Demarinuorten Perholehto: Kolmikantaa tarvitaan työmarkkinoilla, ei päätöksenteon eri tasoilla

Toimivan demokratian edellytys on poliittisen vallan hajauttaminen ja ihmisten laajat mahdollisuudet osallistua päätöksentekoon. On ongelmallista, jos samat ihmiset tekevät päätöksiä kolmella eri hallinnon tasolla: kunnanvaltuustoissa, eduskunnassa ja pian ehkä myös hyvinvointialueiden valtuustoissa.

Kuva: Demarinuoret/Jenni Lang

‒ Äänestysaktiivisuuden laskiessa viestin tulisi olla nimenomaan se, että paikkoja on tarjolla monelle ihmiselle eikä vain harvoille. Nyt vaarana on, että valta keskittyy yhä vahvemmin ja näkökulmien kirjo päätöksenteossa vähenee, Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto toteaa.

Suomessa on ollut yleinen tapa nimetä kansanedustajat ehdolle myös paikallisissa vaaleissa, koska jo entuudesta tunnetut nimet keräävät usein myös eniten ääniä. Käytäntö on kuitenkin ongelmallinen.

‒ On puolueiden kannalta ymmärrettävää, että isoja nimiä toivotaan ehdoille vaaleista toiseen. Tässä suhteessa demokratia kuitenkin kärsii, mikäli käytännöksi muodostuu tilanne, jossa samat ihmiset istuvat jokaisella päätöksenteon tasolla, Perholehto jatkaa.

‒ Ratkaisuna voisi olla samankaltainen ratkaisu kuin eduskunnan ja europarlamentin välillä. Jo kahdella päätöksenteon tasolla istuvan henkilön mahdollisuus asettua ehdolle vaaleissa olisi yhä turvattu lailla, mutta kolmannelle tasolle valituksi tullessaan tämän tulisi luovuttaa yksi paikoista varaedustajalle, Perholehto visioi.

Suomalainen yhteiskunta on yksi vapaimmista yhteiskunnista vaikuttaa. Globaalisti vain 4% maailman ihmisistä asuu maissa, joissa kansalaisvaikuttamista ei rajoiteta.

‒ Tämä on meille suomalaisille kunnia-asia, jota täytyy puolustaa. Todellinen kansanvalta vaatii aina moninaisuutta, jotta kaikkien ääni kuuluu yhteiskunnassa. Se, että sama henkilö saisi istua vain kahdella päätöksentekotasolla tukisi tätä tavoitetta erinomaisesti, Perholehto päättää.

Kuva: Demarinuoret/Jenni Lang

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten Perholehto ja Kokoomusnuorten Pajula: Eläkejärjestelmä täysremonttiin - maksujen korotus ei kelpaa yksin ratkaisuksi17.9.2021 14:46:41 EEST | Tiedote

Työeläkejärjestelmä on perustunut sukupolvien väliseen vastavuoroisuuteen, jossa kaikki maksavat vuorollaan työeläkemaksuja ja hyötyvät myöhemmin järjestelmästä. Eläketurvakeskuksen tuoreen raportin mukaan nykyinen eläkemaksutaso ei kuitenkaan riitä enää tulevaisuudessa eläkkeiden maksamiseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula vaativat, että vuosikymmenten haluttomuutta järjestelmätason uudistuksiin ei kuitattaisi vain nykyisten ja tulevien palkansaajien pussista.

Kun Pinjan mieli särkyi, alkoi vuosien mittainen kamppailu terveydestä: ”Jos jalka murtuu, kukaan ei pyydä odottamaan ensiapua kuukausia”10.9.2021 08:54:42 EEST | Uutinen

Yle kertoi sunnuntaina 5. syyskuuta artikkelissaan Veerasta, joka ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion silmissä tarpeeksi sairas psyykkisesti saadakseen apua. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehdolle aihe on henkilökohtainen. Perholehto oli vasta 14-vuotias, kun hän sairastui syömishäiriöön, joka vei hänet vuosien mittaiseen kamppailuun terveytensä kanssa.