Demarinuorten Perholehto: Ministeri Kurvisen harkinta petti - Pekingiä syytä boikotoida

Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto moittii tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvista huonosta harkinnasta osallistua Pekingin olympialaisiin. Perholehto näkee, että valtion edustajan osallistuminen lähettäisi väärän signaalin ja horjuttaisi Suomen ihmisoikeuspolitiikan uskottavuutta.

– Millainen maa Suomi on, jos Riku Riski urheilijana päättää boikotoida Qatarin maajoukkueleiriä, mutta ministeri Kurvinen ei käytä harkintaa Pekingin olympialaisten suhteen? On mahdotonta tuomita vakuuttavasti maan ihmisoikeustilannetta ja olla yhtäältä valmis ihastelemaan kansainvälistä yhteisöä varten rakennettua urheilukulissia, Perholehto puuskahtaa.

Perholehto esittää, että valtioneuvosto kokoontuisi arvioimaan Kurvisen osallistumista olympialaisiin uudelleen. Perholehto muistuttaa, että Suomen ihmisoikeuspolitiikan tulisi näyttäytyä yhteiskunnan kaikkia osa-alueita läpileikkaavana arvona. Nyt sanat ja teot ovat pahasti ristiriidassa.

- Valtioneuvoston jäsenen osallistuminen Pekingin olympialaisiin ei ole pelkkää urheilua, vaan se on ennen kaikkea myös ulkopolitiikkaa. Diplomatiaa on syytä kunnioittaa, mutta ihmisoikeuksia edistetään harvoin hymyllä. Valtioneuvoston on syytä kokoontua pikimmiten ja kieltää paitsi Kurvisen Pekingiin lähteminen, myös vastaavat matkat tulevaisuudessa, Perholehto linjaa.

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Poliittiset nuorisojärjestöt seisovat yhdessä Ukrainan tukena – We Stand with Ukraine –mielenosoitus lauantaina23.2.2022 15:17:19 EET | Tiedote

Eduskuntapuolueiden nuorisojärjestöt järjestävät yhdessä mielenosoituksen We Stand with Ukraine lauantaina 26.2.2022 Helsingissä. Mielenosoituksen tarkoituksena on osoittaa suomalaisen nuorison tuki Ukrainalle ja sen kansalaisille sekä vaatia Venäjän hallintoa palauttamaan rauha Eurooppaan. Tapahtuman järjestäjinä ovat Demarinuoret, Keskustanuoret, Kokoomusnuoret, Kristillisdemokraattiset Nuoret, Liike Nyt Nuoret, Perussuomalainen nuoriso, RKP-nuoret, Vasemmistonuoret sekä Vihreät nuoret. Rauhanmielenosoitus alkaa lauantaina kello 12 Esplanadin puistosta, josta siirrytään kello 13 Tehtaankadulle Venäjän suurlähetystön läheisyyteen.

Demarinuorten Perholehto: Huumeiden käyttäjien kuolemilta suljetaan silmät - käyttöhuoneiden pilotointiin annettava lupa31.1.2022 13:17:43 EET | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi 31.1. uuden huumekuolemien vähentämiseen tähtäävän mallin. THL:n mukaan huumekuolemien ehkäisyyn tulisi suhtautua yhtä painokkaasti kuin liikennekuolemiin, sillä huumeisiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää THL:n suosituksia vakavana viestinä, jonka tulisi johtaa Suomessa välittömiin toimiin päihdepolitiikan uudistamiseksi.