Demarinuorten Perholehto: SDP:n otettava ratkaisijan rooli energiakriisissä – polttoaineiden kompensaatio käyttöön

Viime syksystä asti on eletty energiakriisin aikaa, kun polttoaineiden hintojen lisäksi myös muun muassa sähkön kustannukset ovat nousseet. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto vaatii emopuolue SDP:tä varmistamaan, ettei hallitus ylenkatso arjen huolia vaan edistää konkreettista kompensaatiomallia energiaköyhyyden estämiseksi.

– Niin kutsuttu energiakriisi on tarkoittanut etenkin pieni- ja keskituloisille kylmää kyytiä ja kevyempää lompakkoa. SDP:n on työskenneltävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden eteen, eikä odoteltava, että joku hallituskumppani mahdollisesti tekisi niin. Nopean aikavälin toimena määräaikainen ja progressiivinen könttäsummapalautus toimii veronalennuksia paremmin, toteaa Perholehto.

Perholehto pitää ripeiden toimien lisäksi  tärkeänä, että kompensaatio kohdistuu oikein ja tukee nimenomaan alimpia tuloluokkia, eikä ole universaali tulonsiirto myös hyvin toimeentuleville. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT on lausunnossaan kansallisesta tieliikenteen päästökaupasta todennut, että kotitalouden valinnoista irrallinen kertakorvaus ei vääristäisi ihmisten käyttäytymistä ja olisi helppo kohdistaa esimerkiksi tulotason mukaan.

– Veronalennus olisi yhteiskunnalle kallis ja yksilöiden kannalta tehottomampi keino tilanteeseen, jossa hintoja ohjaa pääosin maailmanmarkkinat. Sen heikkoutena on myös hankaluus säätää verotusta sellaiselle tasolle, joka kannustaisi yhä saavuttamaan päästövähennykset, mutta ei kurittaisi liikaa yksilöitä. Kompensaatiomalli vastaisi näihin tarpeisiin kohdennetummin, Perholehto päättää.

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Poliittiset nuorisojärjestöt seisovat yhdessä Ukrainan tukena – We Stand with Ukraine –mielenosoitus lauantaina23.2.2022 15:17:19 EET | Tiedote

Eduskuntapuolueiden nuorisojärjestöt järjestävät yhdessä mielenosoituksen We Stand with Ukraine lauantaina 26.2.2022 Helsingissä. Mielenosoituksen tarkoituksena on osoittaa suomalaisen nuorison tuki Ukrainalle ja sen kansalaisille sekä vaatia Venäjän hallintoa palauttamaan rauha Eurooppaan. Tapahtuman järjestäjinä ovat Demarinuoret, Keskustanuoret, Kokoomusnuoret, Kristillisdemokraattiset Nuoret, Liike Nyt Nuoret, Perussuomalainen nuoriso, RKP-nuoret, Vasemmistonuoret sekä Vihreät nuoret. Rauhanmielenosoitus alkaa lauantaina kello 12 Esplanadin puistosta, josta siirrytään kello 13 Tehtaankadulle Venäjän suurlähetystön läheisyyteen.

Demarinuorten Perholehto: Huumeiden käyttäjien kuolemilta suljetaan silmät - käyttöhuoneiden pilotointiin annettava lupa31.1.2022 13:17:43 EET | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi 31.1. uuden huumekuolemien vähentämiseen tähtäävän mallin. THL:n mukaan huumekuolemien ehkäisyyn tulisi suhtautua yhtä painokkaasti kuin liikennekuolemiin, sillä huumeisiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää THL:n suosituksia vakavana viestinä, jonka tulisi johtaa Suomessa välittömiin toimiin päihdepolitiikan uudistamiseksi.