Demarinuoret: Afganistanin siviilien auttamista on kiirehdittävä

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

Islamistinen ääriliike Taleban on vallannut eilen Afganistanin pääkaupungin Kabulin. Ääriliike pitää vallassaan nyt koko maata, joka on ajautunut lyhyessä ajassa täyteen kaaokseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto vaatii kansainväliseltä yhteisöltä välitöntä reagointia hädässä olevien ihmisten auttamiseksi.

Tilanne Afganistanissa särkee sydämen. Kyse on lukemattomista ihmisistä, perheistä ja heidän oikeudestaan elää. Euroopan unionin ja jokaisen sen jäsenvaltion on kannettava vastuunsa ja osoitettava solidaarisuutta auttamalla hädänalaisimpia. EU:n on ennen kaikkea löydettävä nyt yhteisiä ratkaisuja siihen, miten kriisistä kärsivien siviilien tilannetta voitaisiin helpottaa ja samalla myös suureen pakolaismäärään on valmistauduttava pikaisesti. On aivan selvää, että edellisen pakolaiskriisin virheitä ei ole varaa toistaa, Perholehto painottaa.

EU:n on luotava yhteiset pelisäännöt tasaisemmasta vastuunjaosta ja kiintiöpakolaisten määrää on nostettava. Pidemmällä aikavälillä turvapaikkajärjestelmää on kehitettävä siten, että turvapaikkaprosessi voitaisiin mahdollisuuksien mukaan käynnistää jo lähtömaissa monitoimikeskuksissa, jotka toimivat UNHCR:n alaisina, Perholehto vaatii.

Pakolaispolitiikan tiivistäminen, yhteiset toimintatavat EU:n sisällä sekä yhteistyö muun maailman kanssa ovat tärkeä alku, mutta afganistanilaisten hätä ei vielä sillä ratkea. Pakolaiskriisiin puututaan aina parhaiten vakauttamalla lähtömaiden turvallisuustilannetta ja turvaamalla kehitysyhteistyömäärärahojen riittävyys.

Erityisesti perussuomalaiset ovat vaatineet, että pakolaisuutta on hoidettava lähtömaassa. Samaan aikaan he haluaisivat kuitenkin ajaa läpi mittavia kehitysyhteistyömäärärahojen leikkauksia, joilla nimenomaan vaikeutetaan näissä lähtömaissa tapahtuvaa ongelmien hoitamista, Perholehto muistuttaa.

Demarinuoret kantaa erityistä huolta Talebanin vahvistumisesta, kun suuri määrä aseita on päätynyt ääriliikkeen haltuun Afganistanissa. Tilanne on äärimmäisen vaarallinen maan siviileille, jotka ovat Talebanin vainon kohteita.

Kun sota ja terrori eivät ole läsnä omassa arjessa, on niiltä helppo sulkea silmänsä. Kehitysyhteistyön leikkaukset tai rajojen sulkeminen pakolaisilta eivät ole kestävä ratkaisu talouden haasteisiin. Maailman haavoittuvaisimpien ihmisten unohtaminen on itsekästä globaalin vastuun hylkäämistä, Perholehto linjaa.

Lisätiedot:

p. 0400596521
pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

Demarinuorten Perholehto ja Kokoomusnuorten Pajula: Eläkejärjestelmä täysremonttiin - maksujen korotus ei kelpaa yksin ratkaisuksi17.9.2021 14:46:41 EEST | Tiedote

Työeläkejärjestelmä on perustunut sukupolvien väliseen vastavuoroisuuteen, jossa kaikki maksavat vuorollaan työeläkemaksuja ja hyötyvät myöhemmin järjestelmästä. Eläketurvakeskuksen tuoreen raportin mukaan nykyinen eläkemaksutaso ei kuitenkaan riitä enää tulevaisuudessa eläkkeiden maksamiseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula vaativat, että vuosikymmenten haluttomuutta järjestelmätason uudistuksiin ei kuitattaisi vain nykyisten ja tulevien palkansaajien pussista.

Kun Pinjan mieli särkyi, alkoi vuosien mittainen kamppailu terveydestä: ”Jos jalka murtuu, kukaan ei pyydä odottamaan ensiapua kuukausia”10.9.2021 08:54:42 EEST | Uutinen

Yle kertoi sunnuntaina 5. syyskuuta artikkelissaan Veerasta, joka ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion silmissä tarpeeksi sairas psyykkisesti saadakseen apua. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehdolle aihe on henkilökohtainen. Perholehto oli vasta 14-vuotias, kun hän sairastui syömishäiriöön, joka vei hänet vuosien mittaiseen kamppailuun terveytensä kanssa.