Demarinuoret: EK:n ehdotus lomien leikkaamisesta on vastuuton

Demarinuoret tyrmää Elinkeinoelämän keskusliiton ehdotuksen leikata ihmisten lomia. Elinkeinoelämän keskusliitto ehdottaa ihmisten lomaoikeuksien heikentämistä entisestään. Ehdotus on vastuuton ja vaikeuttaisi entisestään monien työelämässä uupumusta kokevien työntekijöiden tilannetta entisestään. Ihmiset arvostavat tutkitusti paljon vapaa-aikaa ja epävarmassa työelämässä ihmisillä on oltava oikeus kunnollisiin lomiin.

“EK:n ehdotus on pöyristyttävä ja ihmisten todellisuudesta irtaantunut. Ihmiset arvostavat työntekoa, mutta on todella ymmärrettävää, että vapaa-aikaa arvostetaan myös paljon. Tämä suunta, jossa työntekijän pakotetaan olevan yhä enemmän työnantajan käytettävissä edustaa todella keskiaikaista ajattelutapaa. EK on ollut runnomassa työntekijöille isoja heikennyksiä, väläyttänyt lakkosanktioiden merkittävää kiristämistä ja Suomen Yrittäjät on halunnut luopua yleissitovista työehdoista. Työnantajille ei tunnu työntekijöiden ruoskimisessa riittävän mikään”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi jyrähtää.

Ihmisten kokeman epävarmuuden lisäämisen sijaan pitäisi pyrkiä helpottamaan työn ja perhe-elämän yhdistämistä ja parantamaan ihmisten tulevaisuudennäkymiä. Etenkin nuorten tulevaisuudenusko on Nuorisobarometrien mukaan heikentynyt. Tämä on looginen lopputulos sille Sipilän hallituksen politiikalle, jossa koulutukseen ja julkisiin palveluihin on tehty isoja leikkauksia ja työelämän laatua on heikennetty.

"Seuraavan hallituksen yhtenä tärkeimmistä tehtävistä on uudistaa sosiaaliturvaa ja miettiä ratkaisuja siihen, että miten teknologian kehitykseen ja työn muutokseen vastataan. Monelle nykypäivän työntekijälle työn ja vapaa-ajan erottaminen on hyvin vaikeaa. Siksi olisi korkea aika puuttua siihen, että jokaiselle turvattaisiin tavalla tai toisella oikeus lomaan. Olisikin kyykyttämisen sijaan korkea aika uudistaa sosiaaliturva ja parantaa nuorten, pätkätyöntekijöiden ja yrittäjien lomaoikeuksia", Näkkäläjärvi päättää.

Demarinuoret: Nuoria ja pätkätyöntekijöitä syrjivä vuosilomalaki on uudistettava!17.5.2018 14:26Tiedote

Helsingin Sanomien uutisen mukaan EK torppasi etenkin nuorille epäedullisen vuosilomalain uudistamisen. Demarinuoret vaatii nuoria ja pätkätyöntekijöitä syrjivän vuosilomalain uudistamista. Nykyinen vuosilomalaki on monimutkainen, vaikeaselkoinen ja epäreilu alle vuoden työsuhteita tekeviä työntekijöitä kohtaan. Nykyään työntekijä ansaitsee vuosilomaa lomanmääräytymisvuodelta, joka on aina 1.4.-31.3. Jos työsuhde on kestänyt alle vuoden 31.3. mennessä, ansaitsee henkilö vuosilomaa 2 arkipäivää jokaiselta täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos taas työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt yli vuoden, ansaitsee henkilö vuosilomaa 2,5 arkipäivää. Lyhyet työsuhteet ovat yleisiä etenkin nuorilla ja matalapalkkaisilla palvelualoilla.

Demarinuoret: Turkin laiton tunkeutuminen Afriniin ja systemaattinen väkivalta on tuomittava21.3.2018 11:28Tiedote

Demarinuoret vaatii Suomen ulkopoliittista johtoa tuomitsemaan Turkin laittomat toimet ja systemaattisen väkivallan Afrinissa. Turkki aloitti 20. päivä tammikuuta 2018 hyökkäyksen ja sotatoimet Syyrian Afrinissa. Aluetta on pommitettu säälimättömästi kaksi kuukautta ja sunnuntaina turkkilaiset joukot ottivat Afrinin kaupungin hallintaan Syyrian pohjoisosissa. Hyökkäykset ovat pakottaneet kymmeniä tuhansia ihmisiä pakenemaan ja satoja siviilejä on tapettu iskuissa.