Demarinuoret: Yritys- ja verotukien uudistamista on jatkettava!

Valtiosihteerityöryhmä jätti tänään raporttinsa yritystukien uudistamisesta. Yritys- ja verotukien uudistaminen on päässyt vasta alkuun. Tänään julkaistu Valtiovarainministeriön taloudellinen katsaus antaa myös aihetta pohtia keinoja hyvinvointivaltion rahoituspohjan saamiseksi kestävälle pohjalle. Demarinuoret vaatii hallitusta jatkamaan yritys- ja verotukien uudistamista määrätietoisesti.

“Yritys- ja verotukien uudistamisessa ollaan yhä auttamatta lähtötelineissä. Työryhmän raportissa avataan ansiokkaasti eri verotukien kohdentumista ja siinä osoitetaan varsin selkeästi, että esimerkiksi listaamattomien yhtiöiden osinkoverotuksen tuki kohdentuu lähes 90-prosenttisesti ylimmälle tulokymmenykselle ja on kansantaloudelle haitallinen. Myös yrittäjävähennyksen leikkauksesta eli tosiasiassa yrittäjävähennyksestä yli puolet kohdistuu ylimmälle tuloluokalle eli suurituloisimmille. Ei ole missään määrin perusteltua ylläpitää tällaista kallista ja pääasiassa huipputuloisille kohdentuvaa järjestelmää”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa.

Suomen verojärjestelmässä on erilaisia verotukia ja -vähennyksiä yli 180 kappaletta. Vuonna 2018 ne maksoivat noin 26,8 miljardia euroa, josta 17,5 miljardia euroa kohdistuu valtion verotuloihin. Monimutkainen, byrokraattinen ja kilpailua vääristävä verojärjestelmä heikentää hyvinvointivaltion rahoitusta vakavalla tavalla. Lisäksi monet verotuet ohjaavat ympäristön kannalta haitalliseen toimintaan. Valtiosihteerityöryhmä kritisoi myös aiheellisesti listaamattomien yhtiöiden osinkoveromallin tuottavan perusteetonta etua pääomarikkaiden yritysten suurille omistajille.

“Valtiosihteerityöryhmän työ antaa hyvää pohjatietoa yritys- ja verotukien uudistamiseen ja poliittisten arvovalintojen tekemisen tueksi. Uudistamistyö olisi keskeisen tärkeää aloittaa karsimalla perusteettomia ja ympäristön kannalta haitallisia tukia kuten turpeen verotukea, uudistamalla listaamattomien yhtiöiden osinkoverotus ja luopumalla apteekkarivähennyksestä, jota yrittäjävähennykseksikin kutsutaan. Toivon todella, että yritys- ja verotukien uudistamista jatketaan”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi päättää.

Loppuraportti:https://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/yritystukia-selvittaneen-valtiosihteerityoryhman-muistio-julkistettu

Demarinuoret vaatii muutosta opiskelijoiden ateriatuetun ruuan tarjoamisen ehtoihin15.10.2019 17:25:54 EESTTiedote

Demarinuoret iloitsee tämänpäiväisestä tiedosta, jonka mukaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistamat Unicafe-ravintolat luopuvat naudanlihan tarjoamisesta ensi vuoden helmikuussa. Demarinuoret vaatii myös valtiolta vahvempaa ohjausta siihen, miten ekologisesti kestävää ruokaa opiskelijoille tarvitaan. Se onnistuisi muuttamalla vuonna 2012 annettua Valtioneuvoston asetusta korkeakouluopiskelijoiden ruokailun tukemisen perusteista ja Kelan ruokasuosituksia.

Demarinuoret: Korkeakoulujen rahoituskorotukset tehtävä budjettiriihessä täysimääräisenä!23.8.2019 09:02:07 EESTTiedote

Demarinuoret vaativat ammattikorkeakouluille ja yliopistoille hallitusohjelmassa luvattuja 60 miljoonan euron perusrahoituksen korotuksia voimaan täysimääräisinä. Valtiovarainministeriön talousarvioehdotus vuodelle 2020 on jäämässä korkeakoulujen osalta vajavaiseksi. Korkeakoulujen rahoituksesta on leikattu tuntuvasti 2010-luvulla ja esimerkiksi ammattikorkeakoulujen rahoituksesta on leikattu yli viidesosa. Demarinuoret vaatii talousarvioehdotuksen korjaamista sovitun hallitusohjelman mukaiseksi.