Demarinuoret: EK:n ehdotus lomien leikkaamisesta on vastuuton

Demarinuoret tyrmää Elinkeinoelämän keskusliiton ehdotuksen leikata ihmisten lomia. Elinkeinoelämän keskusliitto ehdottaa ihmisten lomaoikeuksien heikentämistä entisestään. Ehdotus on vastuuton ja vaikeuttaisi entisestään monien työelämässä uupumusta kokevien työntekijöiden tilannetta entisestään. Ihmiset arvostavat tutkitusti paljon vapaa-aikaa ja epävarmassa työelämässä ihmisillä on oltava oikeus kunnollisiin lomiin.

“EK:n ehdotus on pöyristyttävä ja ihmisten todellisuudesta irtaantunut. Ihmiset arvostavat työntekoa, mutta on todella ymmärrettävää, että vapaa-aikaa arvostetaan myös paljon. Tämä suunta, jossa työntekijän pakotetaan olevan yhä enemmän työnantajan käytettävissä edustaa todella keskiaikaista ajattelutapaa. EK on ollut runnomassa työntekijöille isoja heikennyksiä, väläyttänyt lakkosanktioiden merkittävää kiristämistä ja Suomen Yrittäjät on halunnut luopua yleissitovista työehdoista. Työnantajille ei tunnu työntekijöiden ruoskimisessa riittävän mikään”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi jyrähtää.

Ihmisten kokeman epävarmuuden lisäämisen sijaan pitäisi pyrkiä helpottamaan työn ja perhe-elämän yhdistämistä ja parantamaan ihmisten tulevaisuudennäkymiä. Etenkin nuorten tulevaisuudenusko on Nuorisobarometrien mukaan heikentynyt. Tämä on looginen lopputulos sille Sipilän hallituksen politiikalle, jossa koulutukseen ja julkisiin palveluihin on tehty isoja leikkauksia ja työelämän laatua on heikennetty.

"Seuraavan hallituksen yhtenä tärkeimmistä tehtävistä on uudistaa sosiaaliturvaa ja miettiä ratkaisuja siihen, että miten teknologian kehitykseen ja työn muutokseen vastataan. Monelle nykypäivän työntekijälle työn ja vapaa-ajan erottaminen on hyvin vaikeaa. Siksi olisi korkea aika puuttua siihen, että jokaiselle turvattaisiin tavalla tai toisella oikeus lomaan. Olisikin kyykyttämisen sijaan korkea aika uudistaa sosiaaliturva ja parantaa nuorten, pätkätyöntekijöiden ja yrittäjien lomaoikeuksia", Näkkäläjärvi päättää.

Demarinuoret: Perintövero on Suomen parhaita veroja ja sitä tarvitaan jatkossakin!11.10.2018 14:33Tiedote

Eduskunnassa keskustellaan tänään kansalaisaloitteesta perintö- ja lahjaveron poistamiseksi. Demarinuoret eivät kannata kansalaisaloitetta ja kehottavat eduskuntaa äänestämään kansalaisaloitteen hylkäämisen puolesta. Perintöveroa pitäisi sen sijaan korottaa hillitysti enimmillään 40 %:iin, lisätä perintöveron progressiivisuutta sekä poistaa perintöveron sukupolvenvaihdoshuojennus. Perintöveron maksuaikoja on myös paikallaan joustavoittaa.

Demarinuoret: Ulkoministeri Soinin luottamuksesta äänestettävä13.8.2018 14:54Tiedote

Demarinuoret haluaa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamuksesta välikysymyksen. Ministerin on nautittava eduskunnan luottamusta ja eduskunta voi mittauttaa ministerin luottamuksen välikysymyksellä, mikäli 20 kansanedustajaa sitä vaatii. Ulkoministeri Soinin toistuvat aborttivastaiset kannanotot ja osallistuminen ulkomailla aborttia vastustavaan mielenosoitukseen ovat selkeästi vastoin Suomen ihmisoikeus- ja ulkopoliittista linjaa.