Demarinuorten Perholehto: Sosiaalisen median aiheuttamiin ulkonäköpaineisiin puututtava Norjan tapaan

Lukuisat tutkimukset kertovat, että sosiaalinen media heikentää nuorten itsetuntoa ja aiheuttaa epärealistisia ulkonäköpaineita. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää viestiä vakavana ja esittää, että Suomi säätäisi editoitujen kuvien merkitsemisestä pakollista.

”Filtteröity, tarkkaan harkittu ja siloteltu somekuvien vilinä ruokkii ajatuksia siitä, millainen ihminen kelpaa. Nämä paineet vaikuttavat tutkitusti nuorten kehonkuvaan ja mielenterveyteen. Kyse ei ole enää marginaali-ilmiöstä vaan koko nuoria ikäluokkia leimaavasta ja heidän hyvinvointiaan uhkaavasta haasteesta”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

”Yksi tapa puuttua koveneviin ulkonäköpaineisiin, on ottaa mallia Norjasta. Siellä käsiteltyjä kuvia ei saa enää julkaista ilman, että ne merkitään muokatuiksi. Laki koskee niin näppyjä ja ryppyjä kuin kehon ja kasvojen muutakin muokkaamista ‒ siis kaikkea sitä, mikä ylläpitää epärealistisia kauneusihanteita”, Perholehto esittää.

Norjan uusi lainsäädäntö astui voimaan 1.7.2022. Muutoksen myötä mainokset ja kuvat, joissa on muokattu vartalon kokoa, muotoa tai ihoa, on merkittävä ministeriön standardoimalla merkinnällä.

”Vastuu hyväksyvästä ja turvallisesta somekulttuurista kuuluu jokaiselle. Viime kädessä on kuitenkin päättäjien vastuulla turvata tämän toteutuminen. On valtavan tärkeää, että sosiaalisen median pelisääntöihin kiinnitetään laajemmin huomiota. Retusoinnin merkintävelvollisuus olisi yksi viesti sen puolesta, että me ihmiset emme todellisuudessa näytä siltä kuin epärealistisiksi muokatut kuvat väittävät”, päättää Perholehto.

------

Dove ja Mieli ry haastavat sosiaalisen median vaikuttajat, nuorten esikuvat ja kaikki aikuiset osallistumaan sitoumukseen sen puolesta, että he eivät muokkaa kasvojen piirteitä, vartalon muotoja tai ihon ulkonäköä. Vaikuttamiskampanja kulkee sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella. #aitominäsomessa

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten Perholehto: Keskusta on yksi Suomen ympäristövihamielisimmistä puolueista29.11.2022 12:51:39 EET | Tiedote

Keskusta on kunnostautunut hallituksen rivien horjuttajana. Aiemmin suurta keskustelua herätti puolueen toiminta saamelaiskäräjälain osalta. Viimeisimpänä tulilinjalle on joutunut hallituksen toukokuussa linjaama luonnonsuojelulaki. Demarinuorten Perholehto pitää Keskustan toimintaa epäisänmaallisena oman edun tavoitteluna, joka murentaa politiikan uskottavuutta. ”Keskustan pakka on levällään kuin Jokisen eväät. Puolue ei näytä enää itsekään tietävän, ovatko he hallitus- vai oppositiopuolue. Surullisinta tässä on, että upporikasta ja rutiköyhää pelataan sekä ihmisoikeuksien että luonnon kantokyvyn kustannuksella”, puuskahtaa Demarinuorten puheenjohtaja Perholehto. Luontokato ja ilmastonmuutos uhkaavat koko ihmiskunnan tulevaisuutta. Demarinuorten mukaan jokaisen vastuullisen puolueen tulisi pyrkiä politiikallaan siihen, että luontokato pysäytetään vuoteen 2025 mennessä. “Viimeistään luonnonsuojelulakia vastaan valiokunnissa äänestäminen osoittaa, että Keskusta kuuluu Suomen ympäristövi

Demarinuorten Perholehto: ilmastoruokaohjelman jarruttaminen on totuuden välttelyä ‒ kanna vastuusi, Kurvinen!2.11.2022 07:30:00 EET | Tiedote

Marinin hallitusohjelmaan kirjatun ilmastoruokaohjelman valmistelu on hautautunut maa- ja metsätalousministeriöön. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto syyttää ministeri Kurvista ohjelman valmistelun tahallisesta jarruttelusta. Perholehdon mukaan suomalaisille ei tule antaa valheellista kuvaa siitä, että eläinperäisten tuotteiden kulutusta ei tulisi vähentää.

Demarinuorten Perholehto: Mielenterveyskriisi ei ratkea pelkällä Terapiatakuulla20.9.2022 10:07:41 EEST | Tiedote

Demarinuoret osallistuu 20.9. "Jonota Terapiatakuun puolesta" -tempaukseen osana laajaa järjestöjen ja kansalaisten rintamaa. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto on pettynyt siihen, että Terapiatakuu ei edennyt kansalaisaloitteen tarkoittamalla tavalla. Samanaikaisesti hän kantaa huolta siitä, että mielenterveysongelmien ja uupumisen juurisyihin ei tunnuta etsittävän ratkaisuja.