Demarinuoret: Nuoria ja pätkätyöntekijöitä syrjivä vuosilomalaki on uudistettava!

Helsingin Sanomien uutisen mukaan EK torppasi etenkin nuorille epäedullisen vuosilomalain uudistamisen. Demarinuoret vaatii nuoria ja pätkätyöntekijöitä syrjivän vuosilomalain uudistamista. Nykyinen vuosilomalaki on monimutkainen, vaikeaselkoinen ja epäreilu alle vuoden työsuhteita tekeviä työntekijöitä kohtaan. Nykyään työntekijä ansaitsee vuosilomaa lomanmääräytymisvuodelta, joka on aina 1.4.-31.3. Jos työsuhde on kestänyt alle vuoden 31.3. mennessä, ansaitsee henkilö vuosilomaa 2 arkipäivää jokaiselta täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos taas työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt yli vuoden, ansaitsee henkilö vuosilomaa 2,5 arkipäivää. Lyhyet työsuhteet ovat yleisiä etenkin nuorilla ja matalapalkkaisilla palvelualoilla.

"Nykyinen vuosilomalaki syrjii nuoria ja matalapalkkaisilla palvelualoilla työskenteleviä ihmisiä. Nykypäivän epävarmoilla työmarkkinoilla ja hektisessä työelämässä jokainen tarvitsee jaksamisen turvaamiseksi vapaa-aikaa ja kunnon lomat. Olisi oikeus ja kohtuus, että vuosilomat kertyisivät jokaiselle samoilla ehdoilla. Nykyinen järjestelmä suosii vakituisessa työsuhteessa olevia ja syrjii heitä, jotka ovat muutenkin epävarmemmassa tilanteessa. Käytännössä pitkäaikaiset työntekijät saavat nykyään vähintään viikon pidemmät vuosilomat kuin moni pätkätyöntekijä", Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi muistuttaa.

Sipilän hallitus päätti kevään kehysriihessä ehdottaa 3 kuukautta työttömänä olleen alle 30-vuotiaan työntekijän palkkaamisen määräaikaisena ilman perustetta. Päätös tulee entisestään lisäämään nuorten epävarmuutta työelämässä. Tämä päätös pitää perua ja perehtyä avoimesti uusiin keinoihin myös pienyrittäjien ja muiden sellaisten henkilöiden lomaoikeuksien parantamiseen, joilla ei nykyään oikeuksia ole. On käsittämätöntä, että hallitus ajaa ensin nuoret pätkätöiden oravanpyörään eikä sen jälkeen anneta edes tasa-arvoista lomakertymää.

“Suomessa on pätkätyöntekijöiden lisäksi paljon ihmisiä, joilla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta pitää lomaa. Heidän asemansa parantamiseksi on ryhdyttävä pohtimaan ennakkoluulottomasti keinoja lomaoikeuksien parantamiseksi. Voisiko esimerkiksi jonkinlainen lomavakuutusrahasto olla ratkaisu siihen, että jokaiselle pystyttäisiin takaamaan edes jonkinlainen hengähdystauko joka vuosi? Mielestäni tämä olisi selvittämisen arvoinen asia", Näkkäläjärvi pohtii.

Demarinuoret: Perintövero on Suomen parhaita veroja ja sitä tarvitaan jatkossakin!11.10.2018 14:33Tiedote

Eduskunnassa keskustellaan tänään kansalaisaloitteesta perintö- ja lahjaveron poistamiseksi. Demarinuoret eivät kannata kansalaisaloitetta ja kehottavat eduskuntaa äänestämään kansalaisaloitteen hylkäämisen puolesta. Perintöveroa pitäisi sen sijaan korottaa hillitysti enimmillään 40 %:iin, lisätä perintöveron progressiivisuutta sekä poistaa perintöveron sukupolvenvaihdoshuojennus. Perintöveron maksuaikoja on myös paikallaan joustavoittaa.

Demarinuoret: Ulkoministeri Soinin luottamuksesta äänestettävä13.8.2018 14:54Tiedote

Demarinuoret haluaa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamuksesta välikysymyksen. Ministerin on nautittava eduskunnan luottamusta ja eduskunta voi mittauttaa ministerin luottamuksen välikysymyksellä, mikäli 20 kansanedustajaa sitä vaatii. Ulkoministeri Soinin toistuvat aborttivastaiset kannanotot ja osallistuminen ulkomailla aborttia vastustavaan mielenosoitukseen ovat selkeästi vastoin Suomen ihmisoikeus- ja ulkopoliittista linjaa.