Demarinuoret: Pinja Perholehto ja Wille Jäntti Demarinuorten uusiksi varapuheenjohtajiksi

Sosialidemokraattiset Nuoret ry:n XXVII:n liittokokous on valinnut liiton uusiksi varapuheenjohtajiksi Pinja Perholehdon ja Wille Jäntin. Perholehto valittiin Demarinuorten 1. varapuheenjohtajaksi 81,5 äänellä ja Jäntti järjestön 2. varapuheenjohtajaksi 58 äänellä. Sara Holappa sai vaalissa 40 ääntä ja Eetu Kinnunen 32 ääntä.

Pinja Perholehto ja Wille Jäntti, kuva: Pekko Korvuo

Pinja Perholehto on 21-vuotias hyvinkääläinen kaupunginvaltuutettu. Perholehto opiskelee johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmassa Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Kuluneella liittokokouskaudella hän on ollut asiantuntijajäsenenä Demarinuorten toisen asteen koulutuspoliittisessa työryhmässä ja toiminut aiemmin esimerkiksi Hyvinkään Demarinuorten puheenjohtajana.

Wille Jäntti on 23-vuotias turkulainen opiskelija. Jäntti opiskelee Turun yliopistossa matematiikan opettajaksi kolmatta vuotta. Demarinuorissa hän on toiminut kahden eri piirin piirihallituksissa ja kaksi vuotta Turun Demarinuorten hallituksessa. Jäntti toimii myös puolueen puolella Turun kunnallisjärjestön hallituksessa ja puolueosastonsa puheenjohtajana.

“Minulle on tärkeää, että Demarinuorissa tehdään jäsenten näköistä toimintaa ja tähän yksi keino on piirien toiminnan tukeminen. Liiton tulee jatkossakin kasvattaa nuorista yhteiskunnallisia vaikuttajia toimien samalla vahvana yhteiskunnallisena keskustelijana. Meillä on edessämme suuria haasteita ympäristömme suojelemisessa ja siinä keskustelussa meidän on kyettävä puhumaan isoistakin päätöksistä emmekä voi keskittyä vain pieniin yksityiskohtiin. Siksikin on tärkeää, että tulevaisuuden Demarinuoret on yhä vaikutusvaltaisempi nuorisojärjestö”, sanoo järjestön 1. varapuheenjohtaja Pinja Perholehto.

“Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asemaa on parannettu, mutta paljon tehtävää on vielä jäljellä. Translakiin on tehtävä kokonaisuudistus seuraavalla hallituskaudella. Tähän kuuluu ehdottomasti pakkosterilisaatiosta luopumisen lisäksi myös esimerkiksi se, että juridisesti tulisi voida valita sukupuoleksi myös vaihtoehto “muu”. Jokainen on erilainen, mutta aina samanarvoinen. Demarinuorissa jokainen saa olla oma itsensä eikä kenenkään tarvitse pelätä ilmaista itseään ja ajatuksiaan”, sanoo 2. varapuheenjohtaja Wille Jäntti.

Lisätiedot:
pinja.perholehto@outlook.com

Wille Jäntti
wille.jantti@hotmail.com

Pinja Perholehto ja Wille Jäntti, kuva: Pekko Korvuo

Demarinuoret: Perintövero on Suomen parhaita veroja ja sitä tarvitaan jatkossakin!11.10.2018 14:33Tiedote

Eduskunnassa keskustellaan tänään kansalaisaloitteesta perintö- ja lahjaveron poistamiseksi. Demarinuoret eivät kannata kansalaisaloitetta ja kehottavat eduskuntaa äänestämään kansalaisaloitteen hylkäämisen puolesta. Perintöveroa pitäisi sen sijaan korottaa hillitysti enimmillään 40 %:iin, lisätä perintöveron progressiivisuutta sekä poistaa perintöveron sukupolvenvaihdoshuojennus. Perintöveron maksuaikoja on myös paikallaan joustavoittaa.

Demarinuoret: Ulkoministeri Soinin luottamuksesta äänestettävä13.8.2018 14:54Tiedote

Demarinuoret haluaa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamuksesta välikysymyksen. Ministerin on nautittava eduskunnan luottamusta ja eduskunta voi mittauttaa ministerin luottamuksen välikysymyksellä, mikäli 20 kansanedustajaa sitä vaatii. Ulkoministeri Soinin toistuvat aborttivastaiset kannanotot ja osallistuminen ulkomailla aborttia vastustavaan mielenosoitukseen ovat selkeästi vastoin Suomen ihmisoikeus- ja ulkopoliittista linjaa.

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa10.6.2018 14:56Tiedote

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.