Demarinuoret: Hallituksen työllisyyspolitiikka on nuorten ruoskimista

Sipilän hallituksen kehysriihessä päättämät muutokset nuorten työsuhteisiin eivät edistä työllisyyttä, vaan ovat epäreiluja ja syrjiviä työelämässä olevia ja uriaan aloittavia nuoria kohtaan. Perusteettomat määräaikaiset työsuhteet ja helpompi irtisanominen luovat kohtuutonta epävarmuutta työpaikoille.

”Alle 30-vuotiaiden työsuhteiden määräaikaisuuden perusteiden poistaminen on märkä rätti vasten nuorten ja erityisesti nuorten naisten kasvoja. Tälläkin hetkellä nuoret naiset saavat saman ikäisiä miehiä todennäköisemmin määräaikaisia työsuhteita esimerkiksi siksi, että heitä pidetään mahdollisina synnyttäjinä. Tämä hallituksen päätös tekee etenkin nuorten naisten asemasta työelämässä todella hankalan” Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi sanoo

Työelämän epävarmuus ja nuorten luottamus tulevaisuuteen eivät näillä toimilla parane. Nuorten työtilanteen epävarmuuden lisääminen entisestään tuskin nostaa historiallisen alhaista syntyvyyttä. Samaan aikaan hallitus leikkaa lapsiperheiden palveluista ja tuesta. On syytä muistaa, että Suomen perustuslaki kieltää syrjinnän iän perusteella.

”Tältä hallitukselta jäi tekemättä työllisyyttä merkittävästi edistävä perhevapaiden uudistus eikä miljardien yritystuista muka löytynyt mitään korjattavaa. Lisäksi kehysriihessä eriarvoisuutta vähentävät veropoliittiset avaukset loistavat poissaolollaan. Näköjään kun ei mitään saada aikaan ja muuta enää keksitty, päätettiin alkaa lyömään nuoria”, päättää Näkkäläjärvi.

Euroopan Demarinuorten liittokokous Suomeen keväällä 201925.11.2018 12:36:44Tiedote

Euroopan Demarinuorten valtuusto päätti lauantaina kokouksessaan Itävallassa, että Euroopan Demarinuorten seuraava liittokokous järjestetään Helsingissä. 29.-30.3.2019 Suomeen saapuu yli 250 nuorta sosialidemokraattia lähes 40 eri maasta. Kokous on suurin Suomessa pidettävä kansainvälinen poliittisen nuorisojärjestön tapahtuma 2010-luvulla. “On suuri kunnia saada yli 250 eurooppalaista kollegaa Suomeen keskustelemaan Euroopan tulevaisuudesta juuri eurovaalien alla. Vuosi 2019 on todellinen Eurooppa-politiikan supervuosi, koska eurovaalien lisäksi järjestetään eduskuntavaalit, joissa päätetään Suomen Eurooppa-politiikan suunta ja heinäkuusta 2019 Suomi aloittaa EU-puheenjohtajamaana. Suomella ja SDP:lla on loistava tilaisuus ottaa johtajuus siitä, että Euroopasta tehdään ilmastonmuutoksen torjumisen suurvalta ja voimakas demokratian puolestapuhuja”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa. “Euroopan suurimpana puoluepoliittisena nuorisojärjestönä olemme aktiivinen osa Eur