Demarinaiset: Tuemme pääministeri Marinin turvallisuuspoliittista kantaa Suomen Nato-jäsenyydestä

Pääministeri ja SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin kertoi tänään tiedotteella turvallisuuspoliittisen kantansa yhdessä Tasavallan Presidentti Sauli Niinistön kanssa. Heidän kantansa mukaan Suomen on haettava ensi tilassa Nato-jäsenyyttä.

-Annamme kaiken tukemme pääministeri Marinin turvallisuuspoliittiselle kannalle. Suomen on tehtävä kaikkensa rauhan ja vakauden säilyttämisen eteen, sekä vastattava myös turvallisuuspoliittiseen toimintaympäristön muutokseen", Demarinaisten puheenjohtaja ministeri Tytti Tuppurainen painottaa.

-Venäjän yksipuolinen hyökkäys Ukrainaan on vaikuttanut toimintaympäristöömme dramaattisesti ja Venäjän naapurimaana meidän on jatkuvasti löydettävä ratkaisuja, jotka tukevat turvallisuutta ja vakautta. Näitä ratkaisuja ovat kansainväliset kumppanuudet ja monikeskeinen yhteistyö, sekä diplomatia.  Nato-jäsenyys tukisi näitä tavoitteita ja vahvistaisi Suomen turvallisuutta, ” Tuppurainen päättää.

Demarinaiset: Kriisialueiden naiset ja tytöt eivät ole turvassa13.5.2022 14:25:59 EEST | Tiedote

Jo yli kaksi kuukautta kestänyt sotatila Ukrainassa on saanut aikaan humanitaarisen katastrofin. Yli neljä miljoonaa siviiliä on paennut kotimaastaan ja lisäksi heihin sekä Ukrainaan jääneisiin siviileihin on kohdistunut julmia sotarikoksia, kuten seksuaaliväkivaltaa, seksuaalissävytteistä kidutusta ja väkivallalla uhkailua. Rikokset ovat kohdistuneet erityisesti naisiin ja tyttöihin ikään katsomatta.

Demarinaiset: Sotaa pakenevia on suojeltava järjestäytyneeltä rikollisuudelta2.4.2022 14:23:05 EEST | Tiedote

Ukrainan sota on aiheuttanut suurimman Euroopan sisäisen pakolaisliikkeen sitten toisen maailmansodan. Noin 3,8 miljoonaa ukrainalaista on joutunut jättämään kotimaansa ja pakenemaan muualle Eurooppaan. Euroopan Unioni on tehnyt näkyviä toimia pakolaisten auttamiseksi ja helpotuksia on tehty esimerkiksi oleskeluluvan saamiseen. On ensi arvoisen tärkeää, että EU-maat tukevat Ukrainan kansaa ja heitä, jotka ovat joutuneet pakenemaan maasta.