DemarinuoretDemarinuoret

Demarinuoret ja Vasemmistonuoret: Nuorille on taattava reilu mahdollisuus kodin omistamiseen

Demarinuoret ja Vasemmistonuoret peräänkuuluttavat kohtuuhintaisen asumisen turvaamista erityisesti nuorille ja muille pienituloisille ihmisille eri elämänvaiheessa. Asunto on ihmisoikeus – ja asuntopolitiikalla tulee Suomessa vahvistaa ihmisten mahdollisuuksia oman kodin hankkimiseen sekä edulliseen asumiseen varallisuudesta riippumatta.

Kuva: Demarinuoret & Vasemmistonuoret

Asuntomarkkinat ovat keskeinen esimerkki siitä, kuinka kuilu hyvä- ja huono-osaisten välillä näkyy Suomessa. Kaikilla ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia kerryttää varallisuutta omistusasumisen muodossa. Esteenä ovat erityisesti asuntojen nousevat hinnat, epätyypillisten työsuhteiden yleistyminen, varallisuuserot sekä opintojen pidentyminen. Kaikki nämä vaikuttavat sekä yksin että erikseen, mahdollisuuteen saada asuntolainaa pankista,” toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Yle Kioskin (5.2.2021) mukaan Suomessa on “vuokralla asumiseen tuomittu sukupolvi.” Moni nuori pystyy varmasti samaistumaan tähän. Kaikki eivät välttämättä ole edes osanneet haaveilla omistusasunnosta ajatellessaan, että asuntomarkkinat eivät ole heitä varten. Samaan aikaan valmiiksi varakkaat kerryttävät itselleen lisää omaisuutta pienituloisten huonon markkina-aseman avulla. Eriarvoisuuskehitykselle ei näy loppua, jollei asuntomarkkinoihin tulla voimakkaammalla asuntopolitiikalla mukaan.

Valtion etuusjärjestelmän voidaan nähdä lisäävän varallisuuseroja. Kelan asumistilastoista vuodelta 2019 ilmenee, että asuntosijoittajat saavat runsaasti tukea valtiolta vuokralaisille maksettavan asumistuen muodossa. Asumistukea ei kuitenkaan myönnetä suoraan lainan lyhennyksiin, jos omistaja itse asuu asunnossaan. Vuokra-asuntoon maksetaan suhteessa enemmän asumistukea, kuin omistusasuntoon. Suomen etu olisikin, että mahdollisimman moni saisi asua omistusasunnossa.

Meillä on tilanne, jossa pankeilla ei ole kannattavaa ottaa riskiä asuntolainan myöntämisessä pienituloisille. Varakkaiden perheiden jälkeläisille ja korkeakoulutetuille pankit puolestaan arvioivat riskit pienemmiksi ja heidän kohdallaan otetaan herkemmin riskejä myöntää lainaa omistus- ja sijoitusasuntoihin. Sen lisäksi, että asetelma asuntomarkkinoilla on epäreilu, käyvät varallisuuserot myös yhteiskunnalle ja veronmaksajille kalliiksi.” kiteyttää Vasemmistonuorten puheenjohtaja Liban Sheikh

Demarinuoret ja Vasemmistonuoret vaativat asuntopolitiikalle uutta suuntaa. Myös nuorten ja vähävaraisten on päästävä mukaan asuntomarkkinoille. Asuntopolitiikka on kestävää vain silloin, kun päätöksillä torjutaan sosiaalista segregaatiota kunnissa.

Lisätietoja:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Liban Sheikh
Vasemmistonuoret ry
Liban@vasemmistonuoret.fi

Kuva: Demarinuoret & Vasemmistonuoret

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.

Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!6.3.2021 13:00:01 EET | Tiedote

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.