaalinen ja verkossa tapahtuva häirintä ovat huomattavasti yleisempää etenkin nuorilla naisilla.