Demarinuoret: EK:n ehdotus lomien leikkaamisesta on vastuuton

Demarinuoret tyrmää Elinkeinoelämän keskusliiton ehdotuksen leikata ihmisten lomia. Elinkeinoelämän keskusliitto ehdottaa ihmisten lomaoikeuksien heikentämistä entisestään. Ehdotus on vastuuton ja vaikeuttaisi entisestään monien työelämässä uupumusta kokevien työntekijöiden tilannetta entisestään. Ihmiset arvostavat tutkitusti paljon vapaa-aikaa ja epävarmassa työelämässä ihmisillä on oltava oikeus kunnollisiin lomiin.

“EK:n ehdotus on pöyristyttävä ja ihmisten todellisuudesta irtaantunut. Ihmiset arvostavat työntekoa, mutta on todella ymmärrettävää, että vapaa-aikaa arvostetaan myös paljon. Tämä suunta, jossa työntekijän pakotetaan olevan yhä enemmän työnantajan käytettävissä edustaa todella keskiaikaista ajattelutapaa. EK on ollut runnomassa työntekijöille isoja heikennyksiä, väläyttänyt lakkosanktioiden merkittävää kiristämistä ja Suomen Yrittäjät on halunnut luopua yleissitovista työehdoista. Työnantajille ei tunnu työntekijöiden ruoskimisessa riittävän mikään”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi jyrähtää.

Ihmisten kokeman epävarmuuden lisäämisen sijaan pitäisi pyrkiä helpottamaan työn ja perhe-elämän yhdistämistä ja parantamaan ihmisten tulevaisuudennäkymiä. Etenkin nuorten tulevaisuudenusko on Nuorisobarometrien mukaan heikentynyt. Tämä on looginen lopputulos sille Sipilän hallituksen politiikalle, jossa koulutukseen ja julkisiin palveluihin on tehty isoja leikkauksia ja työelämän laatua on heikennetty.

"Seuraavan hallituksen yhtenä tärkeimmistä tehtävistä on uudistaa sosiaaliturvaa ja miettiä ratkaisuja siihen, että miten teknologian kehitykseen ja työn muutokseen vastataan. Monelle nykypäivän työntekijälle työn ja vapaa-ajan erottaminen on hyvin vaikeaa. Siksi olisi korkea aika puuttua siihen, että jokaiselle turvattaisiin tavalla tai toisella oikeus lomaan. Olisikin kyykyttämisen sijaan korkea aika uudistaa sosiaaliturva ja parantaa nuorten, pätkätyöntekijöiden ja yrittäjien lomaoikeuksia", Näkkäläjärvi päättää.

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa10.6.2018 14:56Tiedote

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.

Demarinuoret: Raiskauslainsäädäntö on uudistettava - Demarinuoret tukee Suostumus 2018 -kampanjaa10.6.2018 14:20Tiedote

Demarinuoret vaatii raiskauksen määritelmän muuttamista jokaisen ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Suomen lainsäädäntö on edelleen puutteellinen itsemääräämisoikeuden toteutumisen näkökulmasta. Raiskaus on tulevaisuudessa määriteltävä suostumuksen puutteen eikä käytetyn väkivallan tai sen uhan kautta. Demarinuoret antaa täyden tukensa 5.6.2018 alkaneelle Suostumus2018-kansalaiskampanjalle.