Demarinuorten Kestävät keinot nuorisorikollisuuden torjuntaan -ohjelma

Nuorten jengiytymisestä ja rikollisuudesta on käyty politiikassa runsasta keskustelua. Demarinuorten “Kestävät keinot nuorisorikollisuuden torjuntaan” -paketti tuo keskusteluun mukaan inhimillisen ja kokonaisvaltaisen näkökulman 11 esityksen kautta.

‒ Nuorisorikollisuutta koskeva keskustelu on usein populistista. Etenkin sosiaalisen median keskusteluista näkee, että kokonaiskuvan sijaan moni keskittyy helppoihin heittoihin. Tähän me haluamme muutoksen. Olemme siksi laatineet paketin vaikuttavista, mutta inhimillisistä toimenpiteistä nuorisorikollisuuden ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi, kommentoi Perholehto.

Politiikassa penätään usein nuorisorikollisille kovempia rangaistuksia ja vaaditaan lisää viranomaisia. Samat toimijat tulevat kuitenkin toisinaan esittäneeksi yhtäältä muita poliittisia toimia, jotka lisäisivät yhteiskunnan eriarvoistumista ja heikentäisivät köyhimpien perheiden asemaa entisestään. Näin jengit saisivat vain lisää nuoria, joita rekrytoida.

Populismille tai yksinkertaistuksille ei saa antaa valtaa. Suomessa tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja monialaisia toimia, jotka huomioivat sekä nuorten pahoinvoinnin juurisyyt että jo syntyneitä ongelmia korjaavan toiminnan.

‒ Tarvitaan lisää poliiseja ja asiantuntijoiden näin katsoessa kovempia tuomioitakin, mutta niin kauan kuin emme tee mitään perusongelmalle, on rikollisuus jatkossakin vaihtoehto liian monelle nuorelle. Ohjelmamme pitää siksi sisällään monipuolisesti toimia aina perheiden palveluiden vahvistamisesta harrastustakuuseen ja rikoksia tekevien nuorten tukeen, Perholehto jatkaa.

Pehmeiden keinojen lisäksi Demarinuoret esittää toimenpiteitä joilla varmistetaan, että rikoksiin syyllistyneet nuoret ja heidät rikolliseen toimintaan rekrytoineet henkilöt kantavat vastuun teoistaan.

‒ Konkreettisia esityksiä tähän ovat esimerkiksi poliisin ja oikeuslaitoksen riittävä resursointi sekä nuorisorikollisuudesta vastaavan erikoissyyttäjän asettaminen. Samalla painotamme, että jokainen rikolliseksi ajautunut nuori ansaitsee mahdollisuuden uuteen alkuun. Vastuulliseen politiikkaan kuuluu aina ajatus siitä, että rakennamme myös väylän ulos rikollisesta toiminnasta, päättää Perholehto.

Ohjelma tiedotteen liitteenä ja täällä.

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten Perholehto: Keskusta on yksi Suomen ympäristövihamielisimmistä puolueista29.11.2022 12:51:39 EET | Tiedote

Keskusta on kunnostautunut hallituksen rivien horjuttajana. Aiemmin suurta keskustelua herätti puolueen toiminta saamelaiskäräjälain osalta. Viimeisimpänä tulilinjalle on joutunut hallituksen toukokuussa linjaama luonnonsuojelulaki. Demarinuorten Perholehto pitää Keskustan toimintaa epäisänmaallisena oman edun tavoitteluna, joka murentaa politiikan uskottavuutta. ”Keskustan pakka on levällään kuin Jokisen eväät. Puolue ei näytä enää itsekään tietävän, ovatko he hallitus- vai oppositiopuolue. Surullisinta tässä on, että upporikasta ja rutiköyhää pelataan sekä ihmisoikeuksien että luonnon kantokyvyn kustannuksella”, puuskahtaa Demarinuorten puheenjohtaja Perholehto. Luontokato ja ilmastonmuutos uhkaavat koko ihmiskunnan tulevaisuutta. Demarinuorten mukaan jokaisen vastuullisen puolueen tulisi pyrkiä politiikallaan siihen, että luontokato pysäytetään vuoteen 2025 mennessä. “Viimeistään luonnonsuojelulakia vastaan valiokunnissa äänestäminen osoittaa, että Keskusta kuuluu Suomen ympäristövi

Demarinuorten Perholehto: ilmastoruokaohjelman jarruttaminen on totuuden välttelyä ‒ kanna vastuusi, Kurvinen!2.11.2022 07:30:00 EET | Tiedote

Marinin hallitusohjelmaan kirjatun ilmastoruokaohjelman valmistelu on hautautunut maa- ja metsätalousministeriöön. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto syyttää ministeri Kurvista ohjelman valmistelun tahallisesta jarruttelusta. Perholehdon mukaan suomalaisille ei tule antaa valheellista kuvaa siitä, että eläinperäisten tuotteiden kulutusta ei tulisi vähentää.