Demarinuoret: Yritys- ja verotukien uudistamista on jatkettava!

Valtiosihteerityöryhmä jätti tänään raporttinsa yritystukien uudistamisesta. Yritys- ja verotukien uudistaminen on päässyt vasta alkuun. Tänään julkaistu Valtiovarainministeriön taloudellinen katsaus antaa myös aihetta pohtia keinoja hyvinvointivaltion rahoituspohjan saamiseksi kestävälle pohjalle. Demarinuoret vaatii hallitusta jatkamaan yritys- ja verotukien uudistamista määrätietoisesti.

“Yritys- ja verotukien uudistamisessa ollaan yhä auttamatta lähtötelineissä. Työryhmän raportissa avataan ansiokkaasti eri verotukien kohdentumista ja siinä osoitetaan varsin selkeästi, että esimerkiksi listaamattomien yhtiöiden osinkoverotuksen tuki kohdentuu lähes 90-prosenttisesti ylimmälle tulokymmenykselle ja on kansantaloudelle haitallinen. Myös yrittäjävähennyksen leikkauksesta eli tosiasiassa yrittäjävähennyksestä yli puolet kohdistuu ylimmälle tuloluokalle eli suurituloisimmille. Ei ole missään määrin perusteltua ylläpitää tällaista kallista ja pääasiassa huipputuloisille kohdentuvaa järjestelmää”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa.

Suomen verojärjestelmässä on erilaisia verotukia ja -vähennyksiä yli 180 kappaletta. Vuonna 2018 ne maksoivat noin 26,8 miljardia euroa, josta 17,5 miljardia euroa kohdistuu valtion verotuloihin. Monimutkainen, byrokraattinen ja kilpailua vääristävä verojärjestelmä heikentää hyvinvointivaltion rahoitusta vakavalla tavalla. Lisäksi monet verotuet ohjaavat ympäristön kannalta haitalliseen toimintaan. Valtiosihteerityöryhmä kritisoi myös aiheellisesti listaamattomien yhtiöiden osinkoveromallin tuottavan perusteetonta etua pääomarikkaiden yritysten suurille omistajille.

“Valtiosihteerityöryhmän työ antaa hyvää pohjatietoa yritys- ja verotukien uudistamiseen ja poliittisten arvovalintojen tekemisen tueksi. Uudistamistyö olisi keskeisen tärkeää aloittaa karsimalla perusteettomia ja ympäristön kannalta haitallisia tukia kuten turpeen verotukea, uudistamalla listaamattomien yhtiöiden osinkoverotus ja luopumalla apteekkarivähennyksestä, jota yrittäjävähennykseksikin kutsutaan. Toivon todella, että yritys- ja verotukien uudistamista jatketaan”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi päättää.

Loppuraportti:https://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/yritystukia-selvittaneen-valtiosihteerityoryhman-muistio-julkistettu

Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ei lukukausimaksuille - myös kansainvälisiä opiskelijoita koskevista maksuista on luovuttava!9.5.2020 11:08:35 EESTTiedote

Vesa Vihriälän johtama selvitysryhmä ehdottaa raportissaan lukukausimaksuja kaikille opiskelijoille. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt tyrmäävät ehdotuksen. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat myös, että nykyisistä EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita koskevista lukukausimaksuista luovutaan.

Demarinuoret: Unkari on erotettava EU:sta!2.4.2020 08:57:19 EESTTiedote

Euroopan unionin tuomioistuin antaa tänään ratkaisunsa siitä, rikkoivatko Puola, Unkari ja Tshekki EU-lainsäädäntöä. Aiemmin tällä viikolla saimme lukea murheellisia uutisia siitä, että Unkarin hallitus ja pääministeri Orbán keskittävät valtaa itselleen. Parlamentin päätöksellä Unkarista tuli yhdessä hetkessä käytännössä diktatuuri. Unkarin hallitus ajaa myös lakia, jolla maan kunnat otetaan hallituksen kontrolliin. Demarinuoret vaatii toimien aloittamista Unkarin EU-jäsenyyden jäädyttämiseksi ja Unkarin EU-tukien lakkauttamiseksi.