Demarinuoret: Nykymuotoisesta uskonnonopetuksesta on luovuttava!

Demarinuoret vaatii, että nykymuotoisesta uskonnonopetuksesta luovutaan ja siirrytään kaikille pakollisena opetettavaan yhteiseen katsomustietoon. Ylen kyselyn mukaan 70 %:a kansasta kannattaa sitä.

“Nykyinen tapa, jossa opiskelijat jaetaan oman uskonnon tai uskonnottomuuden mukaan eri ryhmiin, on jäänne menneisyydestä. Kansa on valmis muutokseen ja olisi korkea aika sille, että päättäjätkin olisivat. Nykymalli ei edistä riittävällä tavalla ymmärryksen lisäämistä erilaisista uskonnoista ja ajattelutavoista” Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa.

Uskonnonopetuksen yhdistäminen yhteiseksi katsomustiedoksi edistäisi aitoa dialogia eri uskontokuntien sekä maailmankatsomusten välillä ja auttaisi oppilaita ymmärtämään nykymaailman ilmiöitä.

“Suomi on muuttunut ja tulee muuttumaan yhä monikulttuurisemmaksi. Jotta Suomi pysyy kansainvälisen kehityksen mukana ja hyvinvointivaltion tulevaisuus voidaan turvata, tarvitaan maahanmuuttoa. Silloin on myös selvää, että tarve eri uskontokuntien ja maailmankuvien väliselle dialogille, ymmärryksen lisäämiselle ja kunnioituksen rakentamiselle tulee myös kasvamaan. Uskonnonopetuksen uudistaminen on yksi konkreettinen keino tähän”, päättää Näkkäläjärvi.

Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ei lukukausimaksuille - myös kansainvälisiä opiskelijoita koskevista maksuista on luovuttava!9.5.2020 11:08:35 EESTTiedote

Vesa Vihriälän johtama selvitysryhmä ehdottaa raportissaan lukukausimaksuja kaikille opiskelijoille. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt tyrmäävät ehdotuksen. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat myös, että nykyisistä EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita koskevista lukukausimaksuista luovutaan.

Demarinuoret: Unkari on erotettava EU:sta!2.4.2020 08:57:19 EESTTiedote

Euroopan unionin tuomioistuin antaa tänään ratkaisunsa siitä, rikkoivatko Puola, Unkari ja Tshekki EU-lainsäädäntöä. Aiemmin tällä viikolla saimme lukea murheellisia uutisia siitä, että Unkarin hallitus ja pääministeri Orbán keskittävät valtaa itselleen. Parlamentin päätöksellä Unkarista tuli yhdessä hetkessä käytännössä diktatuuri. Unkarin hallitus ajaa myös lakia, jolla maan kunnat otetaan hallituksen kontrolliin. Demarinuoret vaatii toimien aloittamista Unkarin EU-jäsenyyden jäädyttämiseksi ja Unkarin EU-tukien lakkauttamiseksi.