Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.

“Suomi ja SDP tarvitsevat politiikkaan sukupolvenvaihdoksen. Olen täysin vakuuttunut siitä, että viisi nuorta kansanedustajaa ja nuori Euroopan parlamentin jäsen on realistinen tavoite Demarinuorille. SDP:ssa on käynnissä valtavan hieno nuorten esiinmarssi. Nuori sukupolvi on valmiina kantamaan vastuuta. Toivon, että koko maassa asetetaan runsaasti nuoria ehdolle vaaleihin ja heitä tuetaan kampanjoinnissa”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vetoaa.

Edellisissä eduskuntavaaleissa valittiin neljä alle 32-vuotiasta henkilöä SDP:n eduskuntaryhmän jäseniksi. Joona Räsänen, Sanna Marin, Ilmari Nurminen ja Nasima Razmyar ovat tehneet merkittävää työtä sosialidemokraattisen nuorisoliikkeen tavoitteiden edistämiseksi. Demarinuoret kiittää Räsästä, Marinia, Nurmista ja Razmyaria erinomaisesta yhteistyöstä ja toivoo menestystä tulevaisuuteen.

“Uskon vakaasti, että SDP on suurin puolue seuraavien eduskuntavaalien jälkeen ja pääsemme vaikuttamaan merkittävällä tavalla Suomen seuraavaan hallitusohjelmaan. Tulevan vaalikauden tärkeimpinä tavoitteena on oltava sosiaaliturvan uudistaminen sekä kokonaisvaltainen koulutuspolitiikan kehittäminen. On kestämätöntä, että jopa 15 % nuorista jää ilman toisen asteen koulutusta ja joka kymmenenellä peruskoulun päättävällä lukutaito ontuu pahasti. Suomi ei saa jakautua menestyjiin ja niihin, jotka putoavat kelkasta vaan kaikki on pidettävä mukana”, Näkkäläjärvi vaatii.

Demarinuoret: Ulkoministeri Soinin luottamuksesta äänestettävä13.8.2018 14:54Tiedote

Demarinuoret haluaa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamuksesta välikysymyksen. Ministerin on nautittava eduskunnan luottamusta ja eduskunta voi mittauttaa ministerin luottamuksen välikysymyksellä, mikäli 20 kansanedustajaa sitä vaatii. Ulkoministeri Soinin toistuvat aborttivastaiset kannanotot ja osallistuminen ulkomailla aborttia vastustavaan mielenosoitukseen ovat selkeästi vastoin Suomen ihmisoikeus- ja ulkopoliittista linjaa.

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Demarinuoret: Raiskauslainsäädäntö on uudistettava - Demarinuoret tukee Suostumus 2018 -kampanjaa10.6.2018 14:20Tiedote

Demarinuoret vaatii raiskauksen määritelmän muuttamista jokaisen ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Suomen lainsäädäntö on edelleen puutteellinen itsemääräämisoikeuden toteutumisen näkökulmasta. Raiskaus on tulevaisuudessa määriteltävä suostumuksen puutteen eikä käytetyn väkivallan tai sen uhan kautta. Demarinuoret antaa täyden tukensa 5.6.2018 alkaneelle Suostumus2018-kansalaiskampanjalle.