Demarinuoret: Turkin laiton tunkeutuminen Afriniin ja systemaattinen väkivalta on tuomittava

Demarinuoret vaatii Suomen ulkopoliittista johtoa tuomitsemaan Turkin laittomat toimet ja systemaattisen väkivallan Afrinissa. Turkki aloitti 20. päivä tammikuuta 2018 hyökkäyksen ja sotatoimet Syyrian Afrinissa. Aluetta on pommitettu säälimättömästi kaksi kuukautta ja sunnuntaina turkkilaiset joukot ottivat Afrinin kaupungin hallintaan Syyrian pohjoisosissa. Hyökkäykset ovat pakottaneet kymmeniä tuhansia ihmisiä pakenemaan ja satoja siviilejä on tapettu iskuissa.

“On päivänselvää, että Turkin aggressio Syyrian Afrinissa on kansainvälisen oikeuden vastaista.  Länsimainen yhteisö on käsittämättömällä tavalla kääntänyt selkänsä hätää kärsiville kurdeille. Rajojen väkivaltaista siirtelyä ei voi hyväksyä missään - ei, vaikka sen tekijä olisi kuka. Nämäkö on niitä yhteisiä arvoja, jotka ulkoministeri Soinin (sin.) mukaan Suomi ja Turkki jakavat? On korkea aika puuttua Turkin ja yksinvaltaisen presidentti Erdoğanin toimiin ja osoittaa solidaarisuutta kurdeille”, painottaa Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi.

Lauantaina 24. maaliskuuta kello 16.00 järjestetään kansainvälinen Afrin-päivä, jossa osoitetaan solidaarisuutta Afriniin. Suomessa tapahtumiin voi osallistua Helsingissä Senaatintorilla. Demarinuoret tukee tapahtumaa ja haluaa näyttää, että Afrin ei ole yksin ja demokraattisia arvoja puolustetaan maailmanlaajuisesti.

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa10.6.2018 14:56Tiedote

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.

Demarinuoret: Raiskauslainsäädäntö on uudistettava - Demarinuoret tukee Suostumus 2018 -kampanjaa10.6.2018 14:20Tiedote

Demarinuoret vaatii raiskauksen määritelmän muuttamista jokaisen ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Suomen lainsäädäntö on edelleen puutteellinen itsemääräämisoikeuden toteutumisen näkökulmasta. Raiskaus on tulevaisuudessa määriteltävä suostumuksen puutteen eikä käytetyn väkivallan tai sen uhan kautta. Demarinuoret antaa täyden tukensa 5.6.2018 alkaneelle Suostumus2018-kansalaiskampanjalle.