Demarinuoret: Hallituksen työllisyyspolitiikka on nuorten ruoskimista

Sipilän hallituksen kehysriihessä päättämät muutokset nuorten työsuhteisiin eivät edistä työllisyyttä, vaan ovat epäreiluja ja syrjiviä työelämässä olevia ja uriaan aloittavia nuoria kohtaan. Perusteettomat määräaikaiset työsuhteet ja helpompi irtisanominen luovat kohtuutonta epävarmuutta työpaikoille.

”Alle 30-vuotiaiden työsuhteiden määräaikaisuuden perusteiden poistaminen on märkä rätti vasten nuorten ja erityisesti nuorten naisten kasvoja. Tälläkin hetkellä nuoret naiset saavat saman ikäisiä miehiä todennäköisemmin määräaikaisia työsuhteita esimerkiksi siksi, että heitä pidetään mahdollisina synnyttäjinä. Tämä hallituksen päätös tekee etenkin nuorten naisten asemasta työelämässä todella hankalan” Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi sanoo

Työelämän epävarmuus ja nuorten luottamus tulevaisuuteen eivät näillä toimilla parane. Nuorten työtilanteen epävarmuuden lisääminen entisestään tuskin nostaa historiallisen alhaista syntyvyyttä. Samaan aikaan hallitus leikkaa lapsiperheiden palveluista ja tuesta. On syytä muistaa, että Suomen perustuslaki kieltää syrjinnän iän perusteella.

”Tältä hallitukselta jäi tekemättä työllisyyttä merkittävästi edistävä perhevapaiden uudistus eikä miljardien yritystuista muka löytynyt mitään korjattavaa. Lisäksi kehysriihessä eriarvoisuutta vähentävät veropoliittiset avaukset loistavat poissaolollaan. Näköjään kun ei mitään saada aikaan ja muuta enää keksitty, päätettiin alkaa lyömään nuoria”, päättää Näkkäläjärvi.

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa10.6.2018 14:56Tiedote

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.

Demarinuoret: Raiskauslainsäädäntö on uudistettava - Demarinuoret tukee Suostumus 2018 -kampanjaa10.6.2018 14:20Tiedote

Demarinuoret vaatii raiskauksen määritelmän muuttamista jokaisen ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Suomen lainsäädäntö on edelleen puutteellinen itsemääräämisoikeuden toteutumisen näkökulmasta. Raiskaus on tulevaisuudessa määriteltävä suostumuksen puutteen eikä käytetyn väkivallan tai sen uhan kautta. Demarinuoret antaa täyden tukensa 5.6.2018 alkaneelle Suostumus2018-kansalaiskampanjalle.