Demarinuoret: Hallituksen työllisyyspolitiikka on nuorten ruoskimista

Sipilän hallituksen kehysriihessä päättämät muutokset nuorten työsuhteisiin eivät edistä työllisyyttä, vaan ovat epäreiluja ja syrjiviä työelämässä olevia ja uriaan aloittavia nuoria kohtaan. Perusteettomat määräaikaiset työsuhteet ja helpompi irtisanominen luovat kohtuutonta epävarmuutta työpaikoille.

”Alle 30-vuotiaiden työsuhteiden määräaikaisuuden perusteiden poistaminen on märkä rätti vasten nuorten ja erityisesti nuorten naisten kasvoja. Tälläkin hetkellä nuoret naiset saavat saman ikäisiä miehiä todennäköisemmin määräaikaisia työsuhteita esimerkiksi siksi, että heitä pidetään mahdollisina synnyttäjinä. Tämä hallituksen päätös tekee etenkin nuorten naisten asemasta työelämässä todella hankalan” Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi sanoo

Työelämän epävarmuus ja nuorten luottamus tulevaisuuteen eivät näillä toimilla parane. Nuorten työtilanteen epävarmuuden lisääminen entisestään tuskin nostaa historiallisen alhaista syntyvyyttä. Samaan aikaan hallitus leikkaa lapsiperheiden palveluista ja tuesta. On syytä muistaa, että Suomen perustuslaki kieltää syrjinnän iän perusteella.

”Tältä hallitukselta jäi tekemättä työllisyyttä merkittävästi edistävä perhevapaiden uudistus eikä miljardien yritystuista muka löytynyt mitään korjattavaa. Lisäksi kehysriihessä eriarvoisuutta vähentävät veropoliittiset avaukset loistavat poissaolollaan. Näköjään kun ei mitään saada aikaan ja muuta enää keksitty, päätettiin alkaa lyömään nuoria”, päättää Näkkäläjärvi.

Demarinuoret: Perintövero on Suomen parhaita veroja ja sitä tarvitaan jatkossakin!11.10.2018 14:33Tiedote

Eduskunnassa keskustellaan tänään kansalaisaloitteesta perintö- ja lahjaveron poistamiseksi. Demarinuoret eivät kannata kansalaisaloitetta ja kehottavat eduskuntaa äänestämään kansalaisaloitteen hylkäämisen puolesta. Perintöveroa pitäisi sen sijaan korottaa hillitysti enimmillään 40 %:iin, lisätä perintöveron progressiivisuutta sekä poistaa perintöveron sukupolvenvaihdoshuojennus. Perintöveron maksuaikoja on myös paikallaan joustavoittaa.

Demarinuoret: Ulkoministeri Soinin luottamuksesta äänestettävä13.8.2018 14:54Tiedote

Demarinuoret haluaa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamuksesta välikysymyksen. Ministerin on nautittava eduskunnan luottamusta ja eduskunta voi mittauttaa ministerin luottamuksen välikysymyksellä, mikäli 20 kansanedustajaa sitä vaatii. Ulkoministeri Soinin toistuvat aborttivastaiset kannanotot ja osallistuminen ulkomailla aborttia vastustavaan mielenosoitukseen ovat selkeästi vastoin Suomen ihmisoikeus- ja ulkopoliittista linjaa.

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.