Demarinuorten Perholehto: Mielenterveyskriisi ei ratkea pelkällä Terapiatakuulla

Demarinuoret osallistuu 20.9. "Jonota Terapiatakuun puolesta" -tempaukseen osana laajaa järjestöjen ja kansalaisten rintamaa. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto on pettynyt siihen, että Terapiatakuu ei edennyt kansalaisaloitteen tarkoittamalla tavalla. Samanaikaisesti hän kantaa huolta siitä, että mielenterveysongelmien ja uupumisen juurisyihin ei tunnuta etsittävän ratkaisuja.

Perholehto Pinja

‒ Terapiatakuun vesittyminen oli valtava pettymys. Samaan aikaan on käsittämätöntä, että ratkaisuksi tarjotaan pääosin vain palveluita – toisinaan jopa erikoissairaanhoitoa. Päättäjien on tajuttava, että hetkellisen palvelutarpeen sijaan uupumuksesta ja pahoinvoinnista on tullut valtava rakenteellinen ongelma. Yhteiskunnassa on moni asia pielessä, eikä tätä yksin terapialla korjata, muistuttaa Perholehto.

Opiskelun, vapaa-ajan ja työnteon tulisi tukea ihmisten henkistä kantokykyä ja antaa lisäarvoa arkeen. Epäonnistuneet koulutuspolitiikan muutokset ja edellisen hallituskauden massiiviset leikkaukset koulutuksesta sekä jatkuva vaatimustason kasvaminen puskevat nuoria kohti päinvastaista suuntaa.

‒ Toisen asteen opintojen pitäisi olla nuoruuden parhaita hetkiä. Nyt monelle jää mieleen kilpajuoksu itseä ja muita vastaan. Lukiosta kehittyy ylioppilastutkintokeskeinen hautomo, jonka paineista harva selviää ehjänä. Samaan aikaan ammattiin opiskelevat heitetään itsenäistymään työpaikoille, joissa onnekkaimmilla on hyvä työpaikkaohjaaja, mutta loput rämpivät itsekseen eteenpäin, Perholehto jatkaa.

Demarinuorten mukaan Suomessa tarvitaan kokonaisvaltaista koulutuspolitiikan reformia, jonka tavoitteena on purkaa järjestelmän tutkinto- ja suorituskeskeisyyttä.

‒  Koulutusjärjestelmän rakenteita on uudistettava lähivuosina niin, että järjestelmä tukee yksilöllisesti joustavampia opinto- ja elämänpolkuja, eikä pakota nuoria suorittamaan kapeiden normien mukaan. Todistukset ovat osoituksia tutkinnoista, mutta niistä ei voi tulla itseistarkoitus. Nuoret tarvitsevat enemmän armollisuutta, koulutusjärjestelmä joustavuutta ja yhteiskunta yhteisöllisyyttä, päättää Perholehto.

Perholehto Pinja

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten Perholehto: Huumeiden käyttäjien kuolemilta suljetaan silmät - käyttöhuoneiden pilotointiin annettava lupa31.1.2022 13:17:43 EET | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi 31.1. uuden huumekuolemien vähentämiseen tähtäävän mallin. THL:n mukaan huumekuolemien ehkäisyyn tulisi suhtautua yhtä painokkaasti kuin liikennekuolemiin, sillä huumeisiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää THL:n suosituksia vakavana viestinä, jonka tulisi johtaa Suomessa välittömiin toimiin päihdepolitiikan uudistamiseksi.