Demarinuorten työelämäohjelma: Kohti jälleenrakentamisen aikaa

Koronavirus ja sen aiheuttama talouden hiljeneminen on tehnyt Marinin hallitusohjelman työllisyystavoitteen vaikeammaksi. Demarinuoret haluaa nostaa keskusteluun uudella työelämäohjelmallaan yrittäjyyteen ja työllisyyteen liittyviä kipukohtia sekä esittää niihin ratkaisuja.

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Ikäluokkien pienentyessä yhtenä tärkeimmistä työllistettävistä ryhmistä ovat nuoret. Nuorisotyöttömyys näkyy niin nuorten hyvinvoinnin tasossa, huoltosuhteessa kuin maahanmuuttajien kotoutumisessa uuteen maahan ja kulttuuriin.

”Suomi ei ole eurooppalaisittain ainoa maa, joka kamppailee rakenteellisten ongelmien, kuten korkean työttömyyden tai kestävyysvajeen kanssa. Hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta on välttämätöntä, että rakennamme kestävämpää työelämää, joka huomioi erilaiset elämäntilanteet. On korkea aika panostaa työhyvinvointiin, lisätä joustoja ja turvata riittävä toimeentulo muuttuvassa työelämässä”, toteaa Demarinuorten varapuheenjohtaja Pinja Perholehto.

Työelämäohjelman yli 40 toimenpiteestä yksi koskettaa niitä ylioppilastutkinnon suorittaneita, jotka ovat jääneet vaille opiskelu- tai työpaikkaa. Koska ylioppilastutkintoa ei katsota työmarkkinatuen näkökulmasta riittäväksi koulutukseksi, nuorella ei ole lähtökohtaisesti oikeutta työmarkkinatukeen heti ylioppilastutkinnon suorittamisen jälkeen. Tällä hetkellä 18-24 vuotiaiden nuorten karenssiaika on 5 kuukautta.

”Työelämän kestävyydessä on kyse myös oikeudenmukaisuudesta ja lainsäädännön valuvikojen korjaamisesta. Opiskelu- tai työpaikan saaminen ei ole aina itsestä kiinni ja siksi työmarkkinatuen odotusaika on nuorille kohtuuton”, Perholehto toteaa.

“Onkin nyt entistä tärkeämpää, että nuorista pidetään huolta sekä nuorten työkykyä ja työllisyyttä tuetaan. Työelämäohjelmalla haluamme kantaa oman kortemme kekoon työllisyysasioista puhuttaessa ja ratkaisuja etsiessä”, päättää Demarinuorten yrittäjyys- ja työllisyystyöryhmän puheenjohtaja Jonne Nurmi.

Lisätietoja antaa:

Demarinuorten varapuheenjohtaja
pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Jonne Nurmi
Demarinuorten yrittäjyys- ja työllisyystyöryhmän puheenjohtaja
jonne.nurmi@gmail.com

Tutustu työelämäohjelmaan, joka on liitteenä tiedotteessa!

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.