Demarinaiset: : Tasa-arvo etenee hallituksen tärkeiden uudistusten myötä

Tällä viikolla on annettu esitykset kahdesta ihmisten hyvinvointia huomattavasti lisäävästä uudistuksesta: lakiin saadaan sitova 0,7 hoitajamitoitus ja hallitus on saanut yhteisen kannan perhevapaamallista. Nämä molemmat uudistukset ovat erittäin tärkeitä tasa-arvon kannalta.

Sitovan 0,7 hoitajamitoituksen kirjaaminen lakiin on hoivapalveluiden kannalta tärkeä parannus. Se parantaa niin hoivapalveluiden piirissä olevien asemaa kuin lisää hoitoalalla työskentelevien hyvinvointia. Edelleen suurin osa hoiva-alalla työskentelevistä on naisia, joten uudistus vaikuttaa positiivisesti heidän työhyvinvointiinsa. Hoitajamitoitus astuu voimaan elokuun alussa.

”Sitova hoitajamitoitus on selkeä signaali hallitukselta siitä, että meille ikäihmisten arvokas hoito on kunnia asia. Hoiva-alan arvostuksen on näyttävä myös työoloissa. ” Demarinaisten puheenjohtaja ministeri Tytti Tuppurainen täsmentää.

Toinen tasa-arvoa merkittävästi edistävä uudistus on pitkään odotettu perhevapaauudistus. Hallitus on antanut esityksen uudesta perhevapaamallista jatkotyöstöä varten. Keskeisintä siinä on molemmille vanhemmille kiintiöidyt yhtä suuret osuudet, mahdollisuudet joustoihin ja perheiden moninaisuuden huomioiminen.

”Moderni perhevapaamalli hyödyttää sekä vanhempien hoivavastuun jakamista, että vanhempien asemaa työmarkkinoilla. Selkeät kiintiöt molemmille vanhemmille ovat nykyaikaa, jonka avulla pystytään muovaamaan myös juurtuneita sukupuolikäsityksiä ja konservatiivisia rakenteita. Tämä on feminististä politiikkaa parhaimmillaan” Tuppurainen päättää.