Demarinuoret: Perintövero on Suomen parhaita veroja ja sitä tarvitaan jatkossakin!

Eduskunnassa keskustellaan tänään kansalaisaloitteesta perintö- ja lahjaveron poistamiseksi. Demarinuoret eivät kannata kansalaisaloitetta ja kehottavat eduskuntaa äänestämään kansalaisaloitteen hylkäämisen puolesta. Perintöveroa pitäisi sen sijaan korottaa hillitysti enimmillään 40 %:iin, lisätä perintöveron progressiivisuutta sekä poistaa perintöveron sukupolvenvaihdoshuojennus. Perintöveron maksuaikoja on myös paikallaan joustavoittaa.

“Ei ole mitään järkeä tehdä veropohjaan yli 700 miljoonan euron lovea vain sen takia, että voidaan jakaa hyvätuloisille verohelpotuksia. Perintövero on erinomainen työkalu eriarvoisuuden vähentämiseen jo siksi, ettei alle 20 000 euron omaisuuksia veroteta lainkaan. Vaikka talous kasvaa, niin Suomen julkinen talous ei ole vieläkään siinä kunnossa, että tällaiseen olisi varaa ja vaikka varaa olisikin, pitäisi ne suunnata koulutukseen, sosiaaliturvan uudistamiseen ja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Sopii vain toivoa, että kansalaisaloitteen kannattajat kertovat, mistä he tuollaisen potin leikkaisivat”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vaatii.

“Perintövero on Suomen parhaita veroja, koska se hillitsee eriarvoisuuden kasvua, se ei haittaa juuri lainkaan talouden ja työllisyyden kehitystä ja se kohdistuu ansiottomiin tuottoihin. Perintöveron merkitys julkiselle taloudelle tulee kasvamaan entisestään väestön ikääntymisen myötä. Jos tämäkin päätös tehdään hyvätuloisten ehdoilla, jää yhä suurempi taakka hyvinvointivaltion rahoittamisesta nuorten ja tulevien sukupolvien harteille. Perintöveron maksuaikoihin voidaan lisätä joustavuutta, mutta verosta ei pidä missään nimessä luopua kokonaan”, Näkkäläjärvi päättää.

Demarinuoret: Ulkoministeri Soinin luottamuksesta äänestettävä13.8.2018 14:54Tiedote

Demarinuoret haluaa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamuksesta välikysymyksen. Ministerin on nautittava eduskunnan luottamusta ja eduskunta voi mittauttaa ministerin luottamuksen välikysymyksellä, mikäli 20 kansanedustajaa sitä vaatii. Ulkoministeri Soinin toistuvat aborttivastaiset kannanotot ja osallistuminen ulkomailla aborttia vastustavaan mielenosoitukseen ovat selkeästi vastoin Suomen ihmisoikeus- ja ulkopoliittista linjaa.

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa10.6.2018 14:56Tiedote

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.

Demarinuoret: Raiskauslainsäädäntö on uudistettava - Demarinuoret tukee Suostumus 2018 -kampanjaa10.6.2018 14:20Tiedote

Demarinuoret vaatii raiskauksen määritelmän muuttamista jokaisen ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Suomen lainsäädäntö on edelleen puutteellinen itsemääräämisoikeuden toteutumisen näkökulmasta. Raiskaus on tulevaisuudessa määriteltävä suostumuksen puutteen eikä käytetyn väkivallan tai sen uhan kautta. Demarinuoret antaa täyden tukensa 5.6.2018 alkaneelle Suostumus2018-kansalaiskampanjalle.