Demarinuoret: Nuoria ja pätkätyöntekijöitä syrjivä vuosilomalaki on uudistettava!

Helsingin Sanomien uutisen mukaan EK torppasi etenkin nuorille epäedullisen vuosilomalain uudistamisen. Demarinuoret vaatii nuoria ja pätkätyöntekijöitä syrjivän vuosilomalain uudistamista. Nykyinen vuosilomalaki on monimutkainen, vaikeaselkoinen ja epäreilu alle vuoden työsuhteita tekeviä työntekijöitä kohtaan. Nykyään työntekijä ansaitsee vuosilomaa lomanmääräytymisvuodelta, joka on aina 1.4.-31.3. Jos työsuhde on kestänyt alle vuoden 31.3. mennessä, ansaitsee henkilö vuosilomaa 2 arkipäivää jokaiselta täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos taas työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt yli vuoden, ansaitsee henkilö vuosilomaa 2,5 arkipäivää. Lyhyet työsuhteet ovat yleisiä etenkin nuorilla ja matalapalkkaisilla palvelualoilla.

"Nykyinen vuosilomalaki syrjii nuoria ja matalapalkkaisilla palvelualoilla työskenteleviä ihmisiä. Nykypäivän epävarmoilla työmarkkinoilla ja hektisessä työelämässä jokainen tarvitsee jaksamisen turvaamiseksi vapaa-aikaa ja kunnon lomat. Olisi oikeus ja kohtuus, että vuosilomat kertyisivät jokaiselle samoilla ehdoilla. Nykyinen järjestelmä suosii vakituisessa työsuhteessa olevia ja syrjii heitä, jotka ovat muutenkin epävarmemmassa tilanteessa. Käytännössä pitkäaikaiset työntekijät saavat nykyään vähintään viikon pidemmät vuosilomat kuin moni pätkätyöntekijä", Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi muistuttaa.

Sipilän hallitus päätti kevään kehysriihessä ehdottaa 3 kuukautta työttömänä olleen alle 30-vuotiaan työntekijän palkkaamisen määräaikaisena ilman perustetta. Päätös tulee entisestään lisäämään nuorten epävarmuutta työelämässä. Tämä päätös pitää perua ja perehtyä avoimesti uusiin keinoihin myös pienyrittäjien ja muiden sellaisten henkilöiden lomaoikeuksien parantamiseen, joilla ei nykyään oikeuksia ole. On käsittämätöntä, että hallitus ajaa ensin nuoret pätkätöiden oravanpyörään eikä sen jälkeen anneta edes tasa-arvoista lomakertymää.

“Suomessa on pätkätyöntekijöiden lisäksi paljon ihmisiä, joilla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta pitää lomaa. Heidän asemansa parantamiseksi on ryhdyttävä pohtimaan ennakkoluulottomasti keinoja lomaoikeuksien parantamiseksi. Voisiko esimerkiksi jonkinlainen lomavakuutusrahasto olla ratkaisu siihen, että jokaiselle pystyttäisiin takaamaan edes jonkinlainen hengähdystauko joka vuosi? Mielestäni tämä olisi selvittämisen arvoinen asia", Näkkäläjärvi pohtii.

Demarinuoret: Ulkoministeri Soinin luottamuksesta äänestettävä13.8.2018 14:54Tiedote

Demarinuoret haluaa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamuksesta välikysymyksen. Ministerin on nautittava eduskunnan luottamusta ja eduskunta voi mittauttaa ministerin luottamuksen välikysymyksellä, mikäli 20 kansanedustajaa sitä vaatii. Ulkoministeri Soinin toistuvat aborttivastaiset kannanotot ja osallistuminen ulkomailla aborttia vastustavaan mielenosoitukseen ovat selkeästi vastoin Suomen ihmisoikeus- ja ulkopoliittista linjaa.

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa10.6.2018 14:56Tiedote

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.

Demarinuoret: Raiskauslainsäädäntö on uudistettava - Demarinuoret tukee Suostumus 2018 -kampanjaa10.6.2018 14:20Tiedote

Demarinuoret vaatii raiskauksen määritelmän muuttamista jokaisen ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Suomen lainsäädäntö on edelleen puutteellinen itsemääräämisoikeuden toteutumisen näkökulmasta. Raiskaus on tulevaisuudessa määriteltävä suostumuksen puutteen eikä käytetyn väkivallan tai sen uhan kautta. Demarinuoret antaa täyden tukensa 5.6.2018 alkaneelle Suostumus2018-kansalaiskampanjalle.