Demarinuoret: Hallituksen työllisyyspolitiikka on nuorten ruoskimista

Sipilän hallituksen kehysriihessä päättämät muutokset nuorten työsuhteisiin eivät edistä työllisyyttä, vaan ovat epäreiluja ja syrjiviä työelämässä olevia ja uriaan aloittavia nuoria kohtaan. Perusteettomat määräaikaiset työsuhteet ja helpompi irtisanominen luovat kohtuutonta epävarmuutta työpaikoille.

”Alle 30-vuotiaiden työsuhteiden määräaikaisuuden perusteiden poistaminen on märkä rätti vasten nuorten ja erityisesti nuorten naisten kasvoja. Tälläkin hetkellä nuoret naiset saavat saman ikäisiä miehiä todennäköisemmin määräaikaisia työsuhteita esimerkiksi siksi, että heitä pidetään mahdollisina synnyttäjinä. Tämä hallituksen päätös tekee etenkin nuorten naisten asemasta työelämässä todella hankalan” Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi sanoo

Työelämän epävarmuus ja nuorten luottamus tulevaisuuteen eivät näillä toimilla parane. Nuorten työtilanteen epävarmuuden lisääminen entisestään tuskin nostaa historiallisen alhaista syntyvyyttä. Samaan aikaan hallitus leikkaa lapsiperheiden palveluista ja tuesta. On syytä muistaa, että Suomen perustuslaki kieltää syrjinnän iän perusteella.

”Tältä hallitukselta jäi tekemättä työllisyyttä merkittävästi edistävä perhevapaiden uudistus eikä miljardien yritystuista muka löytynyt mitään korjattavaa. Lisäksi kehysriihessä eriarvoisuutta vähentävät veropoliittiset avaukset loistavat poissaolollaan. Näköjään kun ei mitään saada aikaan ja muuta enää keksitty, päätettiin alkaa lyömään nuoria”, päättää Näkkäläjärvi.