Demarinuoret: Suomi tarvitsee vallankumouksen - Energiaan ja liikenteeseen

Demarinuoret vaatii merkittäviä muutoksia Suomen energia- ja liikennepolitiikkaan. Kehittyneen yhteiskunnan ja talousjärjestelmän toiminnan sovittaminen ilmaston ja luonnon kantokyvyn rajoihin on mahdollista vain, mikäli onnistumme lopettamaan energiantuotannon päästöt.

“Energia on keskeinen keskeinen yhteiskunnan moottori. Kasvavan talouden ja päästöjen irtikytkentä on mahdollista vain, jos meillä on tarjolla runsaasti päästötöntä energiaa. Jotta päästötöntä energiaa olisi paremmin saatavilla, on kivihiilen ja turpeen polttaminen on kiellettävä 2020-luvulla ja valtion on edistettävä tuuli-, aurinko ja ydinvoiman tuottamista sekä uusia vesivoiman sovellutuksia ja geotermistä energiaa. Ydinenergialaki on uudistettava kiireesti mahdollistamaan pienreaktoreiden kaupallinen käyttö ja kaukolämpöverkot on avattava kilpailulle”, Demarinuorten ympäristötyöryhmän puheenjohtaja Eetu Kinnunen vaatii.

Liikennesektorin osuus Suomen päästöistä on 20 % ja se on saatava ripeästi alas. Sen edellytyksenä on, että raideliikennettä kehitetään ja fossiilisten liikennepolttoaineiden käytöstä luovutaan 2030-luvun aikana.

“Kukaan ei tule hakemaan kotipihasta ihmisten Corolloja tai Passateja, mutta on päivänselvää, että liikenteen päästöjä pitää saada ripeästi alas. Samoin tarvitaan merkittäviä investointeja valtakunnalliseen raideliikenteeseen: on korkea aika laittaa suuret raidehankkeet, kuten tunnin junat Helsingistä Turkuun ja Tampereelle sekä Itärata käyntiin. Näihin voidaan hakea EU-rahoitusta, mutta tarvittaessa Suomen kehitystä edistäviä investointeja on tehtävä vaikka lainarahalla”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi päättää

Avaus on osa Demarinuorten myöhemmin julkaistavaa ilmasto- ja ympäristöohjelmaa.

Lisätiedot:

Mikkel Näkkäläjärvi

Puh. 0400765002

Eetu Kinnunen

Demarinuorten ympäristötyöryhmän puheenjohtaja

Puh. 0505453173

Demarinuoret vaatii muutosta opiskelijoiden ateriatuetun ruuan tarjoamisen ehtoihin15.10.2019 17:25:54 EESTTiedote

Demarinuoret iloitsee tämänpäiväisestä tiedosta, jonka mukaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistamat Unicafe-ravintolat luopuvat naudanlihan tarjoamisesta ensi vuoden helmikuussa. Demarinuoret vaatii myös valtiolta vahvempaa ohjausta siihen, miten ekologisesti kestävää ruokaa opiskelijoille tarvitaan. Se onnistuisi muuttamalla vuonna 2012 annettua Valtioneuvoston asetusta korkeakouluopiskelijoiden ruokailun tukemisen perusteista ja Kelan ruokasuosituksia.

Demarinuoret: Yritys- ja verotukien uudistamista on jatkettava!7.10.2019 13:34:18 EESTTiedote

Valtiosihteerityöryhmä jätti tänään raporttinsa yritystukien uudistamisesta. Yritys- ja verotukien uudistaminen on päässyt vasta alkuun. Tänään julkaistu Valtiovarainministeriön taloudellinen katsaus antaa myös aihetta pohtia keinoja hyvinvointivaltion rahoituspohjan saamiseksi kestävälle pohjalle. Demarinuoret vaatii hallitusta jatkamaan yritys- ja verotukien uudistamista määrätietoisesti.

Demarinuoret: Korkeakoulujen rahoituskorotukset tehtävä budjettiriihessä täysimääräisenä!23.8.2019 09:02:07 EESTTiedote

Demarinuoret vaativat ammattikorkeakouluille ja yliopistoille hallitusohjelmassa luvattuja 60 miljoonan euron perusrahoituksen korotuksia voimaan täysimääräisinä. Valtiovarainministeriön talousarvioehdotus vuodelle 2020 on jäämässä korkeakoulujen osalta vajavaiseksi. Korkeakoulujen rahoituksesta on leikattu tuntuvasti 2010-luvulla ja esimerkiksi ammattikorkeakoulujen rahoituksesta on leikattu yli viidesosa. Demarinuoret vaatii talousarvioehdotuksen korjaamista sovitun hallitusohjelman mukaiseksi.