Demarinuoret: Suomeen tarvitaan lisää ihmisiä ja tulevaisuuden uskoa luovaa politiikkaa!

Tilastokeskuksen tuoreen väestöennusteen mukaan nuorten suomalaisten määrä laskee tulevaisuudessa huomattavasti. Syntyvyys on Suomen historian alhaisimmalla tasolla ja trendi on laskeva. Suomen väestö ikääntyy ja huoltosuhde heikkenee, mikä uhkaa hyvinvointivaltion tulevaisuutta.

“Työikäisen väestön määrän nopea laskeminen on ehdottomasti asia, josta kaikkien hyvinvointivaltion tulevaisuudesta kiinnostuneiden pitää kantaa huolta. Vaikka syntyvyyttä saataisiin nostettua hyvällä perhepolitiikalla, on se liian hidas lääke tilanteeseen eikä huomattava työllisyysasteen nostaminenkaan riitä yksinään ratkaisemaan asiaa. On päivänselvää, että tarvitsemme pikaisesti huomattavasti lisää maahanmuuttoa sekä parempaa ja perhekeskeisempää kotoutumispolitiikkaa, jotta huoltosuhde saadaan parempaan jamaan. Samoin tarvitsemme ihan jokaiselle Suomessa asuvalle vähintään toisen asteen koulutuksen ja siksi oppivelvollisuutta on laajennettava”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vaatii.

“Alentuneeseen syntyvyyteen liittyy varmasti monia asioita, mutta taatusti asiaan vaikuttaa nuorten heikentynyt tulevaisuususko. Olemme ensimmäinen sukupolvi, joka on pienituloisempi kuin vanhempamme. Nuori sukupolvi on kasvanut huoleen ympäristön ja ilmaston tilasta ja vakaa työelämä tuntuu monelle kaukaiselta haaveelta. Päättäjien on turha syytellä nuoria ellei itse ole valmis tekemään politiikkaan suunnanmuutosta. Työelämää on kehitettävä turvallisemmaksi, koulutukseen on investoitava ja ilmastopolitiikan kunnianhimoa on lisättävä. On käsittämätöntä, että hallitus haluaa hakata Suomen metsät matalaksi ja näpertelee vapaaehtoisten hyvitysmaksujen kanssa, kun ongelman suuruusluokka on hyvin tiedossa”, Näkkäläjärvi päättää.

Euroopan Demarinuorten liittokokous Suomeen keväällä 201925.11.2018 12:36Tiedote

Euroopan Demarinuorten valtuusto päätti lauantaina kokouksessaan Itävallassa, että Euroopan Demarinuorten seuraava liittokokous järjestetään Helsingissä. 29.-30.3.2019 Suomeen saapuu yli 250 nuorta sosialidemokraattia lähes 40 eri maasta. Kokous on suurin Suomessa pidettävä kansainvälinen poliittisen nuorisojärjestön tapahtuma 2010-luvulla. “On suuri kunnia saada yli 250 eurooppalaista kollegaa Suomeen keskustelemaan Euroopan tulevaisuudesta juuri eurovaalien alla. Vuosi 2019 on todellinen Eurooppa-politiikan supervuosi, koska eurovaalien lisäksi järjestetään eduskuntavaalit, joissa päätetään Suomen Eurooppa-politiikan suunta ja heinäkuusta 2019 Suomi aloittaa EU-puheenjohtajamaana. Suomella ja SDP:lla on loistava tilaisuus ottaa johtajuus siitä, että Euroopasta tehdään ilmastonmuutoksen torjumisen suurvalta ja voimakas demokratian puolestapuhuja”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa. “Euroopan suurimpana puoluepoliittisena nuorisojärjestönä olemme aktiivinen osa Eur

Demarinuoret: Perintövero on Suomen parhaita veroja ja sitä tarvitaan jatkossakin!11.10.2018 14:33Tiedote

Eduskunnassa keskustellaan tänään kansalaisaloitteesta perintö- ja lahjaveron poistamiseksi. Demarinuoret eivät kannata kansalaisaloitetta ja kehottavat eduskuntaa äänestämään kansalaisaloitteen hylkäämisen puolesta. Perintöveroa pitäisi sen sijaan korottaa hillitysti enimmillään 40 %:iin, lisätä perintöveron progressiivisuutta sekä poistaa perintöveron sukupolvenvaihdoshuojennus. Perintöveron maksuaikoja on myös paikallaan joustavoittaa.