Demarinaiset: Tyttöjen hyvinvointiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota

Viime perjantaina julkaistun THL:n kouluterveyskyselyn mukaan nuorten ja etenkin tyttöjen hyvinvointi on heikentynyt huomattavasti kuluneen kahden vuoden aikana. Kysely teetettiin peruskoulun yläluokilla ja toisen asteen opinnoissa opiskeleville nuorille kevään 2021 aikana. Vastauksista kävi ilmi että 30 prosenttia tytöistä kokee ahdistuneisuutta elämässään, tämä on kymmenen prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2019. Tämän lisäksi joka neljäs tytöistä kokee itsensä melko usein tai jatkuvasti yksinäiseksi.

“Kouluterveyskyselyn tulokset ovat todella huolestuttavia ja tilanne on otettava vakavasti. On selvää, että korona-ajalla on ollut huomattavia vaikutuksia nuoriin. Nyt meidän on otettava vastuu siitä, että nuorten hyvinvointi paranee. Etenkin tyttöjen kohdalta luvut ovat erityisen hälyttäviä”, painottaa Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

Ahdistuneisuuden ja yksinäisyyden tunteen lisäksi vastauksista nousi esiin tyttöjen kohtaaman seksuaalisen häirinnän huolestuttavasti kasvanut osuus. Lukioikäisistä tytöistä noin puolet on kokenut eri muotoista seksuaalista häirintää. Häirintää kokeneiden tyttöjen osuus on noussut 20 prosenttia vuodesta 2019.

“Tätä ei yksinkertaisesti voida hyväksyä. Jokainen tyttö ja nuori nainen ansaitsee turvallisen lapsuuden ja nuoruuden. Tarvitsemme konkreettisia panostuksia, jotta yksikään nuori ei kokisi olevansa avun ulkopuolella. Meidän on myös oltava vahvempia toimiessamme seksuaalista väkivaltaa vastaan. #MeToo-kampanja on opettanut meille, että seksuaalinen häirintä ja väkivalta ovat aivan liian usein läsnä nuorten elämässä myös verkossa. On tärkeää, että ongelmat tehdään näkyväksi, vain silloin siihen voidaan puuttua.

Kysely paljastaa myös stereotyyppisten sukupuoliroolien negatiiviset vaikutukset nuorten oloon. Näistä haitallisista malleista on päästävä eroon kouluttamalla nuorten parissa työskenteleviä ja korostamalla sukupuolisensitiivistä ja -tietoista kasvatusta. Nuorten hyvinvointiin panostaminen on tulevaisuusinvestointi ja tästä meidän aikuisten on kannettava vastuu.” Tuppurainen päättää.

Toimenpiteitä tyttöjen hyvinvoinnin parantamiseksi:

• Seitsemän päivän hoitotakuu tulee koskemaan myös mielenterveyspalveluita. Panostetaan ennaltaehkäisevään nuorisotyöhön ja matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin.
  • Tuetaan sukupuolisensitiivistä ja -tietoista kasvatusta ja annetaan kaikille mahdollisuus rakentaa identiteettinsä ilman sukupuoleen sidottuja olettamuksia.
  • Häirinnästä ja epäasiallisesta käytöksestä on uskallettava puhua ja jokaiseen tapaukseen on puututtava.
  • Kolmannen sektorin tuottamien palveluiden resurssit on turvattava. Suuri osa näistä tahoista järjestää vertaistuki- sekä vapaa-ajan toimintaa nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi.
  • Nuorille on taattava mahdollisuus maksuttomaan harrastustoimintaan koulupäivien yhteydessä.

Orpon hallituksen kehysriihi johtaa kurjistumisen kierteeseen15.4.2024 14:27:13 EEST | Tiedote

Orpon hallitus kokoontuu tällä viikolla kehysriiheen. Hallituksen tavoitteena on päättää noin kolmen miljardin euron lisäsäästöistä vielä tälle hallituskaudelle. Hallitus on epäonnistunut työllisyyspolitiikassaan, ja kasvutavoitteiden kaaduttua hallitus on ajautunut leikkauskierteeseen. Alustavien tietojen mukaan leikkauksia ollaan tekemässä muun muassa eläkkeisiin, sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä järjestöjen valtionavustuksiin.

Ei sairaalaverkon alasajolle12.4.2024 14:01:17 EEST | Tiedote

Orpon ja Purran hallitus aikoo leikata sairaaloista ja niiden palveluista. Tällä leikkauksella tavoitellaan sadan miljoonan euron säästöjä. Kotkan, Savonlinnan, Mikkelin, Kajaanin, Kemin, Kokkolan ja Hämeenlinnan keskussairaaloiden toimintoja, kuten tehohoitoa, ympärivuorokautista leikkaustoimintaa ja synnytyksien hoitamista ollaan lopettamassa. Näillä päätöksillä tilalle jäisi vain iso terveyskeskus. Tämän lisäksi supistamisvaarassa ovat Vaasa, Joensuu, Lappeenranta tai Rovaniemi. Näillä päätöksillä Orpon hallitus sulkisi puolet Suomen synnytyssairaaloista.

Demarinaiset vaativat rotia hallituksen poliittisiin virkanimityksiin17.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Demarinaisten hallitus on erittäin huolissaan Orpon ja Purran hallituksen valitsemasta linjasta nimittää oman puolueen jäseniä keskeisiin virkoihin. Näistä tuorein esimerkki on perussuomalaisten sisäministeri Mari Rantasen poliittisen valtiosihteerin nimittäminen suoraan Supon pääjohtajaksi. Ennen vaaleja perussuomalaiset vastustivat poliittisia virkanimityksiä, mutta valtaan päästyä virkoja jaetaan jäsenkirjan perusteella. Etenkin suojelupoliisin päällikön poliittinen virkanimitys herättää paljon kysymyksiä.